Senaste nytt Forums Farkost för speedrekordsförsök

  • brutus

    Medlem
    12 november, 2003 vid 08:20

    Huvaligen!
    O fort lär det gå sägs det…

    men, “- Egentligen är den här båten nio meter lång och 20 meter bred, förklarar Jens Österlund.”.

    Jaha. Nu fattar jag. tongue.gif

  • surferdude

    Medlem
    12 november, 2003 vid 10:40

    Inte en chans att de kommer ta speedrekordet med den farkosten.

    Konstruktionen skall inte liknas med en båt eller vindsurfingbräda utan en onödigt komplicerad kite! Hela vingen, skrovet och motvikten kan ersättas av en liten, styv och effektiv kite. Det därra sk drivankaret erätts givetvis av en kitbräda. På den står sedan kitaren.

    Principen och problemen är de samma för paravanen som för kitaren. Problemet för kitaren är att antingen roterar kiten runt kitaren eller kitearen runt kiten. Själva seglingskonsten går ut på att hitta balansen så att kiten och kitaren håller samma kurs och fart så att ekipaget går framåt. Paravanen kommer ha samma problem, speciellt vid höga farter. Om de bara har två linor måste de ha något styrsystem liknande kitarens för att klara att hålla fart och kurs. En kitare (liksom en windsurfare) använder hela kroppen som sensor. Balansinne, ögon, hörsel, kroppsmedvetenhet etc, alla sinnen som bearbetas i vår järna (som blir bättre med erfarenhet och träning) skickar tillbaka signaler till kroppens motorik.

    Paravanen är helt enkelt en komplicerad och tillkrånglad kite. Om jag vore sponsor skulle jag inte satsa en spänn på det projektet att slå speedrekort. Då skulle jag ragga upp någon galen kitare och utveckla hans prylar istället. Jag tror personligen att speedrekoredet kommer att slås av en kitare. Utrustningen kommer att vara en halvstyv vinge av tex kolfiber (jmf flex i surfmast. Fyra stenhårda kitelinor för styrning och anfallsvinkel(skotning). En kitebräda som på något sätt kan skära genom vattnet. Till dessa prylar behövs en jävligt skicklig kitare med ben som en tyranosaurus rex. Och givetvis komplett galen.

    Men innan dess kommer givetvis en vindsurfare passerat 50 knop. Jag tror duken gör det inom ett år. Och många fler kommer att kunna speeda över femtio knop med en bräda än med kite. Ekipaget är helt enkelt inte lika svårhanterat.

    Så va det sagt!

    Windsurfing rules,
    Naish is Jesus
    Wind and waves the holy spirit
    God the creator windsurf

  • garage

    Medlem
    12 november, 2003 vid 11:13

    Hej!

    Vad är speedrekordet för kite idag?

    Mvh Andreas

  • stinger

    Medlem
    12 november, 2003 vid 11:31

    Från “Speedsailingchallenge”:

    “In an encouraging afternoon session during high tide, Björn Dunkerbeck took a serious leap toward fine-tuning his speed strategy at the speed course. With winds blowing from a direction of 40º to 45º at 25 knots mean and with guts from 30 – 35 knots, Björn was building run for run until he set a new benchmark at Arinaga over the full 500 meter distance – clocking 43,87 knots.”

    Med tanke på att vinden inte var kraftigare än 25knop = 12.86 m/s (visserligen kraftigare byar) är jag också helt övertygad om att Dunken, Naish, Bringdahl eller nån annan i gänget slår rekordet bara förhållandena blir de rätta.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 november, 2003 vid 11:33

    Jo men surferdude det kan visst fungera.

    Det står att drivankaret och delar av linorna är patenterade, det är naturligtvis så att de kan tex ha löst det genom att låta den första metern av linorna vara gjorda i kolfiber med en vinkel av 90 grader utifrån drivankaret. Rätt konstruerat så kommer detta tvina drivankaret att befinna sig 90 grader om båten, några microsekunder efter båten i färdriktiningen. Det som gäller är att drivankaret är designat så att det har ett verkningsområde som sträcker sig ända upp och förbi 50 knop. Skulle det börja göra för mycket motstånd då så kommer seglet o båten att accerlera förbi drivankaret vilket då kommer fungera som en broms – dessutom kommer det bli lite bökigt att hålla riktningen med två saker som vill åt olika håll.

    I kite är det väldigt lätt att hålla den här balansen du pratar om med att kiten skall befinna sig på rätt ställe gentemot kitaren, går du bara på lite lätt slör så står kiten på rätt ställe helt utan input från in och utskotning dvs gas o broms.

    Dvs har de fäst drivankaret med första biten från det i 90 graders styv konstruktion så kommer det att tvingas att accelerera upp i jämnhöjd med båten, eftersom drivankaret inte vill befinna sig i en position som ger det mer motstånd i förhållande till båtens fart. Geniallt enkelt faktiskt.

    Fast, hela konstruktionen är detsamma som en segelbåt, windsurfare eller kitare, ja naturligtvis allra mest likt en kitare. Man kan säga att det är en kitare på autopilot, som att sitta i draken med en automatstyrd kitebräda. Naturligtvis kan en kitare med en vinge helt i kolfiber segla minst lika fort, man kan genom olika konstruktioner se till så att linorna reduceras eller sammanflätas till en, inga problem alls. Det är det som är det häftiga med windsurfing eller kite – trots hur många miljoner de än slänger ihop så kan dessa två små sporter på grund av sin enkla och effektiva konstruktion alltid vinna.

    Men åter till ämnet – visst fungerar deras ide.

