Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing fartbegränsning på sju knop i Kungsbackafjorden….

• pulver

Medlem
    22 mars, 2006 vid 09:07

Ja det påverkar ju bara motorbåtar. Så fort är det väl ingen som tar sig fram med segelfarkoster?

• jester

Medlem
    22 mars, 2006 vid 09:15

Gäller även segelfarkoster…

Quote:
    Det kommer inte att kunna hållas en enda seglingstävling förutom för optimister. Och det innebär att SS Kaparen i sommar inte kan genomföra SM i laser och e-jolle.

Vi kör ju *något* snabbare än 7 knop, dessutom…

• stang

Medlem
    22 mars, 2006 vid 13:45
    Pulver wrote:
    Ja det påverkar ju bara motorbåtar. Så fort är det väl ingen som tar sig fram med segelfarkoster?

Om du läser artikeln lite noggrannare så kommer du att se att de förmodligen inte kommer kunna genomföra SM i e-jolle och laser i sommar om beslutet går igenom. Så visst är segelbåter påverkade av begränsningarna.

• stang

Medlem
    22 mars, 2006 vid 13:46

Ooops dagens eko 🙂
    Jester han visst före!

• fredrik-ygge

Medlem
    22 mars, 2006 vid 14:31

När jag läste GP fick jag intrycket att genomförandeproblemen var relaterade till motordrivna följebåtar.

• jester

Medlem
    22 mars, 2006 vid 15:19

Antagligen är det väl problem med vattenskotrar som gör att dom driver igenom förbudet. Jag kommer inte sluta köra där iaf… Kan iofs vara svårt o bortförklara för länsman hur fort man åkt när man står där o jublar över sitt nya personliga rekord som står på GPS-displayen… 🙂

• stang

Medlem
    22 mars, 2006 vid 15:29

Mjaa det tror jag inte, varför skulle de annars kunna genomföra tävlingar för optimister.

Det kommer inte att kunna hållas en enda seglingstävling förutom för optimister.

Om man dessutom kan lite sjöregler så går mer eller mindra allting som inte är klassifiserat som skepp under regler för hur fartyg skall framföras och därmed gäller alltså reglerna även segelbåtar.

• pure

Medlem
    22 mars, 2006 vid 15:31

Finns det inte någon generell regel att det är 15 knop som gäller i farleder?

• svenne

Medlem
    22 mars, 2006 vid 16:26

Det finns inga generella regler för fart, det finns bara begränsningar. Däremot behöver inte en restriktion finnas mer än på sjökorten eller i Ufs som du hittar här.

• pulver

Medlem
    23 mars, 2006 vid 10:19
    Stang wrote:
    Pulver wrote:

Om du läser artikeln lite noggrannare så kommer du att se att de förmodligen inte kommer kunna genomföra SM i e-jolle och laser i sommar om beslutet går igenom. Så visst är segelbåter påverkade av begränsningarna.
    Ja, mina surfande vänner… vad skall man säga? Trodde inte jag skulle behöva förklara ett sånt skämt på en surfsight. Kanske inte så kul, MEN det var naturligtvis ett ironiskt inlägg. Trodde det var uppenbart på ett surforum att alla vet att man surfar fortare än 5 knop. Att även segelbåtar och surfbrädor omfattas av fartbegränsningar är väl lika uppenbart.

Personligen skiter jag dock fullständigt i sådana påbud när jag surfar. Det skall nog knäckas 30knops-vallar i Gottskär på en fin ostan!

• stang

Medlem
    23 mars, 2006 vid 16:13

Well… missade ironin i ditt inlägg sorry! Det är tyvär allt för många som inte hajat att det finns regler även på sjön…

• brucealmighty

Medlem
    25 mars, 2006 vid 19:59

från en som inte är så hemma i kungsbacka området, ingår torkelstorp i kungsbaka fjorden?

• jester

Medlem
    25 mars, 2006 vid 22:48

Japp. Torkelstorp ligger nästan längst in i Kungsbackafjorden… Många som lär bli efterlysta av länsman i år… 😀

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing fartbegränsning på sju knop i Kungsbackafjorden….

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.