Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Fanatic Falcon 75 Vs. Starboard Formula 156
-
Fanatic Falcon 75 Vs. Starboard Formula 156
Publicerad av tomas-ek på 2 oktober, 2001 vid 10:14Jag behöver lite “tyckar” hjälp…..
Jag ska köpa min första Formula och de står mellan
Falcon 75 och Starboards 156a…..
Jag skulle vilja ha lite tips, synpunkter, åsikter mm. om dom olika brädorna
Tack på förhand !!
/ Tomas Ekanonym-anvandare svarade 23 år, 1 månad sedan 5 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
Fanaticen är ju bara 75 bred… hur stort segel ska du ha?
-
Det är kul att läsa saker som “bara 75cm bred” när man själv har prylar från 98 ..
Hade en bic i början av min karriär som jag tyckte var stor och bred, den var hela 67 cm bred och 325cm lång=)
Skulle gärna pröva en formula själv. Och sedan på vintern när isen lagt sig dubblar den som vardagsrumsbord… -
Jag har en bräda som är 70,5 bred, 285cm, 160 liter. Inga problem att köra min T-force 10,5kvm!
-
Hej!
Jag utgår från att du menar SB 155 eftersom 156:an inte släppts än.
Jag har själv inte seglat 155:an men de som gjort det säger att den är extremt lättseglad. Fanatic Falcon är en trevlig bräda som går mycket fort på halvvind och undanvind. Planing och höjdtagning är 155:an bäst på.Om jag vore du skulle jag nog satsa på en SB175. Den är i princip lika lättseglad men planar ännu tidigare, går högre, djupare, snabbare mm. Dessutom finns det många begagnade nu till bra pris så här efter årets tävlingssäsong.
Om du vill vara med och tävla lite grand på lokal nivå finns det ingen tvekan ->köp SB155 (eller ännu hellre SB175). Skall du bara segla runt i viken och ha kul kan du lika gärna köpa Fanaticen…..i det läget är det väl bara priset som avgör (om du är beredd på att inte plana maximalt tidigt förstås).
Hoppas detta hjälpte
mvh
Per
-
Tackar tackar…..
De va precis en sådan förklaring jag sökte!
Tack för de Per !Så nu har jag bestämt mig för en SB 175 (ev. SB 155)
Ses på vattnet med min fina 175a !!!!
/ Tomas. -
vill du gå fort på banan köp 175:an eller 155:an som per sade…vill du ha kul köp 155:an eller fanaticen, vill du både-och,köp 155:a.
-
Det är väl roligare att gå bra på banan än att inte gå bra på banan…dvs 175:an är bättre…
😉
Per
Logga in för att svara.