Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Fen och mastposition på en stubbie?
-
Fen och mastposition på en stubbie?
Publicerad av anonym-anvandare på 15 juli, 2005 vid 13:27Hej Hopp!
Har införskaffat mig en JP Real World Wave 91. Behöver lite synpunkter angående mast samt fenposition.
Jag vill initialt plana så fort som möjligt och då borde ju masten placeras så långt fram som möjligt. Dock börjar “nosrockern” på denna bräda innan mastfoten om denna placeras så lång fram som möjligt. Ska mastfoten placeras precis innan “nosrockern” börjar för optimala planingsegenskaper? Synpunkter/Åsikter!
Sen vill jag även veta var fenan ska placeras för bästa planingsegenskaper. Lång fram eller långt bak? Även lite grundläggande info om hur fenplacering påverkar brädan skulle uppskattas.
Finns det några relationer mellan placering av mastfot och placering av fena? Dvs kräver en långt framskjuten mastfot en viss fenposition?
Fenans längd är 24 (orginalfena) och jag väger 90 om nu detta påverkar era svar…
ola-h svarade 19 år, 6 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
Normalt på en vågis så vill man använda olika mkt av rockern i bottensvängen. Man gör brädan “lång” eller “kort” beroende på vad man ska ha den till.
Lång bräda vill man ha i stora snabba vågor, man sätter då masten långt fram och fenan långt bak så man får ett stabilt skär med mkt framfotstryck.
Kort bräda vill man ha om man ska göra kvicka manövrar i små vågor. Mast bak och fena fram så man lätt kan trycka runt brädan med bakfoten.
När det gäller planing är en lång bräda att föredra, dvs man utnyttjar så mkt av botten som möjligt. En bräda med ett mer jämnt tryck i längsled bromsar mindre. Mast fram, fena bak. Fena bak verkar större, ger bättre “lyft” och planing.
Fena fram ger en “lösare” bräda, dvs lite mindre riktningsstabil, fenan verkar mindre. Avhjälper även instabilitet om man är överriggad.
Tror inte det direkt finns nån koppling mellan var mastfoten ska placeras relativt rockerns “början”. Det är nog mer en fråga om att testa och se vad som funkar bäst. -
Börja med att sätta allt i mitten av kassetten. Så har tillverkaren optimalt placerat dem och det är ju bra att veta hur det ska kännas när allt är rätt.
Testa sedan 2 cm bak eller fram med masten, flytta helst inte fenan samtidigt för då kan du få svårt att veta var skillnaden sitter. De flesta proffsen flyttar inte masten speciellt mycket. Många proffs pratar till och med om ett optimalt mått mätt från aktern som gäller för alla deras vågbrädor.
Fenans postion påverkar så som lars skriver. Fenan fram =snabb nervösare sväng, bakåt= planing och stabilitet.
Att flytta stropparna framåt hjälper dig att enklare hålla planing och komma i stropparna så det kan du ju börja med.
Ut och testa!
/Magnus -
Jag har inte kört JP’n men har en Evo62 och jag tycker att den beter sig lite annorlunda jmf med en vanlig vågis. Eftersom nosrockern sträcker sig långt bak och det endast är en liten del under fötterna som är plan (om nu någon del kan kallas plan när det går från enkel till dubbel konkav till platt…) så kan det bli sämre om man har mastfoten för långt fram eftersom man då trycker ned nosrockern. Istället så hjälper det att kliva bak innan man planar och att falla av mycket när man tror att vinden räcker till och ta hjälp av en våg för att få upp brädan ur vattnet. På evon så hamnar jag med mastfoten ungefär mitt i mastskenan (ca 130 cm från tailen) och det behövs bara väldigt små justeringar ±2cm för att det skall bli stora skillnader i gången. Däremot så bryr jag mig inte så mycket om tidig planing utan tycker det är vågridningen som är viktigast och då har jag gärna mastfoten lite längre bak (128cm) men allt är ju en kompromiss som vanligt.
När det gäller fenan så är det en väldigt kort box på evon och jag har inte hunnit prova så mycket ännu men Lars_k har ju vettiga synpunkter…
-
Jag kör med 130-132cm på vanlig vågis så det stämmer nog att man har sitt “favorit” mått. Däremot så tycker jag att stubbyn är mycket känsligare för positionen än vad det är på en traditionell vågis och det beror nog på att brädan är såpass kort.
-
Tyvärr har inte alla tillverkare placerat boxen så att mitten är rätt ställe att börja – konstigt nog. Själv har jag i många många år nästan på alla vågbrädor funnnit att jag placerar masten 123cm från tailen, möjligen lite mindre typ 130cm. För mig funkar det sedan så att när jag väl hittat min “sweet spot” på en viss bräda så ändrar jag sedan väldigt sällan fotens placering, dvs olika stora segel eller olika vågförhållanden påverkar för mig inte mastens placering.
Att ett speciellt mått från tailen skulle vara “det rätta” är dock egentligen rätt märkligt. Säg att du filar bort en centimeter från tailen på an bräda. Detta påverkar förståss endast brädan väldigt marginellt och att det skulle göra att masten skulle flyttas fram 1 cm är nog inte troligt. I år har jag två brädor som i grunden är väldigt lika, men där den ena (en klassisk vågis) är en utdragen varient av den andra (en stubbie). Jag har inte kört brädorna än, men det skall bli intressant att se hur de förhåller sig till varandra map mastfotsplaceringen. Både box och stroppar sitter för övrigt längre fram på den utdragna brädan – dvs man har liksom förlängt tailen och låtit stroppar och mastkassettt sitta kvar.
När det gäller stubbie kontra klassisk vågbräda så har jag dock inte funnit någon skillnad när det gäller mastens placering. Det handlar nog mest om andra saker, som t ex fotstropernas och fenans placering samt brädans rocker
-
Jag antar att den lille matematikerna menar 130-132 och inte 123 som det står i ditt inlägg?!?
Vad mycket enklare det vore om de satt boxen rätt från början, eller hur. Kring 130-135 är väldigt vanliga mått för duktiga seglare som sagt så det är ju en bra start.
Eftersom brädor som RealWorld har en bred akter och platt rocker så ska man nog inte flytta fram masten så långt som på en traditionell bräda. Både volym och planingsyta sitter ju klart längre bak på en kortobred bräda.
/Magnus -
Har ej seglat just denna bräda, men har märkt att de flesta brädor har ett ganska smalt optimal intervall inom den personliga stancen. Kan man uppskatta en rak linje innan nosrockern börjar kicka så brukar den ligga mellan 1 o 2 cm av scoop-rockern från denna. Fenans läge följer snarare regeln långt fram=lösare+tidig planing och bak= endast ökad kontroll och kursstabilitet. Framkant och fenans bredaste punkt brukar trivas under hålfoten. Alla måste hitta sin egen stil och bli inte förvånad om det du föredrar idag ligger långt ifrån dadens rek.
-
Det var mycket riktigt 132cm jag menade, ingenting annat. För övrigt håller jag med om att det givetvis vore bra om alla tillverkare satte boxen “rätt” från början. Dvs, satta mitten på boxen där man kan anta att de flesta kommer vilja ha den. Det finns dock en aspekt till. Det kan ibland vara så att de flesta t ex vill ha boxen på 132, men att det samtidigt finns en del som gärna kör den på 138 men ingen som vill köra på mindre än 130. Då kan så att säga det “totala spektrat” få bli avgörande istället för “medelplaceringen”.
Logga in för att svara.