Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fanatic Goya 86 2003

• Fanatic Goya 86 2003

Publicerad av surfjohan på 24 januari, 2005 vid 10:58

Aloha!

Någon som har någon erfarenhet av ovan nämnda bräda och kan berätta líte hur den är att segla samt hur den passar en som mig som vill utvecklas, lära mig mer och ha en lite mindre bräda förutom min freeridebräda att lära mig på i hårdare vindar.
    Väger ca 82kg, klarar stagvända, sätta jippen ibland, vattenstartar (oftast), blastar obehindrat i stropparna och sele med min jp 129 på plattvatten och mindre chop.

lars_k svarade 20 år, 2 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • styret

Medlem
    24 januari, 2005 vid 11:12

jag ahr 80 liters promodellen.
    väger cirka 10 kilo mindre än dej. Är jävligt nöjd med min bräda.
    betydligt mycket mer lättseglad än vad jag trodde den skulle vara när jag köpte den som första vågis.

lättsvängd och går att få mycket skön luft under sej.
    jag ahr faktiskt inget negativt att säja om brädan, har faktiskt hört från några proseglarna att det är den bästa vågbrädan dom har ägt.
    Den kasnke blev utkonkurerad av new wave nu eller dom nya stubbiebrädorna men helt enkelt en galet bra bräda.

• lars_k

Medlem
    24 januari, 2005 vid 11:33

Fanatic Goya PM är riktigt sköna brädor. Jag har själv haft en 255 02:a (83 liter) och brorsan har fortfarande kvar sin 80 03:a. Tycker de bör funka väldigt bra som första vågisar. De är förlåtande och lättkörda brädor, inte lika nervösa som t.ex min Naish 8.3:a. Ändå riktigt sköna i vågridningen. Har dock en ganska ”styv” gång i choppet, dvs något studsiga när man drar på maxfart.
    Fanatic 02-03 har dock ganska känsligt ytskikt. Lätt att få krackeleringar i gelcoat-lagret. Dock ingen risk för vatten-i-brädan och lätt att reparera med gelcoatspackel. Var försiktig med brädan! wink.gif
    Tycker det är ett bra köp och 86 liter som 1:a vågis passar din vikt.

• surfjohan

Medlem
    24 januari, 2005 vid 14:46

Okej, så ni gillar brädan alltså? nu vet jag ju inte om ni är i konspiration med säljaren he he wink.gif nä jag skoja bara. Så ni tror att jag skulle kunna köra på den då? Hur är måtten på den i jämförelse med andra wavebrädor?

• lars_k

Medlem
    24 januari, 2005 vid 16:34

Nja, jag känner nog inte säljaren…. Mått och shape är väl inte något av det mest extrema direkt. Ganska traditionell med plan övergående i V (något dubbelkonkav), vilket ger lite lugnare gång än helplant/enkelkonkavt. Hyfsad rak rocker mellan stropparna för tidig planing. Bra sverigebräda för att vara en traditionell vågis. Planar lätt och håller farten i segare vågor. 86l är rätt stort för att vara en vågis, vilket straffar sej i höga hopp eller mkt vind (sämre kontroll). Dock är det alltid bra att ha extra volym på sin 1:a vågis. Allt blir enklare.
    Men allra bäst i de förhållandena är nog de nya kort/breda brädorna. Har du pengarna kan ju t.ex en EVO 80 vara ett bra val, men det verkar som du hellre vill rota runt på beg marknaden… wink.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fanatic Goya 86 2003

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.