Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Farter i senaste Boards
-
Farter i senaste Boards
Publicerad av rasmus_w på 22 januari, 2007 vid 11:47Boards har ju just börjat mäta farten på testbrädorna med GPS, och genast dyker en underlighet upp. De testade ju alla brädorna med en 5.8 och en 4.7:a, båda standard 5-lattade freeridesegel, och intressant nog så går samtliga brädor fortare med 4.7:an än med 5.8:an, oavsett seglare. Vad säger ni om det?
Var 4.7:an ett bättre segel?
Körde de i olika vindstyrkor med de olika seglen?
Är fem lattor helt enkelt för lite för att stabilisera en 5.8 men tillräckligt för att en 4.7:a ska bli stabil?
Rör det sig om brädtyper som inte hanterar rejält med kraft?
Eller är det så att det lilla seglets mindre motstånd och lägre vikt faktiskt ger det ett övertag fast det inte ger lika mycket drag?
Beror det på nåt helt annat?vasa svarade 18 år, 1 månad sedan 12 Medlemmar · 31 Svar -
31 Svar
-
Var kanske kloner av Ian Räv som körde? Eller så var alla bara maskerade starbords… 😀
-
Inget nytt Rasmus att mindre segel går fortare…..om det blåser vill säga. Det känner vi alla speedare till, men får sällan använda de små seglen tyvärr.
-
Jo det är ju artikels svaghet, att de inte nämner om det blåste mer när de körde med 4.7:an eller om de körde i samma vindar, dvs förmodligen överriggade med 5.8 och underriggade med 4.7. Om de körde i samma vind blir det riktigt intressant, annars är det som du säger skåpmat.
-
Det handlar hela tiden att hitta det ultimata, vilket är en kunskaps och erfarenhets grej. Att hela tiden känna i prylarna när det skulle kunna gå fortare med mindre/större segel.
Eftersom moderna slalom/speed segel är så breda i sitt register så är det ofta svårt att veta var gränsen går, man tror bara……..då är GPSen direkt avslöjande.
Man kan alltså segla med en 5.8 och TRO att det är ultimat, för känslan är att det går oerhört fort…..men eftersom seglet har ett så brett register så känner man inte av att det egentligen kanske skulle vara lite för stort…hänger du med? Man kanske släpar runt på en massa segel yta som inte gör ett skit nytta utan bara bromsar….men det känns inte så eftersom man tvistat det maximalt och den inte längre känns som ett drag, hoppas att jag förklarar så du förstår Rasmus.Då kommer troligen 4.7-5.0an till sin rätt eftersom den inte släpar på en massa död segelduk som bara bromsar……men så fort du INTE har fullt drag i den så dör seglet och med det så har man förlorat allt.
Moderna racesegel har nämligen den förmågan, brett register uppåt i vindstyrka, men ingenting nedåt…..det blir zero totti då!Så visst har dom haft vind för en 4.7a, vilket i våra sammanhang är riktigt mycket vind med tanke på seglets konstruktion, i freestyle och vågsammanhang så är en 4.7a vardagsmat däremot.
I deras test, som jag inte har någon aning om vad det varit för material, eller var eller hur mycket vind så kan jag slå mig i backen på att med 2 ms mindre vind så skulle 5.8:an köra skiten ur en 4.7:a.
Att välja rätt segel och hitta det ultimata är något som vi svenska speedster fortfarande försöker lära oss, det är det bla det som dom andra grabbarna i världstoppen lärt sig…..och en MASSA mer!
-
Där är jag med. En anledning till att jag är nyfiken är att jag ibland blir lite trött på allt ”hålla stort”-snack, och undrar om speedare är samma sort människor som man på gymmet ser lassa på minst 20 kilo mer än de borde och sen gör sina övningar med usel teknik och minimal rörelsebana bara för att kunna säga att de tar stora vikter. Med det här inlägget känns det som att i alla fall du inte är sån.
