Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Får inte ut stötsängerna!

• Får inte ut stötsängerna!

Publicerad av adamzki på 6 januari, 2007 vid 13:35

Haloj igen! Ni har hjälpt mej en bra bit på vägen hoppas ni kan fortsätta med det. Jag tror jag har hittat felet på min 1600 motor,stötsångsrören. jag har alldrig byt nått sånt förut och har nu ett problem. Jag lossade kåpan skruvade av 2 mutrar som höll bryggan på plats. och sedan vad jag hadde hört var det bara att skuta ut rören men… det går inte! jag provade att skruva ut dem. trycka ut dem men det gick inte! vad gör jag för att få ut dessa?

bifogar lite bilder om det är nån hjälp!

adamzki svarade 18 år, 3 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • svenne

Medlem
    6 januari, 2007 vid 14:34

Du måste lossa på topparna för att få loss dem.
    Dra åt med rätt moment när du skruvar tillbaka! Så kan du passa på och ställa ventilerna när du ändå håller på. 🙂

• adamzki

Medlem
    6 januari, 2007 vid 17:05

Hur svårt är det här igenligen, jag har inget garage och hålla till i utan en obekväm grusgånga. Klara man av det här själv om man är en nybörjare ellr ska man lämna iväg den på verkstad. Är rädd för att det blir skit dyrt att göra det, sedan är jag sugen på att lära mej att fixa sånt här själv.

Om man tar bort toppen rinner inte all olja ur motorn då?
    Hur hårt ska man dra åt stötstängerna?
    Hur svårt är det med med ventilinställningarna?
    Måste man byta topppackningarna pluss en massa mer när man börjar plocka isär motorn så här?

Tacksam för alla svar!

Från en gröngöling

• svenne

Medlem
    6 januari, 2007 vid 18:04

Skaffa en Haynes-manual.
    Lägg in ett inlägg i forumet på http://typ2-klubben.com och från om det finns någon i närheten av dig som kan hjälpa dig med rören. Det lättaste är att ta ur motorn helt.

• folkabuss

Medlem
    7 januari, 2007 vid 21:10

Jag har en folkabuss från 75..
    jag gjorde det själv, det är bara att lossa toppen lite, det är lite segt så man får ta i!
    sen lirkar du ut rören underifrån bara, its just that simple..

• rasmus_w

Medlem
    8 januari, 2007 vid 00:42

Det går nog att fixa i en grusgrop. En kompis fixade tändsystemet (tror jag) på en vw-buss i skogen i Zaïre (på den tiden landet hette så och diktatorn hette Mobutu Sese Seko). Han fick ut motorn genom att palla upp bil och motor på stockar, lossa motorn och sakteliga plocka bort stock efter stock under motorn.

• adamzki

Medlem
    8 januari, 2007 vid 11:40

!975 var det sista året för 1600 motorn(Tro det) och på den är det tydligen inte bara att dra ut stötstängerna. Det går bara att göra om man har 1800 eller 2 l motorn. Jag har fåt höras om flexibla rör av en kille på typ2 klubbben och tänkte utforska det: I så fal var det bara att ta ur röret i mitten och riva ur yterröret med lite lagom våld. Annar var jag tvungen att riva hela motorn vilket jag inte har möjlighet till nu!

Hoppas att detta går!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Får inte ut stötsängerna!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.