Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fartkameror på E22:an!!!

• cambo

Medlem
    26 april, 2004 vid 20:04

Plåtpoliser måste vara bland de sämsta uppfinningar som gjorts

• brickan

Medlem
    26 april, 2004 vid 20:21

Nope inte förän man själv sitter där men en sak är säkert även om det låter sådärbra DOM RÄDDAR LIV och det kan fan ingen klaga på.
    Mitt på 90 stäckorna kanske jag också är lite skeptisk mot dem men när dom sitter där det 70 i korsningar mm är dom ovärdeliga.

• johanc

Medlem
    26 april, 2004 vid 20:27

Hmmm… är lite kluven faktiskt… Å ena sidan stör jag mig ju på att inte få köra sådär lite skönt olagligt men å andra sidan kan det vara lite avstressande att veta att jag faktiskt inte KAN köra om den där hattgubben framför mad.gif…Man slipper leta omkörningsställen och bara följer med cool.gif…. Tråkigt men sant…. tongue.gif

JohanC

• brickan

Medlem
    26 april, 2004 vid 20:31

Sant men börjar man räkna på hur mycket fortare man kommer fram om man kör 30 km/h fortare så kommer man oftast på att det är fan inte värt att köra över nån unge för den besparingen.

• cambo

Medlem
    26 april, 2004 vid 22:13

Ska dom nu sätta upp plåtpoliser kan dom väl göra de va väl valda ställen istället för på breda fina vägar med 2 mil mellan varje korsning. Dessutom lär sej folk var kamerorna sitter och gasar på som fan imellan istället.

• freerider_swe

Medlem
    27 april, 2004 vid 06:01

Skulle man inte be dem sätta upp en i Fiskebäck så att man kan mäta speeden i viken grin.gif
    /

• surferdude

Medlem
    27 april, 2004 vid 07:25

Målen helgar inte alltid medlen!

Automatiska maskiner skall inte bevaka människor. Det är en humanistisk grundsyn. Myndighetsutövning skall göras av människor. Trafikpoliser av kött och blod skall bevaka att hastighetsgränserna följs.

Som ingenjör skulle jag kunna uppfinna massa maskiner som övervakar och inskränker indivdens frihet och integritet. Alla kanske skall bära ett armband med med sensorer, mikrofon, gps och en liten sändare. Detta ger oanade möjligheter till övervakning och kontroll. Ingen skulle kunna köra full, smita på bussen, göra rasitiska uttaladen, cykla på motorvägen, snatta i affären, röka braj, prostitution, inte plocka upp hundbajset osv osv. Straff helt automatiskt. Spar pengar och tid. Inga dyra poliser. Inga dyra kampanjer för att mana till moral.

Ovan resonemang ter sig för de flesta normala helt absurt. Men det är märkligt att en acceptans finns för fartkameror. Trafiksäkerhetsdebaten ligger tyvärr intellektuellt på talibannivå.

Som sagt målet helgar inte medlen.

Så va det sagt.

• watertouch

Medlem
    27 april, 2004 vid 08:59

Det är väl inte så konstigt att det är lite hårdare bevakning på folk som utsätter andra för livsfara? För det är ju faktiskt så det funkar; folk anser sig vara världens bästa bilförare och trampar glatt lite extra på gasen. När dom sen gör bort sej i en omkörning och frontar med en barnfamilj på väg åt andra hållet är det inte lika roligt längre, särskilt inte när alla i den mötande bilen stryker med. Exemplen på detta är många, det hände senast i Jönköpingstrakten, där även fartdåren och hans sällskap fick sätta livet till…

Om man tror att kamerorna är där bara för att hindra att man kör för fort så har man fel och kan man inte lista ut varför bör man nog inte ens få ha körkort.

Likaså tycker jag att om man har kört >30 km/h för fort och blivit av med kortet så ska man aldrig få tillbax det. Nånsin. Det är buss som gäller resten av livet.

• surferdude

Medlem
    27 april, 2004 vid 10:55

Vad är det för fel med fler trafikpoliser? Trafikpoliser kan förutom ta fast fortkörare, även kolla nykterhet, drogpåverkan, bilens status!!!

