Senaste nytt › Forums › Får inte på seglet på masten, lattorna krånglar
-
Får inte på seglet på masten, lattorna krånglar
diil svarade 21 år, 7 månader sedan 8 Medlemmar · 18 Svar
-
Haha lustigt, du måste plana och komma upp i fart för att kunna nå stropparna…
-
Hehe, läste igenom mitt inlägg nu, jäklar vad många stavfel jag gjorde, blir så när man har bråttom
Clemens:
Jag vet att man måste ha hög fart för att komma i stropparna men hur gör man innan? Det känns bäst att ha en fot framför och en fot bakom masten, så som jag hade på min gamla bräda med centerbord osv. Men nu sjönk jag ju, ungefär som en läckande båt kom jag längre och längre ned i vattnet (gick rätt fort).
-
Tja! Du får ta det stegvis, om det inte blåser särskilt mycket: När du just kommit upp på brädan och står still måste du antagligen ha en fot framför masten och luta seglet framåt, annars går brädan upp i vind. Du börjar få lite fart, och känner snart att du kan gå lite mer bakåt utan att brädan lovar upp (går upp i vind). Man kan säga att om du skotar in seglet ordentligt, och känner att du får ”gensvar” (inte kan hålla det utan seglet vill framåt/bortåt), då kan du flytta dig mer bakåt. Och en dag, rätt var det är, står man på nåt knöligt, och tänker att ”Om jag står PÅ stropparna, då kan jag ju lika väl stå I dem”, och så är man där! Det hela är en balans-akt, man får knix på det efter lite (eller mycket) träning. Det är tid på vattnet som räknas!! Lycka till!! /Daniel
Logga in för att svara.