Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Kitesurfing 4 dummies › Fågelbo varje gång ja ska gå ut linorna
-
Fågelbo varje gång ja ska gå ut linorna
Publicerad av jag_mackan på 30 juni, 2011 vid 21:48Hejsan!
Undrar om ni har några bra tips till en nybörjare på hur man inte får ett fågelbo av snören när man ska gå ut linorna. Lindar lindorna så hårt som möjligt och går med sträckta linor hela tiden när ja löser ut dom. Jag får ändå stå och lirka upp ett fågelbo i 15min innan jag kan surfa varje gång.
sourra svarade 13 år, 4 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Det gör jag Japp. Känns som linorna är uppsnurrade eller ngt vilket gör att dom snurrar in sig varandra när jag ska gå ut med dom.
Enormt frustrerande iaf -
Red ut dem efter varje session INNAN du lindar upp dem på bommen kan vara en idé.
-
Jag brukar gräva ned ändarna lite, då håller sig linorna lite bättre sträckta när man lägger ut dom = mindre trassel.
-
Testa att vaxa in dom på nytt om dom är slitna. Gör så att dom inte fäster sig lite bra med varandra och håller sig styvare (Y)
-
Skölj ALLTID bommen och linor grundligt i sötvatten efter varje session är ett annat tips.
-
ett sätt att undvika ormbo är att strunta i att sära på mittlinorna. Låt de bara löpa tillsammans genom fingrarna och sära enbart på baklinorna.
Detta gäller dock enbart! om du har en kite som inte använder en enskild framlina som safety. Har du det eller 5e lina bör du helt klart gå ut allihop. Men då kan du göra som så att du först går ut baklinorna och fäster dem i kiten. Sen går du ut framlinorna. Då är det bara 2 linor åt gången och det trasslar ofta klart mindre. Tänk dock på att ALLTID göra en preflight check innan du plockar upp kiten så du vet att du gjort allt rätt.Hur gör du förresten när du packar ihop? det bästa är att låta linorna sitta i kiten och vira in bommen. Då ligger allt rätt ända tills de sista metrarna då du måste koppla loss kiten.
-
viktor77
Gäst8 juli, 2011 vid 07:04Precis, skit i att sära på mittlinorna, om det nu inte krävs. Kliv in så du har mittlinorna mellan benen och sidlinorna på var sin sida om benen. För båda händerna fram och tillbaka på linorna, så du skackar isär och tvinnar upp dem. På rörelsen framåt ska du hålla lite hårdare kring linorna så de reder ut sig. Du ska helt utan motstånd kunna gå framåt, kan du inte det ska du stanna tvärt. Nybörjarfelet här är att bara gå på och ja då får du ett ormbo.
I princip alla rep och linor tvinnar sig mer eller mindre. Du känner det ifall du drar en lina mellan två fingrar. Linan kommer då vilja rotera runt sig själv. Det är en bra idé att innan du packar ihop att gå och tvinna ur linorna. Notera att linorna inte automatiskt tvinnar ur sig när du sträcker dem. Linorna blir också mindre tvinnade ifall du lindar upp dem som en åtta. Du behöver inte sträcka linorna allt vad du orkar, bara linda upp dem ledigt.
-
Tusen tack för alla svar. Skönt att kunna lägga den större delen av tiden i havet när man är ute på en lite småstressig session. Ska följa alla era tips
-
Här är tricket som rädat mig från samma situation:
När du packar ihop börja med att rulla in nästan hela linlängden i åttor på bommen med ändarna sittande kvar i kiten. När du har 3-4 meter lina kvar tar du loss linorna från kiten och håller kvar i dem. Sedan klämmer du ihop ändarna med en vanlig påsklämma (finns vid plastpåsarna på ICA) och rullar in den sista biten. Se också till att skölja i sötvatten när du kommer hem…
När du sedan ska rigga nästa gång lägger du ändarna, fortfarande i påsklämman vid kiten och virar upp linorna samtidigt som du går bort från kiten. När du är klar lägger du bommen och börjar gå ytterlinorna (påsklämman kvar och först när du kommer fram till linornas ände tar du bort den. Nu är det en enkel match att reda ut ytterlinornorna. FÄst ihop innerlinorna med klämman och gå innerlinorna.. när du kommer till änden tar du bort påsklämman och fäster på kitebagen så att du hittar den när du kommer in och ska börja om från början. Denna procedur sparar mig säkert tio minuter varje gång jag ger mig ut!
-
[ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=54712″]Sourras bidrag till mänskligheten – http://www.Surfzone.se[/ame%5D
Logga in för att svara.