Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing felet med tuttlebox?

• felet med tuttlebox?

Publicerad av oskie på 17 februari, 2003 vid 18:02

Någon som kan förklara vad felet med tuttlebox är? Jag sett på lite olika ställen i forumet t.ex. ”håll dig borta från tuttleboxen”. I Starboards forum klagas det högljutt på tuttleboxen m.m. Själv har jag bara seglat på brädor med US box (med/utan centerbord smile.gif).

PS. Jag har sett att det finns typ spakar för att snabbare ta ur fenan (Quick Release Lever Fin Screw). Sitter dom på nya brädor med rätt box (tuttle/power/..), eller måste man köpa till? DS

anonym-anvandare svarade 22 år sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • martin

Medlem
    17 februari, 2003 vid 18:52

När det klagas på Tuttle är det väl för det mesta relativt små fenor det handlar om. Vissa märken har ju tuttle även på brädor där det är aktuellt med fenor neråt 25cm (tex förra årets Tiga Freecarve). Det är helt enkelt onödigt meckigt med två skruvar på så små fenor och powerboxen är nästan standard i det storlekssegmentet. Små tuttlefenor är svåra att hitta (speciellt beggade) om man bortser från renodlade slalomfenor.
    Sen kan man ju fråga sig om det inte är lika bra att gå direkt från power till deep tuttle på större brädor. Men det fungerar inte med de stora freeridebrädorna med tunn akter. De går att segla med fenor över 50cm (som väl kan sägas vara gränsen för powerboxen?), men man får inte plats med en deep-box. Där är en vanlig tuttle det enda alternativet.

En annan aspekt på tuttleboxar är att det verkar skilja en del mellan olika tillverkares syn på formatet. Jag har aldrig köpt en tuttlefena som har passat bra direkt i boxen. Man får alltid slipa till den lite, alternativt lägga på lite epoxy fram eller bak för att den ska passa.

• anonym-anvandare

Medlem
    18 februari, 2003 vid 10:18

Håller med om att man oftast får slipa lite för att få det att passa bra men i övrigt anser jag att tuttle är grymt!!!

• anonym-anvandare

Medlem
    18 februari, 2003 vid 12:03

Det största felet med Tuttleboxen är: Att de inte passar i min ”gamla” Tiga bräda utan ombyggnad… grin.gif

• wsurfer

Medlem
    18 februari, 2003 vid 13:51

Jag har sett att de som har tuttlebox på ”mindre” brädor som bara vill ha en stropp bak, får sätta den på sniskan för att det inte går att sätta en stropp i mitten där bak (där är ju skruvhålen till fenan).
    Annars är de nog inget fel på dem…
    /Marcus

• anonym-anvandare

Medlem
    20 februari, 2003 vid 23:11

Kör man med tryck så behöver man tuttlebox. Men är man typ i centerbordklassen så spelar ju inte boxprestanda nån roll

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing felet med tuttlebox?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.