Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing FD Windsurfare med dotter som vill surfa DEL2

• joachim_larsson

Medlem
    5 april, 2010 vid 21:28
    tjabba;604788 wrote:
    Nu har vi iallafall köpt våtdräkter och skor till oss bägge nere på Surfers(trevliga killar där) kikade också lite på en JP Funster som skulle kunna funka till att börja med för oss bägge,men jag gissar att jag kommer att känna mig färdig på den ganska snart(men det är bara vad jag tror)tanken är ju att köpa mer mer pryttlar efter att suget förmodligen kommer att förstärkas.
    Lite sugen på kitesurfing blir man allt när man snackar runt med folk,men rent spontant så tror jag Windsurfing är modellen för oss med tanken på att lillgumman skadat sig såpass mycket innan och jag vill inte riskera för mycket.

En liten fundering kring bräda,själv började jag med centerbord (det fanns ju knappt nåt annat på hedenhöstiden)men hur gör folk idag lär alla sig att segla med centerbord eller räcker det med en bred bräda med tillräckligt med volym och en herrejössesfena som jag aldrig hade när jag seglade tidigare?

Fast brädan är bred och en stor fena kräver det vind, men innan går det aldrig utan att man har vattenlinje kolla in klippen från alla events från Kona 2009 så får du en uppfattning av vad ungdomar gillar. http://www.youtube.com/user/konanordic?feature=mhw5 Vill du testa en Kona ONE så finns det massor av dom runt Gtb och Varberg numera. Du själv kommer att gilla brädan jag lovar. Du kommer att känna dig hemma direkt. Rigg efter vikt och timmas efter vindar 0-13 m/s likaså för din dotter. Lite prylar och massor av vattentid.

• joachim_larsson

Medlem
    5 april, 2010 vid 21:31
    Rasmus_W;604733 wrote:
    JOcke: Tjabba med dotter bor på västkusten, så chasen är hyfsad att det blåser planingsvind såpass ofta att övriga dagar mest är efterlängtade vilodagar. Visst funkar Kona där också men det är inte givet att de behöver nån longboard.

Kona ONE är en långboard/shortboard för vågor, rockerkuvan är väldigt böjd och med step-tailen fungerar det bra, man har för guds skull gjort loopen med plankan. Du skulle testat den i vågor, mycket roligare än en bred bräda. De flästa har en Kona ONE och en combo med en freestyleWave eller en vågis på 85-105 liter. Detta är vad just min dotter kör på.

• rasmus_w

Medlem
    5 april, 2010 vid 22:53

Undras om det finns någon brädtyp man inte loopat med. Skulle inte förvåna mig om nån loopat med en GO också. Patrick Diethelm har i alla fall loopat med en formula.

Och så länge man inte planar så är toppfarten proportionell mot roten ur vattenlinjelängden så det är självklart att en Kona är snabbare än en kort bred bräda. Har du tänkt på att Konan skulle vara ännu snabbare om den vore dubbelt så lång? Varför inte en nio meter lång Kona?

De signaler jag hör från folk på västkusten är ofta att 110-120 liter är lagom, inte 145. Det tolkar jag som att marginell planing inte är lika vanligt där som här i Stockholm och så snart man planar vill man ju ha så liten våt yta som möjligt. Samma med folk som bor nära Haga Park, de verkar ofta ha en bräda på runt 100 liter och typ 5.5 – 6.0 och blåser det för lite för de prylarna gör de nåt annat.

• johanoeberg

Medlem
    5 april, 2010 vid 23:34
    Joachim_Larsson;604859 wrote:
    Yes. kul även om den inte planar, snabbare upp till 6 meter/sek, smalare och snabbare när den planar. Lättare att kryssa med. De fysologiska går inte att lura. Faktum är att ytan spelar stärre roll vid planing än volym. Har du själv testat????

Jag har inte provat Kona, ÄN… får ta bilen ner till varamobaden =)

Bara en novis fråga, varför kör man då med formulan som är så bred (om man vid ett race vill ha högre hastighet innan och under planing)?

SB GO som jag lärde mig (rätt kvikt) på hade en 54 cm race/slalom-fena. Så det var inga eg. problem att kryssa med den, men ibland hade jag önskat att det fanns en centerboard så man kunde få extra stabilitet och ta sig ur de där mindre trevliga situationerna. Det jag svurit över måååånga gånger är när man står och ska dra segel när en våg ställer till det för en varpå man ramlar frammåt/bakåt. Då önskade jag att några extra liter och bredd på sidorna. Jag han köra 21 sessioner 2009, varav 19 på GO-brädan, och jag har inte tröttnat på den än, inte på långa vägar.

En RRD Easyride M kanske kunde funka även som lättvindsbräda?

• rasmus_w

Medlem
    6 april, 2010 vid 00:41

Om man inte planar med en formula så blåser man av tävlingen. En formula som inte planar är bland det långsammaste man kan segla, det går kanske i två knop eller så eftersom den är så kort.

Om formulan planar så är den troligen snabbare än Konan, men det är inte säkert, det hänger en del på seglaren. Formulan har en enorm fena så det snabbt byggas upp ett rejält motstånd som riktar all fart framåt och då måste man stå långt ut får att ha en hävstång som kan motverka fenans kraft= man behöver en bred bräda. Tillsammans med lite aggressivt pumpande så kan man plana i 3-4 m/s.

