Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › FD Windsurfare med dotter som vill surfa
-
FD Windsurfare med dotter som vill surfa
Publicerad av tjabba på 29 mars, 2010 vid 19:17Jag vill ha råd med om vi skall lära oss kitesurfa eller för min del ta upp windsurfingen igen tillsammans med min 15 åriga dotter som vill lära sig surfa.
Hon är mest sugen på att lära sig kitesurfa och visst det ser hur ball ut som helst,men jag är lite orolig för riskerna då hon är en liten otursgumma,vi slutade med motorcrosskörning efter 7 år för hennes del efter en del olyckor med brutna armar och hjärnskakning mm, efter det så spelas det innebandy för fullt och där har hon dragit på sig 3 hjärnskakningar på loppet inom ett år. Så lite mätt på att sitta på akuten med henne är jag allt.
under mina 15 år som jag windsurfade (slutade -97) så vill jag inte minnas att det hände några direkta olyckor,mer än att materialet gick sönder men det spelar ju mindre roll.
För min del så känns det som om det sker en del olyckor inom kiten eller har det blivit mindre olyckor medans materialet blivit säkrare eller skall vi bara glömma tanken att kitesurfa, vad tycker ni?
i vilket fall som helst så skall vi ut på vattnet.:cool2:rasmus_w svarade 14 år, 8 månader sedan 12 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
Vindsurfing ÄR säkrare än kite, inget snack om saken. Kite blir säkrare och säkrare hela tiden men vindsurfingen har så länge jag vet varit en av de ofarligaste sporterna som finns. De svåra olyckorna är så få att riskerna knappt är mätbara.
En sak du inte säger är var du bor. En av fördelarna med kite är möjligheten att segla i svaga vindar utan att släpa runt på gigantiska prylar. Å andra sidan, skippar man kravet på planing så vinner vindsurfingen lättvindsronden. Brädan flyter, det går alldeles utmärkt att glida runt i 2-3 m/s. Räcker inte vinden för att kiten ska lyfta så kommer kitaren ofta inte hem utan hjälp.
Surfar man på ställen där skogen växer ända ner till vattnet, glöm kite. Kite kräver öppna ytor på stranden. Vindsurfare kan t.o.m. kasta i grejorna och simma ut till fri vind om det krävs.
I hårda vindar verkar vindsurfare ofta (men långt från alltid) ha bättre kontroll än kitare. I kuling är det inte helt ovanligt att se kitare som liksom inte verkar planera sina höga hopp eller fundera på var de kommer landa. I 7-8 m/s har jag aldrig sett kitare göra så.
För den delen, i 7-8 m/s kan kitare hoppa högt. Vindsurfare kan också hoppa högt men den där sköna svävande känslan när vinden tar tag i brädan så man får lyft i både bräda och segel, den kommer nånstans vid 10 m/s. Sen blir det bara skönare ju mer det blåser.
Sen tycker jag (och här är jag helt galet partisk) att vindsurfare gör häftigare tricks. Vi har mängder med tricks där hela ekipaget snurrar ett eller flera varv runt sin tyngdpunkt eller seglets dragpunkt. Vi har loopar där man “vänder” efter ett varv och gör ett varv till åt andra hållet. Vi har hopp där seglaren befinner sig rakt under prylarna och där hen är rakt ovanför. Jag har fortfarande inte sett en kitare göra ett kontrollerat hopp där hen befinner sig ovanför sin kite och jag tvivlar på att jag kommer få se det.
Sen finns det prussiluskor som av olika skäl vill förbjuda kitesurfingen och det kan man ju dra som ett argument för vindsurfingen men det tycker jag inte det är.
Den praktiska sidan är att vindsurfing oftast är ett betydligt större prylberg än kitesurfing. Å andra sidan är jag en av de som uppskattar att en vågbräda, en slalombräda, en formula och en longboard är så väldigt olika brädor och ger så väldigt olika upplevelser.
Jag skulle säga: Ta upp vindsurfandet för din del, men låt dottern prova bägge!
-
Tillägg: Möjligen kan det vara lite taktiskt att se till att hon får uppleva planing på vindsurfingbrädan innan hon provar kite. Men i det stora hela tror jag inte det spelar så stor roll.
-
Rasmus_W;603713 wrote:Vindsurfing ÄR säkrare än kite, inget snack om saken. Jag har fortfarande inte sett en kitare göra ett kontrollerat hopp där hen befinner sig ovanför sin kite och jag tvivlar på att jag kommer få se det.
Jag skulle säga: Ta upp vindsurfandet för din del, men låt dottern prova bägge!
Mycket bra skrivet Rasmus.
Vore himla kul att se en kiteare ovanför kiten…:grin:Känslan när man planar och “allt bara flyter” är grym med windsurfingen.
Har kört kite i vinter för första gången och det är inte fel det heller. Härlig känsla med skidor el. snowboard och ganska lätt att lära sig på fruset vatten. Flysurfer Psycho3 som är en “Foilkite” köpte jag i första hand som
snowkite, men funkar även på sommarn i fall man skulle vilja det…Så ett tips från mig… Windsurfing på sommaren och kite på vintern, så är hela året täckt…:laugh:
-
BooMan;603738 wrote:Vore himla kul att se en kiteare ovanför kiten…:grin:
Allra kuligast är det om man inte ser dem alls!
