Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fanatic Skate 245 90 liter

• anonym-anvandare

Medlem
    29 mars, 2004 vid 07:40

Och tror ni att 90 liter är rätt storlek om man vill ha 6.0-6.5 som största storlek och kunna ha 5.0 som minsta?

• anonym-anvandare

Medlem
    29 mars, 2004 vid 07:40

Och tror ni att 90 liter är rätt storlek om man vill ha 6.0-6.5 som största storlek och kunna ha 5.0 som minsta?

• adde

Medlem
    29 mars, 2004 vid 07:59

Det låter som en WaveSkate 90, som väl kom 2003.

Gå in på http://www.fanatic.com -> products -> archive…

Om det är rätt bräda eller inte beror på vad du skall ha den till och vad du väger…

/adde

• anonym-anvandare

Medlem
    29 mars, 2004 vid 08:08

jag väger ca 83 kg. och tänkte köra den i 6.3 vind på plattvatten(7-10 m/s på västkusten)ner till 5.0 och småvågor innan jag byter till min vågis

• endy

Medlem
    29 mars, 2004 vid 08:37

Köp minst skate 100, om du nu vill ha fanatic, eller om du vill lätta i plånkan låter det som freewave95 är det bästa valet för dig….

• anonym-anvandare

Medlem
    29 mars, 2004 vid 08:40

freewave? vilket märke?
    Jag har en 93 liters c flow som största bräda nu och med den är 6.2 inga problem alls, e bara rädd för att 100 liters e alldeles för stor för 5.0

• endy

Medlem
    29 mars, 2004 vid 08:47

Fanatic Freewave 95 -04 har fått bra recensioner precis som alla fantics faktiskt….
    Det är inge problem att hålla en 5,0 med en 100 liters bräda, men seglar du vågor på västkusten blir brädan lite för bred om det är större vågor…

Jag seglade min Compstyle på 110(114) liter med 5,0 utan problem, men det är ju ingen vågridningsmaskin (66bred)

Jag tror freewave kommer passa dig perfekt efter vad du söker.

Järnet!

• anonym-anvandare

Medlem
    29 mars, 2004 vid 08:51

Tack för svaret Freewave verkar grym men det e nog plånboken som säger stopp för den. Det får nog bli en skate 90 eller 100, lutar kanske åt 100 nu.

• endy

Medlem
    29 mars, 2004 vid 09:07

Det finns ju en hel drös med skate100 till salu här på konfen nu, passa på och pruta till dig en nu!
    Kika även på ltd modellen grym, men lite mindre hållbar dock.

Alltid Järnet!

• anonym-anvandare

Medlem
    29 mars, 2004 vid 09:58

En sista fråga angående det här med volym. Om jag inte tänker segla större segel än 6.2 räcker inte 90 liter gott då?

• dr-masse

Medlem
    29 mars, 2004 vid 10:25

Skate 100 är ju en fin bräda (har haft en själv).

Men som komplement till en liten vågis för segling mellan 5.0 – 6.3 så kan ju en WaveSkate 90 (om det nu är den brädan) funka riktigt, riktigt bra, tror jag. Jag har provat den med 6.2 och 5.4, tyckte det var en mycket rolig och lite “bortglömd” bräda. Du tappar en del i planing mot en Skate 100 vid lättare vindar och plattvatten med 6.3, men så fort det är tryck i 6.3 funkar WaveSkate 90 fint. Den är dessutom bättre i vågor, vilket kanske är ett plus för dig?

FreeWave-brädorna verkar ju väldigt fina, men prisskillnaden mot en WaveSkate 90 kan vara rejäl.

Lite tankar, bara.

Surfa På!

• endy

Medlem
    29 mars, 2004 vid 10:29

Masse har väl summerat upp det rätt bra, det är lite vad du efterfrågar, jag väger samma som dig 84kg och tycker det är lite tunnt med 90 liter för segling runt 7-8 m/s, när du säger 6,2 segling men den brädan menar du 9-10 m/s och då kan du likaväl använda 5,7 anser jag.

Så vill du ha nytta av ditt 6,2 köp en skate 100, den är visserligen lite bredare 62cm men bör funka rätt bra ändå, klart waveskaten funkar bättre men….men

• anonym-anvandare

Medlem
    29 mars, 2004 vid 10:34

Tack för grymma svar fattar lite mer vad du menade nu och vill man kunna segla lite mer i vår/sommar så låter 100liter perfa.

• dr-masse

Medlem
    29 mars, 2004 vid 10:41

Min bedömning, jag är ju lite lättare (75 klena kilo) är att 6.2 funkade hur bra som helst på WaveSkaten. Den kunde ta större.

Om jag jämför med min Cult 55a, som lär ha en 88 liter, så tog WaveSkate med sina 90 liter 6.2 klart bättre (även om 6.2 faktiskt funkar bra på Cult 55 så kliver jag gärna ner på 5.7-5.8 istället).

Nu säger jag inte att WaveSkate 90 har mer volym än 90 liter (vilket jag iofs misstänker, kanske ett par-tre liter till?), men framförallt att den genom sin design tar segel mellan 6.0 och 6.5 utan problem. Jo, jag körde dessutom med en ganska liten fena till 6.2, funkade bra ändå.

Vill du segla mer på sommaren kvarstår dock fakta – Skate 100 eller liknande ger fler seglingsdagar. Den är ju större.

Lycka till å Surfa På!

• anonym-anvandare

Medlem
    29 mars, 2004 vid 10:47

Jag väger nästan 10 kg mer än dig så 6.2 på 90 litrarn kanske e tveksamt

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fanatic Skate 245 90 liter

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.