Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Fena för 30-35 knop?

• Fena för 30-35 knop?

Publicerad av carl-r på 23 september, 2009 vid 19:34

Jag funderar mycket på vad jag ska skaffa för fena till rrd-brädan som numera heter “humble pie”. (En avantslalom 78 custom som är mycket snabbare än jag.)

Den fenan jag har är 29 cm och är väldigt smal och bakåtsvept. (Jag kan mäta upp den om det är till nån nytta.)

Jag tänker att en på 30 cm med en aningens mer yta borde vara mer lättstartat och inte kräva sån väldig passning när man kör. Fenan ska va till ca 6.0 segel.

Hursomhelst, mitt mål är att ta mig upp över 30 knop. 33 knop i hemmachoppet är nog målet för nästa säsong eftersom de snabba i klubben presterar dryga 32.
    Alltså siktar jag inte på farter runt 40.

Vad för typ av fena passar bäst för just mina ambitioner? En normal slalomfena?
    Jag har kollat en massa på select och choco’s fenor och blir inte klok på när en slalomfena bör ersättas med en speedfena? Select Devil är ju till för att åka fort i chop, men SL7 tex borde väl också funka i chop eftersom de flesta slalomtävlingar jag har sett (på tuben) har inte direkt varit på plattvatten.
    Fireblade ser ju mer ut som devil än sl7 och sr6b.

carl-r svarade 15 år, 1 månad sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • kinetic

Medlem
    23 september, 2009 vid 19:45

CarlR: Inget fentips men i princip kan du köpa “vilken fena som helst av känt märke”. Min gissning är att en fena runt 30cm kan vara lämpligt om du tänkt o köra 6.7 resp 6.0. Jag har själv en likadan bräda som du fast den mindre modellen (68) o jag kör alltid med en 29 djup gräsfena eller en 30 djup “SpeedWeed” fena

• 40knots

Medlem
    24 september, 2009 vid 07:59

Förra året åkte jag över 33 knop i chop med en 84ltr 60cm bred JP slalombräda med 32cm JP slalom fena. Seglet var NP RSR 6,7m2. Jag bestälde just ett par stycken select sl9 fenor och jag tror inte man har någon nytta av speedfenor om man inte åker i platt vatten och bred slör. Åtminstone är det så fenorna är designade om man läser beskrivningarna och tänker lite logiskt. En snubbe åkte över 30 knop i chop för ett par veckor sedan med en 44cm djup fena. Jag tror brädans heckbrädd är av avgörande betydelse.

• tbsurf

Medlem
    24 september, 2009 vid 11:03
    Carl R;578135 wrote:
    Jag funderar mycket på vad jag ska skaffa för fena till rrd-brädan som numera heter “humble pie”. (En avantslalom 78 custom som är mycket snabbare än jag.)

Den fenan jag har är 29 cm och är väldigt smal och bakåtsvept. (Jag kan mäta upp den om det är till nån nytta.)

Jag tänker att en på 30 cm med en aningens mer yta borde vara mer lättstartat och inte kräva sån väldig passning när man kör. Fenan ska va till ca 6.0 segel.

Hursomhelst, mitt mål är att ta mig upp över 30 knop. 33 knop i hemmachoppet är nog målet för nästa säsong eftersom de snabba i klubben presterar dryga 32.
    Alltså siktar jag inte på farter runt 40.

Vad för typ av fena passar bäst för just mina ambitioner? En normal slalomfena?
    Jag har kollat en massa på select och choco’s fenor och blir inte klok på när en slalomfena bör ersättas med en speedfena? Select Devil är ju till för att åka fort i chop, men SL7 tex borde väl också funka i chop eftersom de flesta slalomtävlingar jag har sett (på tuben) har inte direkt varit på plattvatten.
    Fireblade ser ju mer ut som devil än sl7 och sr6b.

Var det inte du som skulle köra old school grejjer..?
    Kolla om du kan få tag i en tectonics goldwing runt 30cm till din rrd, en kanon fena från ung samma tid.
    Dom fenorna du rablar upp är ju nya moderna fenor.. 😀

• carl-r

Medlem
    24 september, 2009 vid 16:09
    tbsurf;578287 wrote:
    Var det inte du som skulle köra old school grejjer..?
    Kolla om du kan få tag i en tectonics goldwing runt 30cm till din rrd, en kanon fena från ung samma tid.
    Dom fenorna du rablar upp är ju nya moderna fenor.. 😀

Du har så jävla rätt 😀
    Men just våtdräkter å fenor är det jag bränner 98% av min surfbudget på. 😉

• carl-r

Medlem
    24 september, 2009 vid 17:04

Fireblade 2, 32 cm beställd. 🙂

• carl-r

Medlem
    27 september, 2009 vid 19:36
    Carl R;578370 wrote:
    Fireblade 2, 32 cm beställd. 🙂

Men fanns inte så det blev en Devil 31. Testad idag och funkade väldigt bra.
    Nu känns det som man vill att det ska kännas. Återstå att se hur fort det kommer att gå framöver.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Fena för 30-35 knop?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.