Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Fågor om Sydafrika

  • patrikol

    Medlem
    22 september, 2003 vid 08:07

    Har aldrig sagt att Durban skulle vara dåligt för kitesurfing. Kände inte till kitesurfing vid den tiden så bra. Däremot så tycker jag att det kan vara på plats med en varning för klimatet i Sydafrika, under två veckors tid i durban så var det 13 mord på öppengata,Mitt i centrala Durban där vi gick omkring på dagarna två killar bråkade om taxi resultat 7 döda killen sliter upp ett automatvapen!! alla bankomater var försedda med beväpnade vakter, väldigt vanligt att man hade vapen synliga i avskräckande syfte, kompisar som blev rånade i kapstaden. Någon vecka efter att vi kom hem sprängde dom Hardrock café i luften där vi satt och käkade tidigare osv… osv…
    Jag skulle inte tveka att åka till durban igen däremot skulle jag aldrig ta med mig varken flickvän eller barn dit.
    Jag menar inte att du inte skall åka men eftersom ingen här har nämt verkligheten i Sydafrika, så tänk på var du befinner dig, Var inte för godtrogen så kommer det säkert att bli en fantastisk upplevelse.

  • hutter

    Medlem
    22 september, 2003 vid 08:20

    låter ju som ett trevligt ställe Patrikol smile.gif

  • hasso

    Medlem
    22 september, 2003 vid 09:27

    shiet … har de hänt att nån blivit hajmat?
    borde va svårt för hajjen att simma me en kite som släp

  • patrikol

    Medlem
    22 september, 2003 vid 13:20

    När jag var där för cirka 3 år sedan så var det ingen i Durban som hade fallit offer för hajattack innanför hajnäten sedan 69. Men varje år utanför näten är det hajattacker framförallt på dykare som inte passar sig.
    Men jag har ju bara varit där cirka en månad och det var ju någon här som hade bott där. Jag vill bara berätta vad vi upplevde när vi var där, när vi gick ut så var vi alltid gäng på en 4-10 man men är man ensam skall man nog ta det försiktigt. Barnen låg i rännstenen och sov på nätterna så då är ett liv inte mycket värt. Jag är absolut inte den som är rädd av mig men det kan nog vara på sin plats med lite försiktighet också. Det är trots allt det vackraste landet jag någonsin varit i. Safari är ju inte fel det i heller. smile.gif

  • malmsten

    Medlem
    28 september, 2003 vid 02:22

    Håller med om att det kan vara värt att kommentera att det vara farligt att vara oinformerad och bete sig dumt, sydafrika är inte världens säkrate ställe. Man bör tänka sig för lite. Men det har blivit lite bättre senaste åren tror jag, när jag va i Durban var det inte så “vilt” som du beskriver. De flesta våldsbrotten och morden är folk som tillhör / härstammar från olika afrikansa “stammar” som brakar ihop. Zulu och Khosa t.ex. hatar varandra och har ihjäl varandra utan anledning lite nu och då. Dessutom finns finns kvarter man absolut inte ska åka omkiring i efter det blivit mörkt. Men sådana ställen finns lite varstans ju.

    Om man pratar med folk innan man ger sig iväg till olika ställen och är förberedd så är det inget att hetsa upp sig över tycker jag. Situationen du beskriver gäller de flesta ställen med riktigt stora sociala klyftor. Om du går på gatan med en kamera som är värd två årslöner för vissa andra så säger sunt förnuft att man får vara lite på sin vakt.

    Plugga på lite, använd huvudet, tat lugnt och åk dit och hårdsurfa. 😉

    hare
    /Jonas

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 september, 2003 vid 23:19

    Jag måste hålla med Jonas Malmsten då jag åkte till Sydafrika ensam i Januari i år och klarade mig alldeles utmärkt, trots att jag bara är en liten tjej!

    Kände mig faktiskt inte hotad en endaste gång utan trivdes som fisken i vattnet. Håller man sig bara till sunt förnuft så löser sig nog det mesta.

    Ha det supernice alla ni som ska dit, jag är grymt avis!

    Kjams
    //Justyna

    Ps. Vill också påpeka att ett ställe som verkligen är värt ett besök är den lilla staden Jefferys Bay. Inget kitande där utan bara vågsurfing men bland de skojigaste ställena i världen-I promise! Hela stan är en surfindustri med lika många surfshoppar som invånare (nästan iaf) och ett antal shapers och factorystores (bl.a, Billabong å Quicksilver). Soft folk å grym shopping till oslagbara priser dvs. Har man inte testat vågsurfing är det här man ska prova på och är man inne i det behöver jag inte säga mer för ALLA vågsurfare känner till J-Bay! Ds.

