Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Fartåka med kossa, hur minskar man på bromsandet?

Taggad: 

• Fartåka med kossa, hur minskar man på bromsandet?

Publicerad av carl-r på 1 augusti, 2009 vid 20:08

Har som mål att få upp kossan i 25+ knop. Har loggat 24,35 i förrgår med 8.8 segel och 38 cm curtis fena.
    Jag tyckte att den sög fast som fan på slören när förskeppet tog i vattnet. Jag försökte pressa ner tårna för att köra den mer på fenan och jag antar att det tog mig över 24 knop iaf. Jag har kört den med en 44 cm fena (oftast i marginella vindar) men då tycker jag bara att det svajar när fenan börjar lyfta eftersom brädan är så smal vid stropparna så jag kör hellre en mindre fena.
    Centerbordstrumman är inget problem, den håller tätt.

Hur göra för att få den att gå fortare? 😀

carl-r svarade 15 år, 3 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • rillestark

Medlem
    2 augusti, 2009 vid 00:24

Mastfoten längst bak i skenan & bommen riktigt, RIKTIGT högt, så att det är obekvämnt innan du kommer i stropparna. Kan du kroka i hängselen stående så är bommen förmodligen alldeles för låg… Då kommer fören att sluta gräva och grejorna kommer att röra på sig. Kolla också att hängselelinorna inte sitter för långt fram, då blir det för tungt i bakhanden & hela trimmet blir fel.
    Detta var det jag tyckte funkade bäst på min Mega Cat de år jag seglade den.

Frid!

• joachim_larsson

Medlem
    2 augusti, 2009 vid 04:47

Höj bommen, längre hängseletampar och segla inledningsvis utan sele och kroka ur när du tappar planing.

• carl-r

Medlem
    2 augusti, 2009 vid 14:53

Will do!

Stort tack! 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Fartåka med kossa, hur minskar man på bromsandet?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.