• Publicerad av marden på 6 september, 2006 vid 17:59

seglade torö på NV i går i ganska beskedliga vindar o körde 7,0an o 32cm curtis men i stället för att åka hem när ja va nöjd, så testade jag min nya sellekt speed 28cm fena o till min fasa så tjöt den värre än en ångvissla o det kändes som man stod på en fiollåda.
    va beror de på?
    dålig passform iboxen trodde den va bra,dåligt fastdragen (kanske ena skruven va lång o bottnade) eller speedfenans normaltillstånd.
    kändes hur som helst inte vidare effektivft.
    lång session blev de i alla fall drygt 7mil:)

getwet svarade 18 år, 2 månader sedan 6 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • kinetic

Medlem
    6 september, 2006 vid 18:06

OM ja minns rätt så beror det på att bakkanten av fenan är “rundad” eller om det var när den var “orundad” som det tjöt…något av det är det..frågan är vilket:-)

• the_novice

Medlem
    6 september, 2006 vid 18:23

Haha, du skall höra hur det låter i fiskebäck en bra dag då!
    Många select fenor blir det…

Om jag fattat rätt så beror det på att dem gjort bak-kanten för tjock. Om du känner längs med profilen så är den bra fram tills sista centimeter ungefär, där blir den sedan tjockare igen. Om man lägger en stållinjal (tex) emot så kan man se att det är en konkav del där, putsar man bort den delen så att det blir mer som en knivsegg så bör ljudet försvinna. Vet inte om dem gjort fenan tjock för att den skall vara starkare i bak-kanten eller om det är ett problem att gjuta rätt från början. Det är väl bla här som custom fenor är bättre gjorda.

Vill man inte putsa till sista biten på profilen så kan det räcka att grada av bak-kanten lite på ena sidan så att det inte blir helt symmetriskt, det skall tydligen kunna minska virvlarna som ger ljudet.

• marden

Medlem
    7 september, 2006 vid 14:35

fler förslag än novice
    känns lite surt att plocka fram filen på en ny fena.
    fast han har rätt i att bakkanten är lite tjockare än den borde.
    för så där kan man väl inte åka omkring?

• getwet

Medlem
    7 september, 2006 vid 16:13
    Mården wrote:
    fler förslag än novice
    känns lite surt att plocka fram filen på en ny fena.
    fast han har rätt i att bakkanten är lite tjockare än den borde.
    för så där kan man väl inte åka omkring?

En slipkloss direkt mot bakkanten, några få drag bara så att den “sylvassa” bakkanten får sig en lite lätt slip. Men mycket försiktigt.

• fredrik-ygge

Medlem
    7 september, 2006 vid 18:31

Undrar om det har någon egentlig påverkan på farten.

Det är en rätt käck akustisk knopmätare och känns lite som när man åkte omkring med papperssmattror på cykeln som barn. Lite raggarsurfing …

• the_novice

Medlem
    7 september, 2006 vid 18:35

Nej det kanske inte påverkar farten jättemycket men ljudet kommer från vibrationer och dessa kan paja fenan. Har haft en north shore fena som tjöt och sedan började spricka vid infästningen….

• marden

Medlem
    7 september, 2006 vid 19:59

alla fenor jag har tjuter mer eller mindre vilket jag ser lite som ett misslyckande men som jag inte tror påverkar farten nämnvärt heller,
    men denna fena började tjuta hysterisk redan vid en ca 24kn o så pass högt att den brommsade nog lite lite,
    jag gick annars på novicens linje att spetsa till eggen (sorry get vet)
    undrar fall gjutningen är bra men sen har dom målat på en svart sorgerand runt kanten med för tjock färg som jag nu slipat bort.
    stormvarning på tv nyss o barnvakt inkallad till 3tiden i morgon så får se om det tjuter nått på erstaviken imorgon:)

• fredrik-ygge

Medlem
    10 september, 2006 vid 20:08

Hur gick det med fenan, ångvisslan avstängd?

(Hur gick det f.ö. i stormen, rekord eller survival stance?)

• marden

Medlem
    10 september, 2006 vid 20:27

det gick åt hell….. omdu nu måste fråga dock inte me fenan utan me stormen.
    vi 3 tiden hade de mojnat helt i stan men söderhamn hade 23 m/s så de blev 2,5t i bilkö norrut till väddö där de åckså blåste för lite för speed tittade lite på dom stoea vågorna vid salnö vågade sig inte ut me cambersegel innan man åkte hem.
    får prova fenan en annan gång

• tbsurf

Medlem
    11 september, 2006 vid 14:23
    Mården wrote:
    alla fenor jag har tjuter mer eller mindre vilket jag ser lite som ett misslyckande men som jag inte tror påverkar farten nämnvärt heller,
    men denna fena började tjuta hysterisk redan vid en ca 24kn o så pass högt att den brommsade nog lite lite,
    jag gick annars på novicens linje att spetsa till eggen (sorry get vet)
    undrar fall gjutningen är bra men sen har dom målat på en svart sorgerand runt kanten med för tjock färg som jag nu slipat bort.
    🙂

Min viper speed 26 är knäpptyst hela vägen upp till toppfart
    28’an piper till lite mellan 26-29 knop men blir sedan helt tyst över 30 knop
    Har inte provat dom större än, tänkte göra det när min nya 62’a kommer

Viper slam låter ingenting (27,29,31,33) och dom elite s05 fenor jag provat (28,30,32) är knäpptysta

Lightning evo och Viper RS kan behöva filas bort några dB på men det är olika från fena till fena så det går tyvärr inte att generalisera

• the_novice

Medlem
    11 september, 2006 vid 14:34

Har du kännt längs profilen på dom tysta och jämfört med dom som tjuter?
    Select fenorna är säkert inga dåliga fenor (har ett par själv) men det är förvånansvärt många här som haft problem med att dom tjuter jmf med andra fabrikat.

• getwet

Medlem
    12 september, 2006 vid 09:34

Mina select tjuter sa det gor ont i oronen. AB+ ar tyst daremot.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.