• Publicerad av jarp på 6 augusti, 2006 vid 22:26

hej..
    en stilla undran i väntan på att man har stålar till att köpa ngt snuskigt snabbt…..
    har man något för att sätta på en slalom/speed fena på en 125:a rocker
    (eller är det som att sätta sliks på en folka?)
    och i så fall, vad för typ/ fabrikat och storlekar?
    kör som minst med V8 6,0 störst 8,4

jarp svarade 18 år, 3 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • rillestark

Medlem
    7 augusti, 2006 vid 15:26

Hej!

Det tror jag är en bra idé. Jag har köpt flera riktigt bra fenor till mina äldre grejor och det har ökat prestandan betydligt.

Av de tre, segel, bräda och fena så om jag har fattat det rätt så har brädan minst betydelse av de tre för paketets toppfart. Förutsatt förstås att mastfot och stroppar sitter på bra ställen så att brädan går att trimma med liten våt yta och att den inte är felkonstruerad.

Jag har själv fenor från Curtis och Fins´international. Mina senast och bästa fenor är Curtis som jag köpt från http://www.vindsurfing.se.

Mitt största segel är 7,4 fullcamber och till det använder jag fenor mellan 45 till 34 cm beroende på vilken bräda, hur mycket vind och hur mycket vågor det är. På insjö väljer jag alltid en storlek större fena än på hav.

Till min 6.6 fullcamber väljer jag mellan 32 och 36 cm för det mesta. Överriggat fullt ös, mindre fena. Byig vind eller mindre vind större fena.

Detta var lite av mina erfarenheter. Hoppas det varit till glädje.

Frid.

/Richard

• jarp

Medlem
    8 augusti, 2006 vid 07:43

Strålande!

Bugar och bockar!
    lillbaks till trimmadet…:tongue:

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.