Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Fanatic eller JP
-
Fanatic eller JP
Publicerad av lukasw på 31 oktober, 2006 vid 12:21Hej alla har ett par frågor. vill ha en bräda som är snabb o planar lätt., tänkte på fanatic slalom falcon 131 eller JP super sport eller jp slalom i samma storlekar. Frågan är vilken bräda ska jag välja ska segla mest i sthlm trakten med 9,0kvm v8 NP, Kam gippa osv, min vikt pendlar mellan 89-111kg
Tack
MVH
LukasW
Oregistrerad svarade 18 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar -
6 Svar
-
Hej,
Kan inte svara på Jp-alternativen, men jag har själv fanatic 131 och är supernöjd. väger typ 108 kg och kör den med RS Slalom 9,2 samt RS 5 7,8 (har även kört med V8 8,5, men har nu sålt det seglet). Den planar tidigt och är otroligt lättkörd för att vara en slalomplanka. Jag har fenor i storlekarna 52-48-46 på den.
Den är grymt skön med 9,2 och 8,5. 7,8:an känns lite liten på brädan men funkar OK.
Rekommenderar helt klart brädan! Kör själv mest i Gävle som har liknande (dåliga??) förhållanden som sthlm. -
Om jag fattat saken rätt så satsar Fanatic och JP på lite olika känsla på sina brädmodeller. Fanatic verkar satsa på lite livligare brädor som kräver lite aktivare stil medan JP går in för att ha lite lugnare gång på sina brädor, oavsett typ.
Sen är såklart t.ex. en vågis eller slalombräda överlag livligare än en freeride, men inom de olika kategorierna verkar skillnaden vara lite sån. Den enda JP jag har seglat, en SuperX 115 verkade i alla fall stämma in på lugn gång.
-
Man tackar, blir jag nöjd med Fanaticen? Men JP super sport eller slalom ? Vad är skillnad mellan dessa brädor
LukasW
-
Super sport är nog lite mer av snabb freeride (som SuperX-brädor brukar vara) medan slalom är en ren slalombräda. Har för mig att JP marknadsför Super sport genom att visa en bild på nån av Micah Buzianis muskulösare kroppsdelar och budskapet …because everyone isn’t Micah Buzianis.
Sen vet man inte hur viktigt det är. En och annan racebräda är verligen gjorda av och för 110-kiloskillar med enorma benmuskler men det behöver inte betyda att de är oseglingsbara för oss vanliga dödliga. Dessutom kan vi vanliga dödliga också köra tungt i benpressen och de djupa knäböjarna och bli starka.
-
Perfekt storlek för oss fullvuxna, helt klart. Kör själv en Exocet Warp Slalom 80 på 140 liter. Grymt skönt att inte sjunka igenom i vindhålen.
Fanaticen lär du säkert bli nöjd med, och kan ju tipsa om att Faster säljer sin extremt fina Falcon 131: http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=10823&sort=1&cat=12&page=3
JPs slalom är byggda i deras Pro-teknik, vilket resulterar i extremt lätta brädor, som dock är lite ömtåliga. Men dom mindre storlekarna verkar gå bra (har inte sett den stora in action).
-
Oregistrerad
Gäst2 november, 2006 vid 01:11Jag hade valt fanatic, har inte blivit besviken hittils. Min polare har en falcon-05 verkar hur nice som helst har dock inte testat själv.
Logga in för att svara.