    /Fucked up Brain

  • stinger

    Medlem
    12 november, 2003 vid 11:45

    Idén kanske funkar men kommer det gå tillräckligt fort? Principen för att åka fort på sjön är väl att byta tungt vattenmotstånd mot det det betydligt mindre tunga luftmotståndet dvs plana. (åka på fenan laugh.gif) Paravanen funkar säkert bra tills “båten” börjar plana då den kommer att bromsa (mycket riktigt funka som drivankare) och skapa svängande moment som måste kompenseras med roderutslag som också bromsar.

  • boman

    Medlem
    12 november, 2003 vid 12:19

    Ser ut som den Gurra78 fotade i Näsbypark…

  • calle_b

    Medlem
    12 november, 2003 vid 12:40

    Tydligen planar den….

    På den plana ytan runt sittbrunnen, men jag undrar?
    De andra segelfarkosterna förrutom vindsurfing har väl haft
    duktigt mycket mer kräm i “storen” än den här? Undrar om futtiga 12.8 (eller va de va) kvm kommer räcka nånstans?

    Hmm. Hoppas det funkar, men hoppas att mr Dunks, dude “Bring-it-on”-Bringdal och Robby Naish spräcker 50- knutars-vallen snart!!!!!!!!!

  • mag

    Medlem
    12 november, 2003 vid 12:49

    Världsrekordet för kite innehas av kungarnas kung, Robby Naish! Tror det ligger på drygt 35 knop och sattes i somras på samma resa som Dunken försökte sätta ws-rekordet.
    /Magnus

  • stinger

    Medlem
    12 november, 2003 vid 12:58

    Jo “båten” planar men “Varanen” ? confused.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 november, 2003 vid 13:05

    Kul att se alla reaktioner. Särskilt kul att läsa han som menade att det var ett par skrivbordsnördar som stod för teorierna. Jag känner Alexander och vet att han är en praktiker förutom att han gått på KTH, farkostteknik. Han har seglat allt som rör sig: IC-kanot, katamaran (utan roder- en egen uppfinning, eller kanske det var en proa), svensk mästare i skridskosegel säkert minst 10 ggr, brädor … you name it. Han har oxå uppfunnit trampofoilen, en sorts vattenfarkost med bärplan i vattnet som framdrivs enbart av en vildsint hoppande(!) resenär.
    bilden med ett svart “segel” visar helt klart det här projektet. Dom stod på båtmässan i våras och visade just “seglet” som är i kolfiber-epoxilaminat.

    Ska bli kul att följa det här försöket, det är helt klart allvarligt menat

    TSSS

  • surferdude

    Medlem
    12 november, 2003 vid 13:25

    Replik:
    Paravanens idé fungerar teoretiskt.

    Grundfilosofin inom all produktdesign, konstruktion och ingenjörsverksamhet är förenkla, förenkla och förenkla. Natur ställer alltid till med små spratt man inte räknar med. Tillämpas det på paravanen konvergerar konstruktionen ganska snabbt mot en traditionell kite.

    Att linorna fästs i ett drivankare liknande ett T är fiffigt. En konstruktion som på papperet “balanserar” sig själv. Strömningsmekaniken kan te sig enkel i teorin men är mycket krånglig i praktiken. T konstruktionen måste kunna hantera flera fenomen som kan uppstå i höga farter. Förutom läget i planet måste även läget i höjd kontrolleras. Dvs så den inte dyker ned i spat eller flyger upp i luften. Vid höga farter bildas det lätt luftbubblor antingen av att luft “kryper ner” från ytan utefter konstruktionen eller pga av stort undertryck på ngn sida så att vattnet börjar att “koka”. Jmf spinnout. Detta är naturliga saker som uppstår när konstruktionen är onaturlig (ett inte helt konstigt påstående).

    I paravanen har man valt att göra en massa kompensationer såsom motvikt, t-form, styrfenor etc för att envisas vid en krånglig lösning vars naturliga lösning helt enkelt är en kite.

    Paravanen känns som ett förslag till att skapa en spektakulär farkost och bevisa en idé, snarare än ett rationellt försök att ta speedrekordet.

    Så va det sagt.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 november, 2003 vid 13:28

    surferdude måste helt klart vara en av dom större idioterna här i världen! Helt väck.

  • markram

    Medlem
    12 november, 2003 vid 13:56

    Ibörjan på 90-tale´t fick jag liknande argument-attityd mot något som jag skapat…
    Jag skriver bara detta dude:
    Det krävs en hel del kunskap, mod och enormt tålamod att göra det de här killarna gör: nämligen att eventuellt skapa ett paradigmskifte(sådana känns igen på att man inte bara har mkt okonventionella lösningar som bryter mot normalen utan också på att folk skrattar åten, skakar på huvet och sedan får käka upp sin hatt..).

    Den andan som de visar upp: tålamod, förmågan att ta fram och våga skapa nya koncept, är grunden för det materiella välstånd vi lever i idag.
    Tyvärr så är det sällan som pionjärerna drar hem kosingen, dock.

  • surferdude

    Medlem
    12 november, 2003 vid 14:19

    Svar till:


    surferdude måste helt klart vara en av dom större idioterna här i världen! Helt väck.

    [/ QUOTE ]

    Givetvis menar jag inget illa med att kritisera paravanen och är övertygad om att konstruktörerna har mycket gott självförtroende och tål mina ordval (=viss ironi). Om inte så ber jag om ursäkt för angreppet på person men inte i sakfrågan – speedrekordet. Är själv skrivbordsnerd och KTH civilingejör som tillämpar teorier i verkligheten och vet hur svårt det är. Synd att bli kallad idiot för det, men de e klart de var ju jag som började.

    Sensmoral: kritisera sak inte person

    Eder ödmjuka surferdude

    (har nu censurerat mig själv i mina första inlägg)

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Farkost för speedrekordsförsök

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.