Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Fen teori.
-
Fen teori.
Publicerad av iceberg på 1 oktober, 2002 vid 10:16Är det någon som kan beskriva hur fenan påverkar fart/prestand på slalom/formula brädor?
mexi_ svarade 22 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
Ett segel har viljan att dras mot det undertryck som skapas framför buken på baksidan av seglet. Dock måste riggen hållas kvar i den position som alstrar mest och effektivast undertryck. För att kunna hålla kvar vindsurfingriggen behöver vi förankra kraften i fenan så att vi kan skota hem optimalt utan att brädan åker mot lä. En för liten fena klarar inte att hålla emot kraften medans en för stor stjäl mer i vattenmotstånd än vad den hjälper oss att hålla tryck i grejorna. Således behövs större fena vid större segelstorlekar och vice versa. Om du studerar en modern fena ser du att även den har en ving form. Detta p g a att aerodynamikens teorier även gåt att applicera under vatten, aquadynamik kan vi kalla det. Varför är då slalom och formula fenor långa och smala? Jo, liksom vi uttnyttjar undertrycket bakom selget för att driva det framåt kan vi även uttnyjja det undertryck som bildas bakom fenan till vår fördel genom att profilera den som en vinge. En fena som går långsamt i vattnet skall precis som det långsamma seglet ha större buk (profil), medans den riktigt snabba fenan har en liten och smal profil. Kom ihåg att det optimala seglet egentligen skulle vara 5 m högt och 1 m brett, liksom ett segellygplans vinge. Detta klarar vi dock inte av att vindsurfa med. Dock har vi material att tillverka en 50 cm lång och 10 cm smal fena. PÅ detta sätt blir buken (profilen) som längst och alstrar mest fart, speciellt när man seglar bidevind.
Lite svårt att förklara i detta forum. Måste jobba vidare.
Sebastian -
Yes, och därför finns sk “blades”-fenor. Kolla seglet på nuvarande speedrekordhållaren “Yellow pages”. Sinnessjukt högt och smalt segel. För toppfart gäller inte segelyta utan en perfekt formad smal profil. Likaså kan man se kölarna på moderna kappselglare typ Withbread 60. Kölarna är 8m djupa och masterna är högre än någonsin. Allt handlar om att ha materiel till att hålla starka motorer, dvs höga och smala segel.
-copello- -
…Alltså, vilka egenskaper får då en bräda om man har för lite fena respektive för stor fena? Känns ibland som att brädan sugs fast i vattnet (när det går fort) kan det bero på att fenan är för liten (fenan genererar inget lyft)?
-
En stor fena för bra höjdtagning kan bromsa på undanvinden då man inte behöver sidotrycket och då tycker jag inte att en större fena hjälper mot “suget”. En stor fena på en formula hjälper dock till med lyftet på kryss, speciellt i lätta vindar.
Destu mer det blåser ju mindre fena behövs för att generera “lyft” och höjdtagning. Därför tror jag inte att det i ditt fall, då det går riktigt fort, hjälper med större fena. Dra istället bak mastfoten och/eller höj bommen något. Flytta eventuellt bak tamparna för att få din tyngdpunkt längre bak på brädan. -
Det där låter lite konstigt, att brädan inte vill släppa riktigt brukar bero på att fenan är för stor(det går fort men det saknas det där lilla extra, turbon!), eller att den är felaktig till rigg och bräda. För stor fena brukar också resultera i tailwalk. Lyftet i fenan eftersträvas om man vill ha tidig planing eller kunna pressa ordentligt på kryss, lyftet blir negativt om du vill åka riktigt snabbt.
-
Ok, viken storlek (djup,area) på fenan med 270 race/slalom bräda samt 7m2 segel (lagom överriggad) kan rekommenderas, om man är mer inresserad av fart än höjdtagning?
-
Jag kör med en 34 cm rak slalomfena i G10(?) till min gecko 265/88 och NP V8 6,5. Jag har prova tunna/smala/kortare med sämre resultat. Fetare/bredare har sänkt farten.
Logga in för att svara.