Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Fartkameror på E22:an!!!
-
nä jag undrade om dom verkligen körde med blixt på kamerorna. verkar ju lurit att helt plöstligt smälla av en blixt i en mörk natt med tanke på hur lång tid det tar att återhämta sej efter den bländning som det lär innebära.
-
Bra tänkt, har faktist inte tänkt på det på det sättet innan.
Leta upp en som är laddad och prova vetja glöm inte tomtemask och sprayad skylt + svarta goggles bara… -
Japp det sitter faktiskt en liten blixt i dom! Man kan klarklacka nummerplåten och köra omkring i tomtemask eller motsvarande om man är rädd för att åka dit. jag litar inte riktigt på fartkamrorna för dom har haft problem med dom. te x att dom första versionerna av fartkameror visade olika värden beroende på var på vägen man log osv. fortare i vägrenen och långsamare mer mot mittlinjen har jag för mig, är dock lite osäker. men man åker enbart dit om dom kan identifiera just dig på bilden! massor av bilder kasseras.
mitt premiär inlägg på forumet föresten! ska regga en användare snart tänkte jag. Jag heter Christoffer och bor i Uppsala.
-
Håll laglig hastighet istället så slipper ni oroa er för hastighetskameror.färre böter + något lägre bensinförbrukning = ha råd till fler surfprylar
ellerhur?
/smurff -
gött, så om du har bråttom kör på fel sida vägen och dubbelt så fort
Rätt intressant diskusion om att det skulle vara fel med lådor till för att upprätthålla lagen. Visst kan det verka onödigt på vissa ställen men det finns ju anledning till varför det finns hastighetsgränser.
Själv tycker jag att det är så jäkla störande med larmbrickor på kläder i varuhus.
-
javisst. det är ett jävla sätt. sla vi ha maskiner som övervakar oss i affärerna
-
Böter i Norge – du hade nog tur att de har massor med annat att göra i Sverige än att bry sig om böterna från våra kusiner i väst. Själv har jag ett litet foto från Norge med extremt bra kvalitet, körandes 18km/h för fort. Det är från 1995.
-
ja vafan ska de fälla en för allt nu förtiden, först var det snattning, nu blev det fortkörning vad kommer härnäst? skydd mot misshandel? Finns ju ingen frihet nånstans i dethärlandet.
-
Svar till:
Japp det sitter faktiskt en liten blixt i dom! Man kan klarklacka nummerplåten och köra omkring i tomtemask eller motsvarande om man är rädd för att åka dit. jag litar inte riktigt på fartkamrorna för dom har haft problem med dom. te x att dom första versionerna av fartkameror visade olika värden beroende på var på vägen man log osv. fortare i vägrenen och långsamare mer mot mittlinjen har jag för mig, är dock lite osäker. men man åker enbart dit om dom kan identifiera just dig på bilden! massor av bilder kasseras.
mitt premiär inlägg på forumet föresten! ska regga en användare snart tänkte jag. Jag heter Christoffer och bor i Uppsala.
[/ QUOTE ]
Det räcker med att köpa en sån spray som finns lite överallt och att hålla handen för ansiktet när man åker förbi. Sprayen testades av svt motorprogram och den funkar på vanliga gamla nummerplåter, men inte sådana som står ut, de nya…
Men vilken surfare har en så ny bil! 😛 -
Om ni snattar, skulle ni vilja att en maskin automatiskt skrev ut böter eller beordrade aternativt fängelse utan diskussion. Allt för att till varje pris upprätthålla lagen grundat på den sociala normen. Det är ganska skönt att det finns en affärsägare emellan som kan göra en mänsklig bedömning huruvida han vill processa eller inte mot tjyven. Det är skillnaden mellan klädlarm och plåtpoliser (jag räknar har byråkraten som framkallar filmrullen och postar bötena som en del av mekaniken)
Jag tycker självklart att det är fel att både snatta och köra för fort. Frågan är med vilka metoder vi skall ha för att alla ska tycka och det är fel att bete sig så. Jag ser bara inte att maskiner skall göra det jobbet. Som sagt var medlen helgar inte alltid målen.
Intressant att få höra era åsikter. Jag verkar vara ganska ensam här på konfen med min åsikt. Men va faan man kanske inte alltid kan få alla att tycka som en själv.
Jag skall i alla fall till haga 21-23 maj. Surf och bärs är i alla fall klart roligare och betydligt viktigare i mitt liv än fartkamerors vara eller icka vara…….
Nu var allt sagt…
-
Ok allt detta är ju kraftigt offtopic men….
Jag tycker så här: Det är klart att man måste ha hjälpmedel för att upprätthålla lagen och ordningen. (Med risk för att låta som nån övervintrad trettiotalist.) Uppenbarligen när det räknas som brottsprovokation att lämna nycklarna i bilen och gå därifrån
. Larm på varor i butik etc är väl inget att snacka om, det är ju företagets prylar tills du har betalt dem och de kan ju gjuta in sakerna i massiv plexiglas om de vill det, det är ju deras problem inte vårt.
Det hade varit intressant att se vad som händer om du öppnar en butik som bygger på att alla som handlar där är ärliga dvs man har någon som kommer in en gång/dygn och räknar pengarna och fyller på varor. Man sätter en stor skylt ”skriv upp vad du tar och lägg pengar i den stora papplådan” vet inte hur pass bra affärside det är……
Nä om några plåtburkar längs med vägen kan rädda ett par människoliv pga hastigheten sänks med 5-10% är ju det ovärderligt redan om en person mindre per år dör tycker jag.
Om man blir fotad har man ju fortfarande chans att överklaga, det är ju fel på maskiner rätt ofta. Det sitter ju inte en laser och höghastighetsbössa i de där burkarna (än så länge)och display med texten SÄNK FARTEN ELLER DÖ!
Det är ju klart att man inte vill ha en liten plåtniklas som kör efter en och skriver ut böter för att man gick mot röd gubbe eller tappade en papperslapp på gatan men det är ju inte det som är syftet med hastighetskameror etc heller.
Det är ju inte så många som gnäller på att folk har larm på sina bilar eller lås på sina hus och dörrar förutom en del amatörmässiga tjuvar. Syftet är ju det samma…..nästan… att skydda sig själv och förhindra att det begås ett brott det är ju inte helt utan anledning som utrycket ”tillfället gör tjuven” existerar. Tyvärr…..
Nä va fan en liten eldosa på alla som blivit dömda för grova våldsbrott( rån, grovt narkotika brott (nu menar jag inte boffat lite på pipan!) upprepade inbrott, bedrägeri,etc kort sagt grövre prylar) skulle inte skada så har man koll på sådana typer tills de lägger av nångång.
-
Jag tror att de största och mest notoriska fartsyndarna är de som lär sig de värsta trixen för att komma undan och även de som gnäller mest av att storebror ser mig/dig.
Det är mycket möjligt att automatiska fartkontroller inte hindrar dem. men de sänker bevisligen medelhastigheten och därmed ökar trafiksäkerheten.
Per-Arne
Logga in för att svara.