Jag har ju ingen egen GPS och det kommer inte bli nån på ett tag, mina erfarenheter är mest baserade på om jag drar ifrån folk eller blir frånåkt. De gånger jag blir frånåkt känns det ofta som jag har tokmycket drag och det är svårkontrollerat och känns som det går skitfort. När jag i stället seglar om folk så brukar det i stället kännas väldigt odramatiskt, brädan glider liksom fram mjukt och behagligt. Det här verkar dessutom gälla oavsett bog, bra fart och höjd på kryssen känns också så.
Fast det är klart, det kan ju vara så att jag är snabbast av de långsamma när det känns så där mjukt, och långsammast av de snabba när det känns vilt och okontrollerat.
-
Med det här inlägget känns det som att i alla fall du inte är sån.
Det kan uppfattas så, men pga seglens konstruktion, och dessutom att många speedare är lite större än en ”vanlig” surfare så kan man uppleva att vi slänger på stora segel bara för att vara tuffa.
Saken är den att när vi höjdar så kan man vara rejält överriggad, men när vi speedar tillbaka så upplevs det som om prylarna bara skriker efter mer vind. Så det är en kombination av storlek och olika sätt att segla.
-
Jodå, jag har en bunt racesegel och jag vet hur de funkar och jag vet allt vad som händer med draget i seglet när man faller av på en brant slör. Det är dessutom förbannat svårt att alls få brädan att falla av när man har tillräckligt drag, fullmaxade segel har en tendens att vara grymt lovgiriga innan man fått upp farten.
-
För att förvirra er ytterligare, eller spä på det som ni säger, så kolla in denna nyhet (kolla vilket material han körde på)
http://www.guycribb.com/windsurfing_technique_holiday_DVD_0001v01news128.htm -
Oregistrerade
Gäst24 januari, 2007 vid 08:36Hade varit bättre att rubriken varit Faster i senaste boards
Tycker jag -
Jag har ingen snabbåkningserfarenhet att tala om, men min intuition säger mig att de flesta kör för stora segel av just den anledning som getwet tar upp. Det är skillnadn i slalom (eller formula) där man måste rigga för att ha fulldrag i vindhålen. Givetvis kan detta vara viktigt i speed med om det är riktigt byigt. Men som sagt, i ”ideala” vindförhållanden är det troligen bättre att byta ner tidigare än man tror.
Jag tror just därför att vindens jämnhet är av extremt stor betydelse för att kunna knipa de där extra knopen. Först då finns ju en rimlig chans att få tillräckligt många repor för att hitta trim mm med sitt ”lilla” segel. Man lär sig ju inte så mycket av att bubbla runt under vattenytan 80% av tiden och huvuddelen av planingstiden till att komma i position.
Det raljeras ju rätt mycket över Sandy Pointseglarna i allmänhet och Ian Fox i synnerhet, men personligen tror jag just att det där nere är många som tänker i dessa banor och dessutom har vindförhållanden för att praktisera sina tankar.
-
PGA en märklig slump ringde Ian Fox ca 10s efter att jag postat meddelande innan upp mig via Skype (vi har aldrig Skypat tidigare, så det var verkligen slumpartat). Hur som helst menade han att det verkligen var en medveten stratagi att försöka använda små segel tidigt och lade till perspektivet att det också var viktigt att vara inkörd på de segel för kommande dagar med mer vind. Martin van Meuers tjatar tydligen på sin segeltillverkare om Speedsegel ned mot 3.3.
-
Jag har för mig att nån segelsömmare (tror det var Don Montague) sa att han gissade att det perfekta speedseglet hade lite tajtare akterlik än ett slalomsegel av ungefär de anledningarna. Slalomseglens superlösa akterlik handlar just om att behålla kontrollen i vindbyarna, men med perfekt drag i seglet är det mest onödig och bromsande segelyta.
Därmed inte sagt att jag tror det är en bra idé att rigga slalomsegel med för lite nedhal och tro att man har riggat ”för speed”. Det tajtare akterliket är nog nåt segelmakaren ska fixa, inte den som riggar.
