Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Farstanäs i morgon 8/10
-
Farstanäs i morgon 8/10
Publicerad av argulander på 7 oktober, 2006 vid 17:06Nån som tror på detta ? Båtvädret SMHI säger Väst 7-11 på fm. Planerar att vara där hyggligt tidigt om prognosen inte ändras till det sämre. Klas
argulander svarade 18 år, 1 månad sedan 4 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
Behöver man vara medlem i klubben för att komma in där nu eller kommer man in på området ändå?
-
hanlar wrote:Behöver man vara medlem i klubben för att komma in där nu eller kommer man in på området ändå?
Man kommer in på området men inte hela vägen ner till vattnet, det blir säkert 300m att bära. Är man med i klubben vilket kostar 300 kr får man nyckel till kedjan som blockerar vägen ner till surfstället, då går det att köra ända ner till vattnet. Fint ställe med riggning på gräs och sandstrand. Bra vid VSV och V funkar även vid alla sydliga vindar men då finns andra ställen som är bättre (Fituna vid S-SV, Skanssundet vid O-SO tex). Kolla Södertälje windsurfingklubbs hemsida. Klas -
argulander wrote:hanlar wrote:Behöver man vara medlem i klubben för att komma in där nu eller kommer man in på området ändå?
Man kommer in på området men inte hela vägen ner till vattnet, det blir säkert 300m att bära. Är man med i klubben vilket kostar 300 kr får man nyckel till kedjan som blockerar vägen ner till surfstället, då går det att köra ända ner till vattnet. Fint ställe med riggning på gräs och sandstrand. Bra vid VSV och V funkar även vid alla sydliga vindar men då finns andra ställen som är bättre (Fituna vid S-SV, Skanssundet vid O-SO tex). Kolla Södertälje windsurfingklubbs hemsida. Klas300m det låter jobbigt men vad gör man inte för att få segla. Jag sticker nog till sätrabadet, har äntligen skaffat mig en mindre bräda så det kan vara bra med lite strand att falla tillbaka på om jag inte grejar det. Farstanäs då blåser man väl över till andra sidan om man får problem ?
-
Bjornen wrote:argulander wrote:hanlar wrote:Behöver man vara medlem i klubben för att komma in där nu eller kommer man in på området ändå?
Man kommer in på området men inte hela vägen ner till vattnet, det blir säkert 300m att bära. Är man med i klubben vilket kostar 300 kr får man nyckel till kedjan som blockerar vägen ner till surfstället, då går det att köra ända ner till vattnet. Fint ställe med riggning på gräs och sandstrand. Bra vid VSV och V funkar även vid alla sydliga vindar men då finns andra ställen som är bättre (Fituna vid S-SV, Skanssundet vid O-SO tex). Kolla Södertälje windsurfingklubbs hemsida. Klas300m det låter jobbigt men vad gör man inte för att få segla. Jag sticker nog till sätrabadet, har äntligen skaffat mig en mindre bräda så det kan vara bra med lite strand att falla tillbaka på om jag inte grejar det. Farstanäs då blåser man väl över till andra sidan om man får problem ?
Det är riktigt, Sätrastrandsbadet är nog bra vid rent västligt men det blir väldigt byigt och ska blåsa ordentligt om det ska funka där, troligen mer än 7-11 räknat på Sandhamn-Landsort. Förstås bra om man har svårt att hålla höjd dock, man lär ju då hamna på sandstranden vid Sättra om det skiter sig. SSV funkar dock ej så bra vid Sätra. Blir det SSV håller jag nog en slant på Farstanäs även om man där vid svårigheter med höjdtagning hamnar i stora farleden in mot Södertälje. (Bärning från kedjan som blockerar vägen är väl inget alternativ även om det nu i eftersäsong inte finns någon personal som sköter bommen vid receptionen ytterligare några hundra meter upp, bättre är väl att gå med i klubben så man kommer ända ner till stranden.) Klas -
I egenskap av styrelsemedlem i SWC (http://www.telgesurf.se) drar jag förstås till Farstanäs – förutsatt att vinder inte vrider över 270 grader! (ty då funkar det inte. Tyvärr verkar det viss risk för det, åtminstone framåt e.m.).
Betr att köra in på campingen och parkera där vid kedjan vill jag DEFINITIVT avråda från det. Campingpersonalen beivrar sånt direkt. Och de är inte nådiga! Så snart det upptäcks (t ex med hjälp av “alerta” campinggäster) så skickar de dit folk, och då blir det ingen kul upplevelse.
Att bli medlem i klubben kostar 300 kr/år (se http://www.telgesurf.se). Orsaken till att vi måste ta betalt är att klubben arrenderar området av kommunen. Vi måste också ha försäkringar och betala gräsklippning och saltning av grusväg. Allt detta kostar.
Det finns i och för sig ett “legalt” parkeringsalternativ, nämligen parkeringen utanför campingen. Men då blir det inga 300 m bara att bära grejorna utan sådär 700 m.
-
Electric wrote:I egenskap av styrelsemedlem i SWC (http://www.telgesurf.se) drar jag förstås till Farstanäs – förutsatt att vinder inte vrider över 270 grader! (ty då funkar det inte. Tyvärr verkar det viss risk för det, åtminstone framåt e.m.).
Betr att köra in på campingen och parkera där vid kedjan vill jag DEFINITIVT avråda från det. Campingpersonalen beivrar sånt direkt. Och de är inte nådiga! Så snart det upptäcks (t ex med hjälp av “alerta” campinggäster) så skickar de dit folk, och då blir det ingen kul upplevelse.
Att bli medlem i klubben kostar 300 kr/år (se http://www.telgesurf.se). Orsaken till att vi måste ta betalt är att klubben arrenderar området av kommunen. Vi måste också ha försäkringar och betala gräsklippning och saltning av grusväg. Allt detta kostar.
Det finns i och för sig ett “legalt” parkeringsalternativ, nämligen parkeringen utanför campingen. Men då blir det inga 300 m bara att bära grejorna utan sådär 700 m.
Håller med, säkert MYCKET dålig ide att åka in på campingområdet utan tillstånd även om man nog kommer in. Dessutom är det ju ändå för långt att bära. Sticker nog dit rätt snart eftersom jag har nyckel. Landsort hade kl 7 11 m/s 250 grader vilket borde funka, ser ut att blåsa, här hemma. Ska vrida mer på väst under dan så det är antagligen skäl att vara tidig. Klas
-
Då blir det nog Sätra idag och medlemskap nästa år så att man har det alternativet på väst.
-
Hur har dagen varit i Stockholm, jag drog tidigt till sätrabadet och det var inte mycket att hurra för. Drog några repor till kl 11 sedan gav jag upp. Misstänker att det har varit fin segling på “rätta” ställena. Ingen som varit på Ekerö, rastaholm ?
-
Det var riktigt bra på Farstanäs. Gick med i klubben idag, kan rekommendera dt. Mkt bra riggning och segling.
-
Mycket bra dag vid Farstanäs var där 9-15 hela tiden bra tryck i 9,7 ibland toktryck. Något lättare seglare körde 7,4 med likaledes bra drag, själv väger jag ca 90 och drar lite större segel. Gick fortfarande bra att segla när jag drog hem då hade de vridit en aning upp mot NV. Sol och varmt. 3 seglare var där, fanns plats för fler. Klas
Logga in för att svara.