Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Favo surf-resa
-
Favo surf-resa
Publicerad av jkm75 på 25 april, 2005 vid 17:17Vilka surf-resmål skulle ni vilja kunna boka på nätet??
Jag håller på med en (mkt) liten marknadsundersökning om vilka som är de mest populära resmålen för svenska surfare.
Detta sker för en etablerad resebyrås räkning så vi alla kan få bättre utbud och service på surfresor.Lägg gärna till önskemål och länkar till andra surfresor etc.
surf_matz svarade 19 år, 10 månader sedan 14 Medlemmar · 21 Svar -
21 Svar
-
behöver man nämna maui???
ett annat ställe som jag är jäkligt sugen på är faktiskt irland….
-
Vi har precis bokat resa till Marocko i sommar… skall vara mycket bra…. Annars om det är en vår tripp så blir det nog Maui….
Vintern sydafrika
-
Vilket resmål som helst där Frippe inte e är väl allas favvo!!
-
Det verkar med andra ord som att vi övriga fyra surfresenärer till Marocko slipper dig??? Dom andra sken upp när dom hörde detta… Denna resa kanske till och med blir kul nu när surfcp:et håller sig hemma!!!
-
Svar till:
Det verkar med andra ord som att vi övriga fyra surfresenärer till Marocko slipper dig??? Dom andra sken upp när dom hörde detta… Denna resa kanske till och med blir kul nu när surfcp:et håller sig hemma!!!
[/ QUOTE ]
Jasså, så du får inte åka med dom?
-
Drar till Jericoacoara, Brazil, under tre veckor i slutet av November. Kollar man statistik är det 27 grader vatten, 32 i luften, runt 10 m/s konstant dygnet runt och en öl på krogen kostar 6 kronor. Blir inget avbeställningsskydd denna gången
Mer Vind
-
Oj oj, kan ju tänka mig många. Kanarieöarna och då särskilt GC skulle jag tro är de mest besökta öarna av svenskar på grund av bra vind och att de är inarbetade svenskcharteröar. Fuerte skulle man ju gärna vilja kunna åka till på sommaren men då går ju inga flyg från Sverige p g a att Svensson vill åka till Grekland istället. Att det blåser mycket bra + att PWA-touren kommer dit skulle ju kunna göra det till en nisch bara man kan fylla ett plan..
Sedan har vi ju Grekland med Naxos, Paros, Karpathos, Vassiliki och många andra bra öar.
Egypten (hurghada, Dahab m.m.) är ett bra mål under vintern på grund av att det är ett av de få hyfsat vindsäkra ställena om man inte ska behöva åka mycket längre.
Där har du några i a f.
-
Föresten?
Någon som surfat södra delen av peleponessos (tolka stavningen)? Vet att ett engelskt bolag (Neilson tror jag det heter) har en eget häng på de första halvön från vänster på kartan, söder om Pylos. Ser ut att bli en del familje tripper ner dit framöver och skulle gärna vilja veta hur it goes around.
-
Då lägger jag till lite grann om specifika orter. Inte alla, men några. Åker man till Gran Canaria så är målet Pozo, speciallt på sommaren. På vintern kan vinden vara bättre på de klassiska ”charterorterna” dit alla resebyråer redan arrangerar resor i parti och minut.
Till Marocko är målet Essaouïra, eller de närbelägna platserna Moulay Bouzerktoun och Sidi Kaouki.
Barbados är trevligt på vintern. Silver Sands och Silver rock, vid öns sydspets, där vill man vara.
Kapstaden, sydafrika.
Kap Verde. Sal är den intressanta ön, tror jag.
Tarifa, spanien.
Maui. Var som helst, tror jag.
Västra Australien. Rader av tänkbara resmål: Margret river, Geraldton, Lancelin, Esperance och många fler.
Jag läste just en artikel i en vindsurfingtidning, som utmålade Indian Resort, Mauritius, som ett paradis. Lugn grund lagun för nybörjare och mindre äventyrliga, utanför ett rev med vågor i världsklass.
El Yaque, Venezuela, har en del besökt i vinter.