-
Har skrivit om det tidigare och det börjar komma segel som är byggda med mindre flex etc… Men vad jag förstår kräver de sin man. Det är väldigt mycket muskelsurfing. Det är på och sedan får man hålla i utav bara tusan. Man blir fortare överriggad men kan nog dra ur det mer kraft.
Sailworks som jag gillar skarpt har ett sådant segel. Det är inga cambers och är väldigt tajt i akterliket. Likväl så är 40 knop inget problem med seglet om man får tro dom som seglar dom. Man säger att pga all kraft kan man segla minst´0,5kvm mindre segel än ett mer slalomorienterat segel. Persoligen så tror jag inte att det är ett segel för mig. Vill ha mjuk åkning med mer förlåtande segel så jag väljer deras Retro som är nocam racesegel istället för hucker som seglet heter.
Så jag tror inte heller du kan rigga ett traditionellt slalomsegel för att fungera på det sättet.
-
@joth 361945 wrote:
Har skrivit om det tidigare och det börjar komma segel som är byggda med mindre flex etc… Men vad jag förstår kräver de sin man. Det är väldigt mycket muskelsurfing. Det är på och sedan får man hålla i utav bara tusan. Man blir fortare överriggad men kan nog dra ur det mer kraft.
Sailworks som jag gillar skarpt har ett sådant segel. Det är inga cambers och är väldigt tajt i akterliket. Likväl så är 40 knop inget problem med seglet om man får tro dom som seglar dom. Man säger att pga all kraft kan man segla minst´0,5kvm mindre segel än ett mer slalomorienterat segel. Persoligen så tror jag inte att det är ett segel för mig. Vill ha mjuk åkning med mer förlåtande segel så jag väljer deras Retro som är nocam racesegel istället för hucker som seglet heter.
Så jag tror inte heller du kan rigga ett traditionellt slalomsegel för att fungera på det sättet.
Jag har skrivit det i tidigare inlägg och påpekat just behovet av ett renodlat speedsegel. De segel som finns idag är producerade för slalom och blir inte 100för speed om de riggas som de ska, och att rigga dom för speed blir också fel eftersom dom inte är sydda för det.
Att göra speedsegel med mindre tvist är nog fel väg att gå även det, tvisten måste till eftersom ju fortare det går, desto mer måste den släppa ut….det blir alltså ett slags moment 22 när farten ökar, seglet kommer inte att släppa ut vind och bromsar pga det.
Nä, jag förmodar att mirakelmedlet heter mycket tvist, när det behövs (vissa fabrikat har redan börjat med en flexande topp i seglet) och mega mycket buk jämfört med slalomsegel.
Den tvistande toppen i seglet är ändå inte den bästa lösningen eftersom den kommer att tvista efter hur mycket tryck i seglet det är, och inte hur hög farten är. Och det är dit jag vill komma, högre fart, mer tvist så vinden har chans att passera så smidigt som möjligt.
Varför anser jag då att det måste tvista av farten och inte trycket. Jo, för att få upp maximal speed är det mycket djupa slörar som gäller, cirkasådär 120-140grader och då är det inte så mycket tryck kvar i riggen (jämfört med när man seglar halvvind/lätta slörar, ni fattar nu vad ett slalomsegel är till för va?) men farten ökar och måste snabbt som fan ut ur seglet för att inte bromsa. Nu gäller det att ha en ordentlig buk som orkar dra så djupt på slören och det har tyvärr inte dagens slalomsegel, eftersom ändamålet är slalom…..halvvind, lätta kryssar och lite slörar, absolut inga 120-140grader.
Men hur fan ordnar man ett segel så att det tvistar med hjälp av farten? -
Hansen Sails har ju utvecklat årets Formulasegel med lite neopren.
Tanken är att Seglet inte ska tvista i onödan utan behålla draget tills det blir för mycket och sedan tvista ut.Tanken är även att lättare fånga upp de småbyar som kommer och går och då tvista ut om det är en kraftig by… Låter lite luddigt, men kolla in det som har skrivits på http://www.hansensails.com.
Logga in för att svara.