Taggad: 

• fart fråga.

Publicerad av _d_ på 9 mars, 2004 vid 14:44

tja! tänkte höra vad ni har att säga om denna fråga. har fått två olika svar på den tidigare, så det vore kul om ni tyckte till.
    tänkte tävla i slalom i årets melansvenska.. jag har nu en formula (gun-mythos) 233kort. denna bräda är rätt snabb för att vara en formula tycker jag. men slalom handlar ju mycket om fart. så frågan är då om man skulle få mer fart i en stor freeride/slalombräda. alltså på ca 150liter. för mycke liter behövs ju iafall i sthlm området för att kunna plana tidigt osv… kan tillägga att det troligen inte kommer att blåsa under 10sekundmeter på tävlingarna.

så vad tror ni?
    tackar för svar!

gifvars svarade 20 år, 8 månader sedan 9 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • canoya

Medlem
    9 mars, 2004 vid 15:48

När det blåser uppåt 10 m/s är det besvärligt att segla halvvind med formulan. Då kommer det antagligen att vara lättare att hålla hög fart med en smalare bräda. Jag tror att man bör ha något mellan 100 och 130 liter och mellan 60 och 70 cm brett beroende på hur mycket man väger och hur stort segel man vill ha.

• oscar

Medlem
    9 mars, 2004 vid 16:20

En slalomtävling avgörs vid bojarna, inte i toppfart. En Formula är ju inte det mest lättgippade och en lite smalare bräda är lättare att gippa i full planing i choppigt vatten.

Detta gäller dock inte de gamla slalomspetten á RRD 276 mfl. Ett misstag och man EXPLODERAR! Nyare slalombrädor har ju lite bevels i nosen som gör dem mer förlåtande i gipparna.

Sätter du gipparna på din GUN så testa några race. Du kanske planar ifrån de andra i starten och sätter du gipparna vinner du.

• swe-1

Medlem
    9 mars, 2004 vid 21:07

Hmmm… Är tvungen att lägga mig i debatten (även fast vi pratade om detta på mässan… wink.gif )

”kan tilläga att det troligen inte kommer att blåsa under 10sekundmeter på tävlingarna” Det menar du väl ändå inte?! wink.gif

Ingen Stor 150 liters freeride bräda är snabbare än en formula varken i 5, 10 eller 15 m/s.
    I Mellansvenska kommer det att bli slalom åtta som gäller, alltså ingen downwind slalom. Ganska ofta så ligger denna åtta inte helt perfekt vilket gör att om man råkar ta ut gippen lite för mycket (lätt hänt när det är trångt) så kommer man att behöva ta ganska duktig höjd för att lyckas sträcka upp till märket. Lägg där till en vindhastighet på kanske 5-7 m/s som är ganska byig då vi inte kommer att segla på några större öppna ytor. I dessa förhållanden är formulan perfekt då den garanterat håller planingen och även kan ta ordentlig höjd om det behövs. Dessutom så håller en formula planingen väldigt bra i gipparna, anledningen till att formulabrädor anses som svårgippade beror mer på riggens storlek än på brädan. Skulle det sedan mot förmodan blåsa över 10m/s så fungerar en formula utmärkt även på halvvind förutsatt att man sätter på en mindre fena så helt rökt är man troligen inte då heller. Har aldrig seglat om så många som jag gjorde på halvvindarna på NM -02 med 9.0 och 62 fena, visst är en riktig slalombräda snabbare i hårda vindar men underskatta inte en formula, det är inte för intet som dagens nya slalombrädor har en bredd över 70 cm och tar segel upp till 10 kvm…

Daniel, behåll Formulan!!!

Tycker JIMMY

• anonym-anvandare

Medlem
    9 mars, 2004 vid 21:56

Om du vill ha en bra slalombräda för svenska förhållanden så ska du ha en AB+ 62 bred, seglar garanterat åttor runt en FW i allt över 6,5-7 m/s Benke

• anonym-anvandare

Medlem
    10 mars, 2004 vid 13:05

Jimmy har en mycket realistisk syn på slalom, bra!

9 av 10 dagar är mina två FW-brädor(F175 och 85 cm bred)det snabbaste jag plockar fram vid fig-8 slalom.

På byigt plattvatten är FW oerhört potent!

Visst väljer jag ibland mina mindre brädor, med det är mycket sällan de är snabbare.
    Man måste räkna på vindstyrkan i hålen, och speciellt på ostkusten bör man räkna med byig vind.
    En för liten bräda som höjdar dåligt, eller (gud förbjude) tappar planingen i ett hål ut ur gippen, är en katastrof i slalomracet.
    Jämför aldrig med prylar som används i jämn vind Apelviken, på Maui eller G.C.

Lycka till och ha så kul! -Ulf

• nordgren

Medlem
    10 mars, 2004 vid 16:22

FW-brädor??

• anonym-anvandare

Medlem
    10 mars, 2004 vid 17:31

Yo (amatörgren) FW=formula winsurfing

• nordgren

Medlem
    10 mars, 2004 vid 17:44

Okej ja jag är inte inne på formula förkortningar. I min värld är fw = freewave. wink.gif

Sen var ju Ulfs fw-bräda 85 bred vilket inte en formula är, såvida den inte är en gammal RRD Monster…

• _d_

Medlem
    10 mars, 2004 vid 19:07

nää. nu är jag rätt övertalad av Jimmy… det blir att behålla formulan… eller ifall köra en formula i år igen!
    tackar så mycket för svaren!..
    Å jimmy… om det går åthelvete kan jag ju iafall skylla på dig! wink.gif

• swe-1

Medlem
    11 mars, 2004 vid 00:08

Förlorare har alltid en ursäkt! wink.gif

Skämt och sido, brädan är perfekt för sthlm!
    Du har väl lagt till dig i sms-poolen så att du vet var alla andra åker å seglar? Det finns en dedikerad grupp för formula i sthlm.

//JIMMY

• _d_

Medlem
    11 mars, 2004 vid 11:08

hmm nä det har jag inte… som du vet är jag ju under 18 och untan körkort så kan därför inte ta mig dit jag vill… men vafan. man kanju alltid signa upp sig…
    vart hittar/fixar man det då?

• swe-1

Medlem
    11 mars, 2004 vid 13:02

http://www.surfnet.se
    Gruppen heter: fst, Formula Windsurf; Stockholm, kusten, landsort till örskär.

Så vet du iaf när vi seglar på Erstan. Och på helgerna kan du säkert samåka med någon. JBSS har köpt in en gummibåt så att vi kan lägga bojar var vi vill så nu blir det träningsläger varje helg i Fituna!

//JIMMY

• styret

Medlem
    11 mars, 2004 vid 20:45

angående surfnet…
    jag hajjr inte. kostar det nått eller inte.
    typ det står ju att det gör det på treje sidan men på fjärde står det att tjänsten betalas av annonsörerna.

om det kostar. hur mycket?

• gurra1978

Medlem
    11 mars, 2004 vid 21:21

Det är gratis men han (Jan) är ju för seg att uppdatera och ändra sin hemsida.

• styret

Medlem
    12 mars, 2004 vid 05:48

fan vad chill. då får det nog bli att signa upp sej.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.