Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Fanatic Skate 245 90 liter
-
Välj 100 liter, det är aldrig fel med lite extra volym, särskilt med tanke på att du går över till vågis när det brallar på lite mer. Med 6.2 blir det ändå inga vågor som du kan rida. Skaten på 100 liter kommer att vara grym i accet och ha bra popp i små-vågorna.
Dina 85 kg kan t.o.m vara betjänt av 112 litarn, då kan du ta en 7.0 och få ännu mer tid på vattnet. Jag kör en sådan variant i lättare vindar, det funkar bra.
Men du ville ju inte köra större än 6.2 så 100 liter blir perfekt för det tror jag. -
Nu blir det ju lockande med 112 liter men jag tror hoppet till min vågis blir för stort. Jag får börja med 100 l och 6.2 sen kanske köpa en 6.7 och se om det funkar ihop.
-
Jag kan bara tipsa om att det inte är så stor mening att ha en 6,7:a om du har 6,2 det är min erfarenhet iaf…
Skillnad i planing kommer vara rätt marginell, speciellt om du stoppar i en mast med mycket kol i din 6.2:a, har du dessutom ett segel av nyare slag slipper du den långa 460 masten.Då kan du hellre satsa på 2 grymma master (4,00 4,30) för att lägga pengar på en tredje.
-
Kanske. Men jag tror faktiskt inte du vinner så värst mkt på ett 6.7 när du har ett 6.2 på 100 litarn. OK, du planar kanske i 0.5 m/s tidigare, men det är det nog inte värt.
Du hade vunnit mer på en 112:a eftersom den “bär” seglet bättre.
Spara de pengarna till öl istället. 0.5 kvadrat extra gör inte så mkt i de lätta vindarna. -
Om 6.2 segling är viktigt (vilket det nog är i Sverige, ah!) så sikta på Skate 100 (eller liknande).
Men även med din vikt så ser jag inga problem med 6.2 för dig på WaveSkate 90. Kompis tyngre än dig(dåvarande ägare av brädan) körde med det.
Att gå från 100 liters freestyle (eller större) till 75-80 liters vågis funkar fint, min erfarenhet. Håller med övriga, förresten. Att ha både 6.2 och 6.7 är väl snudd på överflödigt, om man inte har redigt specifika krav.
Surfa På!
-
Skate 100 fungerar väldigt bra med segel ner till 4,5 då man kör freestyle och det är platt. Man får dock räkna med att köra en mindre fena än orginalet. En 19 fena använder jag och det är helt perfekt. Jag och Stefan har i princip inte kört ngt annat än 100 liter här nere på 90
seglingsdagar. Då har det blåst mycket 4,7 och 5,3.Ska du köra i vågor är det en helt annan sak. Då blir det svårare att hålla ner grejorna i manövrarna. 90 liter fungerar bra ner till 3,7 om det är freestyle man ska köra i vågor. Men ska man köra mer våg är det klart man ska ha en mindre bräda då skillnaden är stor mellan de egenskaper som en vågbräda erbjuder. Goya FW 85 funger dock riktigt bra både till freestyle och vågor. Skate 100 fungerar bäst upp till 6,3 om man ska köra extrem freestyle större bräda är att föredra om man ska köra 6,3 och större. Men självklart fungerar det att köra 6,7 på 100 liters oxå. Liksom 6,2 går att köra på Waveskate 90.Mvh Hälsningar från El Yaque Markus S-77
Logga in för att svara.