Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Felsöking -Var och börja.
-
Felsöking -Var och börja.
Posted by george on 9 november, 2009 at 07:23När jag i gårkväll skulle flytta bussen, t2 -82;a 2000cc, ville den inte starta. Eftersom det har varit ordenligt fuktigt ett tag gick mina misstankar till fukt i fördelaren men där var det torrt.
Har inte kunnat kolla om jag har gnista men tänkte hör om det är någon som kan tipsa om några klassisk VW fel att börja rota i?
Motorn går runt utan problem men vill inte tända.//Georg
george replied 15 years, 1 month ago 3 Members · 13 Replies -
13 Replies
-
Jag gissar på fukt i förknasaren eller i soppan. Testa med startspray.
-
Hade ruskigt dåligt med sås i tanken så jag fyllde på med 10l nypumpad bensin, så det hoppas jag att jag kan utesluta.
Startspray. Kanske men jag saknar förgnasre, sitter insprut på min fläkt. -
Om du har lite soppa i tanken blir det mer volym som samlar fukt. Stor risk att 10 liter inte är tillräckligt för att den ska gå igång, speciellt inte eftersom vatten är tyngre än bensin så att det första pumpen suger upp är vatten.
-
Om det är vatten i bensinen måste jag då dränera hela tanken eller skulle det gå att koppla förbi tanken och gå direkt till insprut eller soppapumpen för att på så sätt kolla om det kan vara vattnet som är skurken?
-
Köp spray. Går den igång på det så kan du dränera eller tanka fullt + en skvätt K-sprit.
-
Hade egentligen inte tid idag men skickade i all hast in lite startgas via luftfiltret men det var sammalika när jag sen vred på tändningen. nu hade jag inte tid att prova så mycket men skulle det vara bättre att skicka in gasen närmre insprutningen, tex. via vevhusventilationen?
-
Nej, det spelar ingen roll om du sprayar via filtret. Om du hade i tillräckligt mycket så tänder den ändå. Då får du väl börja om från början. Tändning, soppapump, insprut…
-
George: Kolla tändningen först…Ta loss ena tändkabeln o sätt fast ett gammalt stift, jorda mot ventilkåpan eller liknande på sådant sätt att du kan se stiftet från förarplatsen…Gör sedan ett startförsök, om tändningen är OK kommer det gnistra klart synligt från stiftet, gör det inte det har du hittat ett fel. Isf går min gissning till tändspole, kondensator (borde finnas på en 82:a) eller möjligen brytarspetsen (borde oxå finnas på en 82:a…). Samtliga är billiga grejer så vet du inte om/när dessa är bytta så skulle jag byta iaf…Tändspolen är iofs lite dyrare men det sitter högst sannolikt en vanlig, rund standard spole i bilen, en sådan kostar under 200kr på Biltema tex…
-
kinetic;587722 wrote:George: Kolla tändningen först…Ta loss ena tändkabeln o sätt fast ett gammalt stift, jorda mot ventilkåpan eller liknande på sådant sätt att du kan se stiftet från förarplatsen…
Det här skulle jag vilja se.
-
Svenne: Har du rätt i…T2 har väl motorn där bak*haha*…Säger som Peter Dalle: “Tänkte inte på de….”:grin:. Nåja, då får han väl ta hjälp av en kompanjon som står o kollar:grin:
-
Jag blev lite nervös där, har jag kanske har ovanligt tätt mellan ögonen.
Men det känns genast skönare nu när fler tycker det är svårt det där med ögonvigheten..Hur som har jag inte gjort några mer tappra försök, men jag har skaffat ett nytt lock och en ny rotor. hinner förhoppningsvis kolla på det lite mer i helgen.
-
Nu har jag rotat runt lite.
Jag har gnista på alla stift. En del stift såg rätt gamla ut och nya är på G men de såg inte helt slut ut.
Det jag inte får ihop är att det även kommer ut bensin i spridarna, i en iaf., men inte en antydan till att den vill tända. Hostar inte ens till med startspray.Bensin + gnista borde väl vara lika med en förbränning.
Vart ska jag börja leta?
Börjar bli nära att konsultera svärfar.. -
Problemet självläkte, galet irriterande. Misstänker att det dyker upp igen..
Log in to reply.