-
Jag har vindsurfat länge. Har bara kajtat några år sporadiskt på snö. Några reflektioner:
Kajt/VS
* Av/på – 0 eller 100% – När man väl kör kajt så kör man mer eller mindre oavbrutet tills man är klar. Det går inte som med vindsurfing att ställa sig i strandkanten och slappna av. Draken kräver konstant uppmärksamhet.* Jag riggar hellre två segel än pumpar en drake.
* Kajtare hoppar inte, de flyger!**
* Att kajta är potentiellt farligt, både för utövaren och de i närheten. Som Rasmus skrev är vindsurfing ovanligt säkert att utöva.
* Kajt är inte lika roligt, för MIG. Jag använder det bara som substitut på vintern när det inte går att köra isbräda.
Om du vill minimera besöken på akuten är valet enkelt.
** Nu får jag nog mothugg snart : )
-
Vad du än väljer så kommer det att bli det dottern vill göra.
Vill hon köra kite, så kör på det. Så länge hon lär sig tycka om vattensporter, så finns alltid chansen att hon blir sugen på vindsurfing, surfing och SUP också. Låt henne prova på vindsurfing så bra det går.
Vill hon kajta, gör det ordentligt. Låt henne gå en kurs. Kräv att hon har hjälm. Se till att hon kajtar på rätt ställen, typ Gotland, Öland och Skåne (inte typ Torö Stendstrand utan rutin, det har jag på egen hand fått se dåliga exempel på). Få henne att fatta att det är en sjujävla kraft i en kite, men om man lär sig rätt, vet sina gränser och kan säkerheten så går det bra. Ungefär som att lära någon var och hur man skall köra off-pist, som ju inte heller är direkt ofarligt.
Kul att hon vill, dra nytta av hennes vilja att bli en vattensportare! Lycka till!
-
dr Masse;603759 wrote:Vad du än väljer så kommer det att bli det dottern vill göra.
Där har du ditt svar!
Håller tummarna för att hon själv väljer vindsurfandet men oavsett låt henne gå kurs vilket hon väljer.Ran har tjejläger över Kristiflygare på Haga Park med vindsurfing, där har du/ni en bra start.
Charlie
-
Inte helt oviktigt är nog också var man bor, Rasmus har redan tidigare påpekat det. Kitesurfing är i vissa delar av Sverige ganska svårt att hålla på med, tänker då på bra möjligheter att launcha. Bor man i södra Sverige eller i närheten av fina sandstränder så är problemet naturligtvis löst, men tex i Sthlm och andra typiska skärgårdsområden så är antal ställen plötsligt kraftigt begränsade. Och som 15 åring utan körkort kan detta naturligtvis bli ett problem. Vindsurfa däremot kan man i princip göra var som helst, huvudsaken man kommer till vatten.
Jag har också under två säsonger testat just kite, och det var för mig ingen direkt upphetsande upplevelse. Känslan infann sig aldrig, vet inte varför men jag antar att “riggen” är för långt bort för min smak. När man vindsurfar så håller man i “motorn” direkt och känslan är omedelbar. Nu ligger mitt intresse mer på att åka fort iofs, men för den mer trickinspirerade så kan nog kite vara ett riktigt bra val.
Sedan är faktiskt kite mycket enklare att lära sig…..Efter redan en säsong så kan man åka riktigt hyffsat om det finns anlag. Som Robby Naish sa en gång, att bli en riktigt bra kitesurfare tar ca 2-3 år, att bli en riktigt bra vindsurfare tar en hel livstid!Vad hon/ni nu än väljer, lova mig en sak bara, låt henne ALDRIG köra med shortsen utanpå våtdräkten!
-
Ingen bra ide att ja skriver nåt i den här tråden (heller) va??
-
Låter som Jason Polakow.
surfslusken;603829 wrote:Ingen bra ide att ja skriver nåt i den här tråden (heller) va??Nej, spara krafterna till en annan tråd. Alla kan nog redan föreställa sig vad du skulle kunna skriva i denna tråd.
-
Ett tips är att starta upp dottern med några lektioner för att lära sig grunderna så hon åtminstone känner sig säker att ta sig iväg och tillbaka. För mig funkar det av någon anledning bara sisådär att undervisa familjen själv, så jag har gärna använt någon annan som lärare.
I lokala klubben här i byn (Österskärs Vattensportklubb) körs det till sommaren igång både kurser, lektioner, dagläger och uthyrning av brädor. Förhoppningsvis kommer det att leda till att fler ungdomar utan utrustning/bil får chansen att prova på sporten under ordnade former, få “rätt start” och en bra grund att utvecklas vidare på sedan.
Läs mer här.
-
Vi bor ett par mil norr om göteborg och har väl några ställen som vi skulle kunna kita på,men innan vi tar nåt beslut så skall vi ner till Varberg helgen efter påsk då grabben skall på innebandycup där och vi kommer tillbringa helgen på apelvikens camping,och i samband med detta supa in massa intryck i viken, men som det känns så ligger windsurfingen nära till hands (jag glömer aldrig den känslan som jag fick när min gamle amf mares gick upp och planade för första gången). tack för utförliga svar.
-
På sommaren brukar man kunna prova vindsurfing i Askimsviken.
Logga in för att svara.