På Madagaskar finns ett ställe som heter Lavanono, suveränt men svårtillgängligt.
Jag slutar som jag började: Listan är inkomplett.
-
Vad är syftet? Att sälja charter eller flygstolar?
Majoriteten av svenskarnas resor tror jag går till Kanarieöarna, främst GC – men även Fuerte, Lanzarote och Teneriffa.
Det man, som resebolag/arrangör, måste ha koll på är frakt av prylar. Fritidsresor, som jag flygit endel med, erbjuder bokbara platser för EN utrustning (30 kg) för 800 sek. Andra charterbolag säger att de kan ta med utrustning för ca 800 I MÅN AV PLATS, dvs man kan stå på flygplatsen och inte få med prylarna…
På senaste resan med Delta fick vi uppgift om $80 per väska men fick betala $250. En garanti för prylar på planet och ett fast pris är kanske det viktigaste!När det gäller resmål så ligger såklart ovannämnda kanarieöar bra till, även om det redan finns bra ordnat för vindsurfare så kan man kanske ytterligare förbättra lite…
Ett relativt nytt resmål, som det vissa år gått flyg direkt från sverige till, är Kap Verde. Idag måste man nog flyga via Tyskland eller Portugal. Huvudsakligen är det ön Sal som gäller, men även St Vincent, St Lucia och Boa Vista borde fungera som resmål (man flyger nog dock fortfarande till Sal). En svensk arrangör som sammarbetar med http://www.itoma.at vore en dröm…
El Yaque, Isla Margarita i Venezuela är oerhört populärt bland svenskar, hittils har man fått göra minst ett byte (ofta två). Eller flyga direkt från Danmark (Falk Lauritzen). Nu hörde jag att det kommer gå charter från sverige from kommande vinter. BRA!
Maui är såklart dröm-målet för de flesta vindsurfare, klicka på min signatur nedan för att läsa om vår resa dit i våras.
I övrigt är det, som nämnts i andra trådar, Sydafrika, Marokko, Maurizius (verkar väldigt lovande!!) och delar av Grekland som ligger bäst till.
/adde
-
Syftet är givetvis att resebyrån ska tjäna pengar annars är dom nog inte intresserade
De vill dock ha lite koll på vad de olika behoven är vad det gäller resmål och special behov.
-
Svar till:
Gran Canaria så är målet Pozo, speciallt på sommaren. På vintern kan vinden vara bättre på de klassiska ”charterorterna” dit alla resebyråer redan arrangerar resor i parti och minut.
Till Marocko är målet Essaouïra, eller de närbelägna platserna Moulay Bouzerktoun och Sidi Kaouki.
Barbados är trevligt på vintern. Silver Sands och Silver rock, vid öns sydspets, där vill man vara.
Kapstaden, sydafrika.
Kap Verde. Sal är den intressanta ön, tror jag.
Tarifa, spanien.
Maui. Var som helst, tror jag.
Västra Australien. Rader av tänkbara resmål: Margret river, Geraldton, Lancelin, Esperance och många fler.
Indian Resort, Mauritius,
El Yaque, Venezuela, har en del besökt i vinter.
Madagaskar finns ett ställe som heter Lavanono, suveränt men svårtillgängligt.[/ QUOTE ]
Bra lista! Lägger till några:
The Gorge/Hood River som ligger mellan Oregon och Washington state, USA
Cabarete, Dominikanska Rep.
ööööh… mer platser som inte nämnts…. hjärnsläpp… Det kommer ta lite tid att beta av alla platser som vi nämnt!Men målet måste ju vara att det blir billigt! Typ snuskiga boenden/kampingar, hyrbilar som man inte kan lita på osv
. Annars har man ju inte råd att åka! Det hade faktiskt varit ganska skönt om det var någon som fixade typ bil och flyg i förväg (billigt! för det finns inte nu), speciellt några nissar som ordnar en frakt av prylarna som man kan lita på, samt som inte kostar skortan!
Mats Hellström
-
Skulle gärna dra till nord- och västirland, verkar kunna leverera mycket bra vågsegling från vår till sen höst. England, Cornwall lockar också.
//cada
Logga in för att svara.