Varför bygger man inte om vägen? Med en mittenbarriär går det inte att komma över på fel körbana. Kanske dags att uppdatera vägen vid jönköping motorväg. På motorvägar kör folk jävligt fort och de är de säkraste vägarna!

Fartkameror är plåtpoliser beställda av snåla politiker i stället för riktiga trafikpoliser.

Ditt påstående om trettio förfort = bli avstängd som chafför på livstid är hårresande brist på förnuft. I vissa delstater i USA blir man av med sin rösträtt om man begår brott. Detta har fått till följd att stora delar manliga afroamerikanska befolkningen på dessa platser inte har något som helst demokratiskt inflytande vilket innebär fler indignerande människor som inte ser någon annan utväg än att begå brott. Betänkt detta.

Som sagt målet helgar inte alltid medlen.

• styret

Medlem
    27 april, 2004 vid 13:20

vart tror du det är farligast för en trafikpolis att uppehålla sej och kontrollera farter? landsvägen. Detta är dels ett sätt att spara pengar, dels ett sätt att kunna hålla uppsikt över större område samtidigt och en arbetssäkerhetsfråga för polisen.

Kan du fixa till kassan så att polisen får dom resurser dom behöver och samtidigt blir det penmgar över till sjukvärd, barnomsorg, bidrag ja hela biten så tro jag du skulle bli vald till statsminister direkt.

jävligt lätt att sitta på nätet och snacka om ett humanistisk styrt samhälle. desto svårare att förverkliga det.

• walle

Medlem
    27 april, 2004 vid 16:00

Oj då…
    Det rörde visst upp känslor det här!

Det jag ville var bara att uppmärksamma er om dessa kameror för att slippa ”onödiga”(?) böter.

Kör nu försiktigt, inte bara där det sitter en kamera, så ses vi på vattnet/i luften i sommargrin.gif

• watertouch

Medlem
    27 april, 2004 vid 16:31

”Plåtpoliserna” sköter sitt jobb dygnet runt, året runt. Skulle kosta rätt mycket att ha folk ute på vägarna i samma omfattning. Samma sak att bygga om vägen, det kostar pengar. Trefilsvägarna med mitträcke är en kostnadseffektiv lösning, men det finns ju inte pengar till att bygga om alla vägar samtidigt.

Resonemanget med afroamerikanerna hängde jag inte med på. Dom hade väl rösträtt fram tills dom begick ett brott? Ok, dom blir kanske mer brottsbenägna pga sin redan risiga situation, men här i Sverige behöver vi inte köra 30+ för att få mat på bordet och tak över huvudet.

• styret

Medlem
    27 april, 2004 vid 17:16

dygnet runt? funkar dom på natten?

• watertouch

Medlem
    27 april, 2004 vid 17:43

Näe, antagligen inte.. Vi säger väl dagtid då smile.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    27 april, 2004 vid 17:57

Varför skulle dom inte funka på natten?
    Är det inte en radar som mäter hastigheten och sen en kamera med blixt som fotar en?
    Borde väl funka på natten också?

Vill man komma undan kan man ju SPRAYA sin skylt:
    http://www.originalphotoblocker.com/

Förresten är det nån som vet hur det funkar med böter som skickas från Norge?
    Jag blev plåtad av en kamera i Norge och sen uppringd av snuten här hemma.
    Dom ringde och tjatade några gånger om att jag skulle komma in till stationen, men jag lyckades förhala det och sen när jag förklarade att jag flyttat och nu bor i Lund skulle konstapeln i fråga skicka ner boten till Lund.

Sen dess har jag varken hört av polisen i Kalmar där jag står skriven eller polisen här nere i Lund.

Hehe hoppas nu på att det hela fallit i glömska på nån virrig konstapels skrivbord, men man får väl se.

Tycker dock det är helt otroligt att Norska och Svenska polisens resurser går till att jaga fartsyndare kors och tvärs över Skandinavien!

Hade och kör försiktigt
    G-son

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fartkameror på E22:an!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.