Kona glider på sin långa vattenlinje och är betydligt snabbare än en kort bräda i ickeplaning, och det ger en mjukare övergång till planing. Lateralmotstånd uppnås genom den långa kanten och centerbordet, som fälls in när det börjar gå undan. Dessutom är den lite smalare än en formula, vilket kan påverka toppfarten positivt. Å andra sidan finns det en anledning till att brädor konstruerade för planing görs betydligt kortare, det ger bättre kontroll.

En av de häftigaste sensationerna inom surfing, katapulteffekten när en riktigt liten och smal bräda planar, beror just på den stora skillnaden mellan planingsfart och deplacementsfart. En slalom eller vågis på såg 70 liter går jättetrögt när den inte planar, dels för att den är så liten, dels för att den sjunker en del under seglaren. Kommer den däremot upp i planing så gör den mycket lilla planingsytan att det går minst 20-25 knop. Det finns alltså en “fartzon” på nästan 20 knop där den aldrig rör sig, och det gör att den accar nåt helt sanslöst så fort den planar upp.

• dberg

Medlem
    6 april, 2010 vid 06:06
    Joachim_Larsson;604860 wrote:
    Har du själv testat en Kona ONE? lovar dig att du kommer bli överaskad! återkom när du testat, själv testat många 145-165 liter brädor och inga slår Kona ONE i ett segment från 0-10 m/s just därför fastnar så många. Själv ska jag börja byta in begagnat för det är extrem stor efterfrågan på beg Kona ONE. kolla in hur många ni hittar begagnade!

Jag skall prova en Kona i år, det lovar jag, för det är ju uppenbart att den måste ha något som den stora nybörjarpråmen jag testade inte hade.

• staffomania

Medlem
    6 april, 2010 vid 12:37

Tjejen har en Fanatic Viper 80 (tror den är på 170l) och hon tycker iallfall den är skönare än de kona hon prövade när hon gick kurs via vindsurfing.se.

• stefanlindmark

Medlem
    6 april, 2010 vid 14:20
    JohanOeberg;604872 wrote:
    Jag har inte provat Kona, ÄN… får ta bilen ner till varamobaden =)

Kan rekommenderas. Trevligt ställe där.

JohanOeberg;604872 wrote:
    Bara en novis fråga, varför kör man då med formulan som är så bred (om man vid ett race vill ha högre hastighet innan och under planing)?

Formulan är designad för att seglas planande och blir en trist historia i svaga vindar där en Kona fortfarande går att ta höjd med.

I vår familj har vi nu både en Kona för “familjesegling”, en slalombräda för de få dagar det blåser riktigt ordentligt och en formula som hittills varit min egen leksak. Av dessa är det Konan och formulan som används i 98% av alla seglingstillfällen.

Under våren blir det en ny Exocet-formula och den gamla formulan funderar jag då på att lura damen min att prova mot slutet av sommaren eller så. Just nu är hon dock väldigt nöjd med att segla Kona. Den är okomplicerad att hantera/rigga, stabil, stryktålig, fungerar i alla vindar både planande/icke-planande.

Det är lätt att dissa Kona-brädan oprövad på distans pga längd, vikt, blommor etc. Men seglar man som vi gör mest i innerskärgård med begränsad tillgång till vind ger Kona mer kvalitetstid på vattnet än en freeride-bräda som oftast ändå inte kommer ha vind att plana.

Tror det viktigaste är att man väljer utrustning efter den miljö man själv kommer segla mest. Inte efter där man skulle vilja segla mest.

/Stefan

• tjabba

Medlem
    13 april, 2010 vid 20:24

Nu är bräda införskaffat,det blev en JP Funride på 140 liter
    köpte den på surfers i Varberg efter att ha stått i valet mellan
    denna och JP Funster,säljarn trodde att det borde funka utan CB
    (det tror jag med) så nu ser vi fram emot helgen då 2st segel
    med mast och bom är på intågande. sen kan den hårda skolan
    börja,det skall bli riktigt kul att få surfa igen efter många års
    uppehåll.:smile:

• booman

Medlem
    13 april, 2010 vid 20:34
    tjabba;606272 wrote:

Va kul!:smile: Lycka till!

Här har vi nog en dryg vecka innan isen ger sig, men sen så…

//BooMan

• imported_macts

Medlem
    13 april, 2010 vid 20:36
    tjabba;606272 wrote:

Härligt! Lycka till båda två!

• jesper-b

Medlem
    14 april, 2010 vid 13:38

Låt inte denna tråd bli en löjlig för och emot Kona-pajkastningstråd. Klart en Kona kan vara sjukt fin att cruisa omkring med i desplacement. Tycks ju kunna plana också. Vad gäller formula så är den mycket snabbare än en kona när den väl planar. Jag brände mot Rickard Almquist för ett par år sen och det var liksom ingen direkt match. En planande Formula slår väldigt mycket på vattnet.

Men det är en helt annan sak än att ha en allroundbräda att curisa omkring med i allt från 0 – 5 sekundmeter, för barn och gamla, lek mm. En beggad formula är skitkul för nån som vill plana i sjöbris från ca 4-5 m/s, men för lättare vindar och mer familjelek är det INTE ett alternativ.

Personligen har jag så himlans svårt med tunga, svajiga icke-extrema grejor, oavsett om det är en vågseglingsbräda, en lättvindsracer eller formularigg. Jag skulle hellre ha en superdivisionstvåa eller en riktig modern course-racer med en massa kolfiber och kulager och skit… men det är ju jag. Tror faktiskt jag ska damma av mina superintrimmade, speciallättade och kullagerbestyckade formulagrejor i år…

/JB

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing FD Windsurfare med dotter som vill surfa DEL2

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.