Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Färgkoder till JP -05

• Färgkoder till JP -05

Publicerad av jeppo_f på 21 mars, 2006 vid 11:00

Tja!
    Jag håller på och lappa ihop min JP RWW efter höstens sista fadäser, och börjar närma mig finliret med färg och grejjer.
    Är det nån som vet färgkoderna på JP 2005-orna? Och var köper man färg nånstans?
    Jag sökte lite i gamla inlägg, och Knatte, har inte du köpt färg hos någon billackerare tidigare? Var gjorde du det, och blev det bra?

/jeppo, med lägenheten full av slipdamm…

highflyer svarade 18 år, 11 månader sedan 7 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • Knatte

Gäst
    21 mars, 2006 vid 18:48
    Jeppo_F wrote:
    Tja!
    Jag håller på och lappa ihop min JP RWW efter höstens sista fadäser, och börjar närma mig finliret med färg och grejjer.
    Är det nån som vet färgkoderna på JP 2005-orna? Och var köper man färg nånstans?
    Jag sökte lite i gamla inlägg, och Knatte, har inte du köpt färg hos någon billackerare tidigare? Var gjorde du det, och blev det bra?

Jo, jag köpte färg från Herberts billack på Tageneområdet i GBG.
    De blandade till färgen, enligt min färgkod och fyllde detta på en sprayburk. Det blev skapligt rätt. Mitt problem var att jag hade ingen 100% säker färgkod, då koden var till årsmodellen efter. Men det funkade bra i alla fall.

• svenne

Medlem
    21 mars, 2006 vid 20:34

Jag har kört med standard Auto-K. Ta en gräddvit färg så funkar det bra att maska ut den mot originalfärgen.

• jeppo_f

Medlem
    22 mars, 2006 vid 08:54

Problemet är att lagningen även går in i grafiken (gul/svart), så det räcker inte med den vita. Svart är ju en lätt färg, det är den gula som är problemet.
    Auto-K finns på mekonomen va? Det kanske går att gå in där med brädan under armen och se vad dom har hemma, eller om dom har någon färgkarta eller nått man kan jämföra med…

Ska man ha primer först, och hur många lager osv är det som gäller?

/jeppo

• svenne

Medlem
    22 mars, 2006 vid 09:34

Om det är ränderna du tänker på funkar det med vanlig spray där också. Se till att vänta minst ett dygn innan du polerar/slipar bara.
    JP:s originalfärg är nog den ömtåligaste jag varit med om. Den löses till och med upp av polering!

• jocke-g

Medlem
    23 mars, 2006 vid 06:25

När jag har köpt färg tilll brädan så har jag tagit med den in i affären och stått och jämfört mot brädan. Min erfarenhet är at man ska titta ut en färg och sen försöka att ta ett steg ljusare än man tror det är.

Sen fins ju allternativ med vissa lakerare som man kan gå till och dom läser av brädan och blandar färgen till dig och fyller den på srayburk. Har provat det med med en tvåkomponentsfärg en gång. Men det blir helt klart dyrare men också mer hållbart.

• surfen

Medlem
    23 mars, 2006 vid 07:56

Gör ett fint grundjobb, bräda helt torr, laga med väv epoxy och microballonger snygga till slipa. Strunta i att måla skadan, du blir bara besviken när nästa skadda uppkommer. För det gör det oftast på samma ställe. Det ska se lite använt ut.

• jeppo_f

Medlem
    23 mars, 2006 vid 07:57

Jag kommer nog också göra just så, alltså ta med brädan in i affären. Men det där med ett snäpp ljusare låter ju vettigt.

Tvåkomponentsfärg verkar lite overkill när det bara är rand på 0.5×10 cm som ska målas.

Tack för alla tips!

/jeppo

• charlieb

Medlem
    23 mars, 2006 vid 13:31
    Jeppo_F wrote:
    Tja!

Finns inte färgkoderna att få från JP?
    Starboard har sina på sin hemsida.

Charlie

• jeppo_f

Medlem
    23 mars, 2006 vid 13:44

Jag kollade runt på JPs website, och hittade ingenting. Har iofs inte försökt maila dom eller lagt ner speciellt mycket jobb på det. Jag tänkte ringa till SP och kolla om dom vet någonting först.

/jeppo

• jeppo_f

Medlem
    23 mars, 2006 vid 14:46

Wow!
    Jag drog iväg ett mail till nån adress jag hittade på JPs website, och fick svar 42 minuter senare. Pantone 810 C. Snacka om bra service!!!

/jeppo

• budda

Medlem
    23 mars, 2006 vid 16:20

Jag har jobbat som bilplåtis i 12 år. Så jag vet att dom kan ta fram rätt färg om dom lägger ner lite tid. Om inte gå till en annan firma. En sak till. jag rekomenderar inte vanliga färgburkar då de inte får samma hårda yta.

• svenne

Medlem
    23 mars, 2006 vid 16:57
    BUDDA wrote:
    Jag har jobbat som bilplåtis i 12 år. Så jag vet att dom kan ta fram rätt färg om dom lägger ner lite tid. Om inte gå till en annan firma. En sak till. jag rekomenderar inte vanliga färgburkar då de inte får samma hårda yta.

Samma hårda ytan som en 2-komp billack, nej absolut inte. Men originalfärgen på brädorna är så ömtålig redan från början så varför lägga ner 200:- på en specialblandad burk med syrehärdare från en lackerare när man kan få samma resultat med en vanlig touch up-spray som har exakt samma härdningsmetod?
    Såtillvida du inte lämnar in brädan till en lackerare som lackerar den med en 2-komps härdare, då blir det fantastiskt bra.

• jeppo_f

Medlem
    23 mars, 2006 vid 17:17

Touch up-spray? Öhhh… Jag kanske är bra på att göra sönder surfingbrädor, men det här med att måla är ett helt nytt bollspel. Vad är touch-up spray, vad är det bra för, behöver man det, och i så fall, var köper man det?

/jeppo, vilse i lackeringsjungeln…

• svenne

Medlem
    23 mars, 2006 vid 17:22

Vanlig sprayfärg på småburk, så vi har pratat om hela tiden. 🙂

Måste bara inflika att jag inte tycker att Buddas förslag på något vis är dåligt, det är absolut top-of-the-line som Farbror Barbro skulle säga. Bara lite overkill. 🙂

• budda

Medlem
    23 mars, 2006 vid 17:40

Självklart tror jag inte man behöver få något dåligt resultat med en vanlig burk heller. Men ville bara få fram att det fins ett bättre alterntive.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Färgkoder till JP -05

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.