Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Fanatic formula blir Mistral ?
Taggad: racing
-
Fanatic formula blir Mistral ?
Publicerad av anonym-anvandare på 30 augusti, 2003 vid 07:03Hej,
Nån som vet varför Fanatics formula bräda finns med i Mistrals lineup för 2004?
(se annons, bak sidan i sista numret av engelska windsurf)imported_macts svarade 21 år, 3 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar -
4 Svar
-
Antagligen för att Boards & More som äger F2 mistral fanatic north och arrows inte går så bra. Det enda märket i gruppen som går bra är fanatic samt north som går hyffsat. F2 ska tydligen gå riktigt dåligt och det kan vara sista året de syns på marknaden, Thommen kör ju eget nu. F2 och Arrows var ju stora i Holland och england men de agenturerna har vad jag förstått börjat köra Gaastra istället eftersom Gaastra växer som tusan.
Mistrals devil har väl inte sålt så bra trots att buzianis gått riktigt bra på devil 2. Så då kanske man beslutat sig för att bara ha en formula inom gruppen och det blir väl då fanaticen som sålt bäst.
F2 har i år gått ner från 5 modeller i maui project till 3 och Mistral verkar också bara ha tre storlekar i vågisar i år istället för 6 som förra året.
Min gissning är att vi om några år ser ett ett minskat antal stora aktörer och en del nya uppstickare som t ex exocet som växer bra, framförallt i USA snackas det mkt om dem och så är ju frankrike en av värdens största marknader där framför allt AHD och exocet går bra.
De stora kommer förmodligen vara: JP, NP, AHD, Starboard (störst idag), Gaastra, North, Fanatic och ev. mistral. Svårt att veta hur det blir med bic men de tappar mot starboard hela tiden.
Observera att det mesta av detta är gissningar från min sida men de baseras på vissa fakta. En prognos är aldrig 100% säker
-
Det är ju alltid kul att spekulera lite…
Tror nog att du är ganska rätt ute. Lär gå mot små tillverkare med specifika serier och produkter samt några större. Kan till och med tänka mig “nya” märken som nyttjar Boards and More för distribution och butikskontakter, typ.
Även Cobra-fabriken borde väl få smaka lite mer konkurrens, tycker ni inte? AB+ i Kina är ju intressant, Proof-fabriken likaså.
F2 kanske blir som HiFly, ett lite mer nischat märke?
Ah, vi som surfar och lever lär få se!
Surfa På!
-
Boards & More lär ha sålts till ett investeringsbolag. ca 60 Milj Euro hade B&M i omsättning i varje fall.
Som inom den övriga industrin blir det väl några få stora aktörer som dominerar marknaden och sedan några små nischade bolag.
Logga in för att svara.