Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Fen-fråga
-
Fen-fråga
Publicerad av calle_b på 21 maj, 2002 vid 20:13Hej på er alla!
Jag känner att jag måste få ställa en liten fråga….
Va ute o öste i går (måndag) me 7.5 o Bic Veloce 101 liter.
Gick bra MEN, jag tror att min fena faktiskt bromsar en hel del. Jag har fått känslan förut på Techno 283 och en gammal veloce så, hur mycket gör en fena egentligen?Är det värt att köpa en bättre och vinner man ytterligare fart på det? Dr Masse? Nån?Ha d gott!
Calle_B /vill segla TOK FORT!:)
teabag svarade 22 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 5 Svar -
5 Svar
-
Hmm, inte riktigt mitt område, måste jag säga. Så j-a vass på å segla är jag inte att jag känner några direkta fartskillnader på fenor. Kontroll och manöver brukar märkas, men fart är knepigare. Är lite, lite tveksam till att fenan skulle “bromsa” så mycket, kan kanske vara en teknikfråga oxå.
Om du har orginalfenan i din Veloce så är den säkert OK men det kan helt klart löna sig att skaffa en vassare fena. Generellt så kan man väl säga att om man bara är ute efter fart så är det fördelaktigt att köra med så liten fena som möjligt. Dock finns det gränser…
Om jag vore dig skulle jag testa att köpa en slalom fena med någorlunda tunn och fin profil. Finns trimbox-fenor (de e väl sån box på Velocen) med ett par år på nacken att få tag i för bra pris (finns en låda med fenor på Skidsport som jag brukar roa mig med att gräva i… ;-). För några hundralappar kan du hitta fina fenor och testa, du lär märka skillnad. Ganska lite pengar som kan ge mycket, tycker jag. Om inte annat så lär du dig något av att testa!
Kom faktiskt på att jag har en trimbox-fena i slalom/fartmodell helt i kolfiber liggandes hemma som numera inte används… (hmmm, tveksamt att svara på ett inlägg och sedan försöka kränga prylar?!?). Men när jag körde med den (34) jämfört med “orginalfenan” (också 34) så var det skillnad i både fart och kontroll, tyckte jag (svårt att objektivt bedöma fart, dock).
Förhoppningsvis får du svar av någon mer insatt i detta, gärna någon som tävlat/tävlar och kan området bättre.
Men att fenan är viktig är det väl ingen tvekan om. Kolla in hur mycket tid formula grabbarna lägger ned på att trimma hela sin utrustning och välja rätt fena för rätt förhållanden!
Lycka till å Surfa På!
-
Hej!
Jag har uppklevt samma problem som du har. Jag har kört med samma fena både på min gecko (265/88) och min presto(280/130) och preston känns helslö. Jag har använt samma segel på båda. Gecko känns helt lös och ursnabb. Jag tror att mycket beror på brädan. Vad jag gjort för att få preston att släppa är att flytta allt så långt bak som det bara går och att försöka att lyfta framfoten så att den våta ytan blir så kort som möjligt. Du kan ju alltid prova och rapportera om det hjälper. -
Vad är det för fenor dom har i den där lådan. Har aldrig sett den, däremot såg jag en rea låda med neoprene grejor. Inte allt för schysta prylar men efter ett tags letande hittade jag ett par schysta handskar. Synd att man för tillfället inte ens hade råd med rea grejorna!
-
Tyvärr kan man inte bara svara på din fråga så pass enkelt att den eller dem fenorna ska du ha. Oftast får man pröva sig fram metodiskt just för att hitta den där tokfarten som du så gärna vill ha men inte tycks uppnå.
Fenor och pris hör oftast ihop, ledsamt men så är det.
En fena som känns bra och släpper ordentligt med ett visst segel kan kännas helt fel med en annan rigg, så det är nödvändigt att ha ett kartotek av fenor om man verkligen vill åka tokfort!!!!
Själv anser jag att det är värt att lägga lite mer pengar på att köpa kvalite, har lärt mig med åren att oftast blir billigt dyrast till slut……
Sedan beror det på dina brädor förstås också, om dom har kapacitet för en värsting fena och tokfart? -
Jag har roat mig med att testa 34 cm och 50 cm i samma vind och under samma dag och även om det var något dåligt vind typ 6ms så gick 50 cm klart bättre upp i vind än 34 an men om du hoppar till speed sigge hos surffreddan http://www.surf.to/surffreddan så kan han ge bättre besked.
Jag misstänker att jag inte fått ihop trimningen på AHD FD77:an utrustningen än.
Får vi återkomma härifrån också ???Halettanlajdada ompapa det var det jag sa det var inte bra…..
Logga in för att svara.