  • patrikol

    Medlem
    29 september, 2003 vid 07:15

    Då hade du tur, för som ensam liten tjej är Sydafrika definitivt inget bra ställe att springa runt och tro att man är säker på. Såg du polisbilarna med Kulhål helt söndriga små pansarbilar med galler för pansarglaset ? Dom man brukar se i nordirland fast dom är ju inte lika utsatta för våld där som i sydafrica. Detta var i Durban precis sidan om surfstranden mitt i staden. Jag klarade mig också bra i Sydafrica och skulle inte tveka en sekund att åka dit igen men att inte nämna något om verkligheten bakom fasaden och låta folk tro att här kommer vi till paradiset och kan gå omkring precis som vanligt utan att det händer någonting, det är att be om trubbel. Nu har jag bara uttalat mig om Durban och kapstaden så det är ju klart att det finns skyddade miljöer här och där. Men verkligheten i Sydafrika är tyvärr inte så överallt.

  • zoolander

    Medlem
    29 september, 2003 vid 11:14

    jo-burgh är väl typ världens 3e farligaste stad! coolt!

  • gugge

    Medlem
    29 september, 2003 vid 11:35

    Kiting och utekväll i Jburg ger ungefär samma adrenalin kick. I alla fall enligt min erfarenhet!

    Iofs finns det ju inte så många ställen att kita på i Jburg men om man nu ändå är där så..

  • malmsten

    Medlem
    30 september, 2003 vid 01:35

    Patrik,
    Det finns massor med folk som reser själva i SydAfrika utan problem, tjejer också. Jag har träffat flera stycken. Jag tror det har blivit bättre sen du var där. Men man ska vara extra försiktig och det är bra att du påpekar detta. Men skräm inte bort folk…

    Om vi nu ska ta johannesburg så har jag jobbat där till och från i 9 månader och känner folk som bott där i större delen av sina liv. Det funkar. Det finns många ställen som är minst lika farliga där man inte skulle få ens en varning innan man åkte dit.

    Nu slutar jag propagera för att åka till sydafrika med påståendet att kapstaden är en av världens absolut bästa kitesurf städer sept-mars.

    hare
    /Jonas

  • patrikol

    Medlem
    30 september, 2003 vid 07:11

    Problemet var att det fanns ingen info om hur farligt sydafrika kan vara, om man är så rutinerad som du, är säkert riskerna mindre, men måste man ha beväpnade vakter vid varje bankomat, så är det någon klocka som ringer hos mig. Det var inte den lilla pistolen i heller utan typ automatvapen. Tycker att den som skall till sydafrika ju efter dessa inlägg bör klara sig rätt bra. Lycka till med din resa det är ett fantastiskt vackert land.

  • rambo_johnson

    Medlem
    30 september, 2003 vid 13:22

    bra tråd upp

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 oktober, 2003 vid 12:09

    Oki. Jag träffade massor med folk, både tjejer som killar som reste runt själva. Jag såg inte en endaste beväpnad vakt (eller vakt över huvud taget) vid de bankomater jag besökte, och det var ett par. Jag hade inga problem att röra mig i varken Kapstaden, Plettenburger Bay, Mosselbay, Hermanus, Jefferys-Bay eller något av de andra ställen jag besökte. Var dock inte i varken Durban eller Johannesburg och känner, efter att ha talat med folk, både bofasta och resande, att det är ställen jag hellst undviker. Menar inte alls att Sydafrika säkerhetsmässigt är jämförbart med typ Torslanda. Självklart måste man hålla sig bland folk, helst inte röra sig ensam och absolut inte lalla runt på gator och torg eller traska på stranden i månskenet. Det finns massor med faror men jag är övertygad om att de i stor utsträckning kan undvikas med sunt förnuft och hjälp/tips från andra resenärer. Dessutom tror jag inte det är mer riskabelt i Kapstaden än i exempelvis LA. Kände mig faktiskt mer otrygg i det sistnämnda. Den bild av Sydafrika som du målat upp är i vilket fall inte alls en bild som jag känner igen och jag rekomenderar verkligen folk att ta chansen och uppleva en av de grymmaste platserna på jorden (enligt mig iaf).

    //Justyna

  • patrikol

    Medlem
    9 oktober, 2003 vid 12:30

    Kan tala om för dig att jag inte är speciellt bra på att måla och jag har bara berättat vad jag upplevde i Durban när jag var där. Anledningen till att jag berättade om dom var att många berättade om “paradiset Sydafrika” jag tror att dom barnen som var typ 3-5 år som sov i rännstenarna skulle hålla med dig om att det är som du säger ” en av de grymmaste platserna på jorden” Jag rörde mig också problemfritt i Durban men jag tittade lite längre än fina gatan. Ps Jag kommer att fortsätta att inte ”Måla” upp någonting, som du säger att jag gör, och hålla mig till fakta. Ds

  • dmp

    Medlem
    9 oktober, 2003 vid 13:58

    Mycket jidder o lite fiskbulle..

    Peace

    //Jake tha one and only snake
    http://www.kitepower.se
    ****************
    Team Rööhööl

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Fågor om Sydafrika

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.