Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing -Fast eller glidande krok?

• -Fast eller glidande krok?

Publicerad av rrd på 25 oktober, 2011 vid 19:06

-Vad har ni för erfarenheter av fast respektive glidande krok på midjesele? För och nackdelar

-Vilka märken har glidande krok förutom MFC o Da Kine? Ofta visar man inte annat än selens baksida i sin reklam.

Som så ofta så är det inget nytt, men förbättrat. F2 hade glidande krok som användes av många proffs på 90-talet. Det fanns seglare för andra märken som använde F2 och tog bort F2-märkena om man inte var sponsrad av F2 men ändå ville använda selen.

lars_k svarade 13 år sedan 9 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • claes6

Medlem
    25 oktober, 2011 vid 20:09

Jag körde med fast men gick över till glidande (Dakine T4) för ett år sedan. Och jag tycker att det är mycket skönare i chop, vågor (det lilla jag klarar) och grov sjö eftersom det blir mer flexibelt. På plattvatten blir det mer instabilt (nåja), men det är en vanesak.

• fnassel

Medlem
    26 oktober, 2011 vid 05:41

Jag körde glidande ända till min F2 sele la av och jag tyckte den var jätte bra! Viste inte att det fanns glidande längre! Det måste undersökas!

• hanlar

Medlem
    26 oktober, 2011 vid 06:29

Jag kör med dakines rollerbar. suveränt – sliter inte lika mkt på linorna heller. Man kan köpa lösa på surfspot:
    http://www.surfspot.se/roller-krok-for-vindurfing-dakine.html

• rrd

Medlem
    31 oktober, 2011 vid 17:57

För mig ger en glidande krok klart mer rörelsefrihet på många olika sätt. Som om man har en varibel tamplängd beroende på hur du har kroken. Du kan vrida kroppen mer o hänga ut.

Lite mindre stabilt och kan kännas lite ovant i början var kroken sitter. Men totalt sett är det en skön känsla.

Det marknadsförs inte speciellt mycket och det talas lite om det i konfar vad jag sett, men det kan vara bra att fundera på när det är dags för nya selen…

• alexasu

Medlem
    2 november, 2011 vid 23:02

testade en dakine-sele med glidande kork på maui nu precis. Första reaktionen var att jag aldrig visste exakt var kroken var, men redan efter andra passet, då jag vant mig, kom jag till insikten att jag aldrig tänkt så lite på selen som jag gjorde då och var helt enkelt tvungen att investera i en egen.
    Glidande krok ger helt enkelt aldrig känslan av att selen belastar dig snett eller ojämnt.

• styret

Medlem
    3 november, 2011 vid 17:52

jag håller fortfarande på att testa fram och tillbaka och kan inte bestämma mig vilket jag gillar.

• doc

Medlem
    3 november, 2011 vid 18:49

Rollerbar – hmm. Sätt ihop linorna tätt istället så behövs ingen rulle. Jag kör 34″ linor med 3cm mellan fästena. Då kan man fritt skota in/ut och man känner omedelbart om man inte har linorna på rätt ställe dvs motsvarande tryckpunkten i seglet.

• jonteasu

Medlem
    3 november, 2011 vid 20:31
    Doc;674717 wrote:
    Rollerbar – hmm. Sätt ihop linorna tätt istället så behövs ingen rulle. Jag kör 34″ linor med 3cm mellan fästena. Då kan man fritt skota in/ut och man känner omedelbart om man inte har linorna på rätt ställe dvs motsvarande tryckpunkten i seglet.

Varför inte hela vägen ihop?

• lars_k

Medlem
    3 november, 2011 vid 20:33

Har precis börjat köra med glidande krok, vet ej om jag gillar det men det är nog en vanesak. Det bästa är att jag inte får det minsta ont i ryggen/höften som jag brukar annars efter långa pass. Är nog framför allt när man höjdar och vrider upp kroppen så avlastar selen bättre när kroken glider åt sidan och inte snedbelastar. Men lite skumt är det när man krokar i och kroken glider undan….

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing -Fast eller glidande krok?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.