Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Fel på väderstationen i lomma?

• Fel på väderstationen i lomma?

Publicerad av hah på 30 augusti, 2009 vid 13:24

Eller?
    Var nere i habo innan och tyckte det blåste rätt mycket, och ganska västligt.
    Men stationen säger ~5 ms och rakt sydlig..
    Gick in för att kolla den i Bjärred, men den hade som vanligt hängt sig och sa Nord 1 m/s, så det var inte till så mkt hjälp.

Är det jag som har sjukt fel för mig & att det bara blåste 5, eller är lomma knas idag?
    Någon som vet hur mkt det faktiskt blåste eller vart den kom ifrån? 🙂

babilidoo svarade 15 år, 3 månader sedan 9 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • dannep

Medlem
    30 augusti, 2009 vid 13:29

Den har stått på samma ett par dagar… 1m/s

även igår när jag körde min 8.5 drake…

• mickec

Medlem
    30 augusti, 2009 vid 14:10
  • skotten

Medlem
    30 augusti, 2009 vid 18:18

kite.se have a windmeter as well : )… Dunno if you were checking that or the LBWS one that I dont think has ever worked lol….

• tetras

Medlem
    30 augusti, 2009 vid 19:02

just chech my fotter for different alternatives for south west weather.

• hah

Medlem
    30 augusti, 2009 vid 20:11

Tänkte inte på kite.se, men trodde faktiskt att den och den på LBWS utgick från samma mätstation..
    Bra att det inte bara är jag som tyckt att den verkat konstig då, haha!

• skotten

Medlem
    30 augusti, 2009 vid 22:54

nah eric set up a whole new rig for us all : ) kudos to that man : )

• eggzilla

Medlem
    7 november, 2009 vid 11:18

finns det ingen väderstation i bjärred/habo/lomma som funkar längre? både kite.se och lbws.com verkar ha gett upp!

• skotten

Medlem
    7 november, 2009 vid 11:42

what you really should do is not just focus on the results of one meter…

what I normally do is check Drogden, and a few spots along the coast, that way I get a better idea of where the wind is, and it gives you an idea of where everyone else will be as well if you are not into surfing in crowds during the summer ; )

Learn a little about how sunshine can effect local conditions and stuff as well, everything has an impact…

at the end of the day though… the best way is just to stand there on the beach and ask yourself ”is it enough?” Forget windmeters… you wont use them after a while surfing. (the small ones you have in your pocket)

• skotten

Medlem
    7 november, 2009 vid 11:44

http://www.ewan.dk/vind/drogden.html – drogden

http://www.limhamns-skeppshandel.se/weather/index.html – live in Limhamn

there ya go, now you can see it coming and how much there is right now

• kitemaster

Medlem
    8 november, 2009 vid 16:28

Sorry! Vår väderstation har haft mycket problem hela säsongen.
    Vi har numera lyckats felsöka problemet till någon form av strömfall eller störning i USB-kabeln så vi ska dit med en skärmare så småningom och försöka få den stabilt online. Dock blir det sällan prioriterat under lågsäsong. Om någon är duktig med teknik och hårdvarufelsökning får denne gärna hjälpa till för att försöka få igång den. Det är vår absoluta målsättning att den ska vara igång inför nästa säsong!

Sorry för all frustration de felaktiga värdena orsakar.

Good winds!

• skotten

Medlem
    9 november, 2009 vid 23:44

if its the cable it could be one of two things maybe… I am just guessing here…

if its not enough power from the USB (happens with old usb ports) you can get a double usb into one… they are specifically for that purpose to drive external HD without an additional power supply..

second one is that I have found the USB cable supplied with the charger to my phone will not power up an external HD.. its kinna pulsating with the power.. obviously some sort of charge thing.. anyway, I swapped it out and all was good..

just a guess.. hope it helps though mate..

sorry I couldnt be at party.. more notice next time : )

• eggzilla

Medlem
    24 november, 2009 vid 09:19

nu verkar den funka igen! 🙂

• kitemaster

Medlem
    26 november, 2009 vid 23:00

Nej tyvärr har vi inte fixat den än. Den drivs av likström från vägguttaget alternativt batterier så USBn är bara för att skicka data från väderstationen (en Davis Vantage Pro 2) till datorn. Den verkar alltså vara dåligt skärmad eller något…

Tack iallafall!

• gadget

Medlem
    27 november, 2009 vid 05:27
    kitemaster;587405 wrote:
    Sorry! Vår väderstation har haft mycket problem hela säsongen.
    Vi har numera lyckats felsöka problemet till någon form av strömfall eller störning i USB-kabeln så vi ska dit med en skärmare så småningom och försöka få den stabilt online. Dock blir det sällan prioriterat under lågsäsong. Om någon är duktig med teknik och hårdvarufelsökning får denne gärna hjälpa till för att försöka få igång den. Det är vår absoluta målsättning att den ska vara igång inför nästa säsong!

Sorry för all frustration de felaktiga värdena orsakar.

Good winds!

Fan för dig erik… Jag gick ut på min 20m-drake för väderstationen sa 3ms SV men det var ju 17ms NO så jag hamnade i ett av tornen på öresundsbron…

• babilidoo

Medlem
    27 november, 2009 vid 09:04
    HaH;571653 wrote:
    Tänkte inte på kite.se, men trodde faktiskt att den och den på LBWS utgick från samma mätstation..
    Bra att det inte bara är jag som tyckt att den verkat konstig då, haha!

LBWS vindstation ligger i vid Lomma Hamn och Gibsons vindstation befinner sig ute på kallbadhuset i Bjärred. Som nämnts innan har LBWS vindstation inte fungerat konsekvent, vi ska försöka åtgärda vindstationen till våren.

Tills dess kan du kolla på http://surfvind.se Vindstationen är lokaliserad i Habo Ljung

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Fel på väderstationen i lomma?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.