Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Fanatic Skate
-
Fanatic Skate
Publicerad av highway på 14 maj, 2003 vid 20:01Dom senaste veckorna har jag äntligen fått seglat en hel del på min Fanatic Skate 112 och en sak som jag slås över är hur stor skillnad det är mellan olika segelstorlekar..
Ett par gånger har jag varit ute med ett NP Soul 7.0 och då är det inte speciellt kul utan det känns bara stort, tungt och klumpigt..
Sen har jag varit ute med Gaastra Grind 6.2 och 5.4 och det är verkligen som dag och natt,, helt plötsligt så blir allt lätthanterligt och fantastiskt kul..
Är det någon som upplevt samma sak,, är det helt enkelt så att 7.0 kanske är i absolut största laget för en freestylebräda i denna storlek?
//Magnus
endy svarade 21 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
Tja!
Jag har seglat 7,1 en hel del med min twister 117liter, och jag tycker det funkar fint.
Jag tycker man vänjer sig rätt fort vid storleken, jag är rätt ”stor” så man kan hålla i grejerna…Det enda som inte känns bra är när man är överiggad med det, då känns det jättestort och tungt…tycker jag.
-
Körde freezone 7.1 på min skate 64 igår. Visst känns det stort, även om ett modernt freestylesegel är väldigt lätt för sin storlek. Jag är dessutom mest van vid små våggrejer. Men fördelen var ju att jag planade i 6-7 m/s så jag klagar inte…
-
Jag tycker inte att mitt 6.7 känns i närheten av för stort på skate112, åtminstone inte med en större fena. Enl. test i senaste nr av BOARDS så ska 112an funka bra upp till 7.5 (den blev förresten ganska hyllad i testet, grym på freestylemanövrar och dessutom riktigt bra allroundegenskaper). Men det är förstås bra mycket roligare att segla 6.2 och liten fena. Helt annan känsla.
-
Håller med!
Tycker min 6.4 är i största laget. En helt annan känsla i ett mindre segel.
-
Får bidra till samlingen o tillägga att jag kört 8,0 på min AHD Maxride *92L/250/60*
kanske inte optimalt…men jag fick ett par timmar på vattnet…hellre extra tid på vattnet med grejor som fungerar även om det inte är det absolut snabbaste/bästa än att bara sitta på stranden.
Det blåste dock för lite så jag hade inte fullt tryck i seglet *antar att jag då skulle kännt tydligare att det inte hade stämt så bra*
-
En viktig sak, du har väl en ordentligt stor fena när du kör stora segel? annars kan jag informera om att 6.8 funkar rätt brra på en skate 59a (90 liter)om man bara kör stropparna i yttre position och typ 28 fena…
-
Nu handlade det väl inte så mycket om vad man max kan ha för segelstorlek på en viss bräda, utan mer om att större riggar är tyngre och mindre lätthanterliga. Detta spelar kanske inte så stor roll om man mest använder sin Freestylebräda till att åka fram & tillbaka med, men om man ska köra freestyletrick så tycker jag storleken har stor betydelse! 😉
-
Det är inga problem, klart det alltid är lättare med mindre segel, är man duktig nog så går det ändå
Bilden: Twister 117 / Freezone 7,1 -
jo självklart är det väl så…
måste varit nån med små grejer som sa att storleken inte har nån betydelse *haha*tappade väl tråden lite på grundinlägget efter att ha läst alla andra inlägg.
klart mitt 8,0 är klumpigare o jag kan inte göra massa freestyletrick *inte med det seglet heller*
men jag lär mig annat med stort segel än att inte segla alls
-
När vi talar vi om storlekar kring 7.0 är vinden så pass lätt att det viktigaste borde vara att just plana. Att seglet sedan känns lite tungt får man väl stå ut med. Jag tycker iofs inte att dagens segel känns tunga i den storleken, men då jämför jag med mina gamla cambersegel i samma storlek som nu är ett minne blott.
Tycker man seglena kring 7.0-7.5 är för tunga och tråkiga , kan man ju alltid köra med mindre storlek, trots att man vet att det leder till mindre tid planandes. Själv har jag faktiskt valt att rigga en mindre storlek vid några tillfällen när vinden varit så pass svag att jag förmodligen inte skulle plana med mitt största segel.
Då kan man lika gärna välja det mindre mer lätthanterliga och ”bobba” omkring och öva på att snurra segel m.m.
Kan tillägga att dessa tillfällen inträffat varma, sköna sommardagar när det är varmt i vattnet. Nu så här års, hade jag förmodligen vänt om hemåt istället, dvs inte brytt mig om att rigga! -
Andreas_Hstd: Du verkar ju inte ha några större problem med 7,1 (bilden)…kanske bara jag som är lite klen med mina 65 kg…?
-
Problem och problem, jag tycker det funkar ok med 7,1 och man planar riktigt tidigt faktiskt, sen är det ju så att
du med dina 65 kg, beroende lite på bräda skulle kunna ha ett mindre segel i samma vindstyrka, säg 6,4 om det blåser runt en 6-7-8 m/s där jag behöver 7,1…
Logga in för att svara.