Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Fastnar med foten i brädan…

• Fastnar med foten i brädan…

Publicerad av grodanboll på 13 juni, 2010 vid 19:38

Har vid ett antal tillfällen typ ”fastnat/skurit ner” brädan i vattnet vid tillfällen när jag kraschat kiten i vattnet eller försökt mig på nåt konsttrick jag ännu inte behärskar. Har alltid i sista stund lyckats få ur fötterna ur paddsen, men många gånger har det oxå känts som att jag var sjukt nära att vrida nån fot ur led, ganska obehagligt.

Är det bara för att jag är så kass som jag råkar ut för detta? Eller är det helt enkelt nånting man lär sig undvika med tiden? Hur tight ska fötterna sitta i paddsen? Med mina båtar till fötter i kombination med våtskor är det inte mkt spelrum kan jag säga.

Har proffsen några synpunkter?

petting_4 svarade 14 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • johanw

Medlem
    13 juni, 2010 vid 20:39

antingen får du sitta fast hårde.. typ cykelslang/boots eller lösar så du tappar brädan:)

• tekkkno

Medlem
    13 juni, 2010 vid 21:01

larma på med lite cykelslang bakom hälen! seeegt som fanken när man hamnar sådär mittemellan..

• lima-ko

Medlem
    14 juni, 2010 vid 08:25

Kan bara instämma med föregående talarna.
    I 9 av 10 fall sitter jag hellre fast, det jag vill undvika är att en fot sitter fast och den andra lossnar, då kan man göra sig illa lätt.

• Kjello

Gäst
    14 juni, 2010 vid 09:30

Hoppas man inte fastnar lika lätt barfota, för jag vill helst kunna sparka av mej brädan.
    (förstår att man fastnar lätt med skor, utan kryper jag in / ur jättekontrollerat på vindsurfbrädor)

• kitemaster

Medlem
    14 juni, 2010 vid 11:02

Jag förstår inte riktigt, fastnar du när du kraschar eller har du bara svårt att sparka av dig brädan?
    Jag har varit med om att man ”fastnar” när man landar riktigt hårt på mjuka pads med slät struktur. Då kan fotstroppen tillochmed glida upp på smalbenet om man har otur, trots 45 i skostorlek. Är det så du menar?

• gnutten

Medlem
    14 juni, 2010 vid 11:45

Har märkt att vissa skor är betydligt större än andra utvändigt. Mina gamla Sko Atan Hot Wave skor känns ungefär tjocka om sockiplast. Bytte nu i våras till andra, de har mycket tjockare sula + att sulan är uppdragen på kanterna. De jag har nu så får man ställa om stroppar till största läget (42 strlk). De gamla kunde jag nästan ha stropparna kvar i samma som barfota.

Kan tänka mig om man stora fötter och kratiga skor så blir det ibland svårt att justera stropparna exakt som man vill.

• grodanboll

Medlem
    14 juni, 2010 vid 11:50
    Gnutten;617071 wrote:
    Har märkt att vissa skor är betydligt större än andra utvändigt. Mina gamla Sko Atan Hot Wave skor känns ungefär tjocka om sockiplast. Bytte nu i våras till andra, de har mycket tjockare sula + att sulan är uppdragen på kanterna. De jag har nu så får man ställa om stroppar till största läget (42 strlk). De gamla kunde jag nästan ha stropparna kvar i samma som barfota.

Kan tänka mig om man stora fötter och kratiga skor så blir det ibland svårt att justera stropparna exakt som man vill.

Ungefär så det är för mig. Mina skor är rätt tjocka och dom går upp en bit över hälen. Kan inte justera paddsen mkt mer än jag redan gjort. Nu är det lite för litet, så jag får pressa in fötterna för att får in fötterna tillräckligt, då sitter brädan bra på fötterna, men det är desto svårare att snabbt glida ur paddsen när nöden kräver det.

• johanw

Medlem
    14 juni, 2010 vid 14:20

köp ett par bra straps så slipper du de.. http://www.nocomply.se/2010—bindingar/8082-comp-lace-strap-kit.html
    de går fint o köra utan skor i habo nu..

• petting_4

Medlem
    14 juni, 2010 vid 16:06

jag hade vart glad om mina fötter nån gång hade suttit kvar i padsen. satsa på ett par bindningar så minskar nog risken för stukningar osv.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Fastnar med foten i brädan…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.