Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fena till Goya Freewave 95

• Fena till Goya Freewave 95

Publicerad av johnnyrainbow på 6 maj, 2007 vid 08:32

Har en Goya freewave 95 som jag tidigare endast kört 6.4 på och då med originalfenan, en 28 cm MFC Freewave. Till detta året har jag uppgraderat segellinjen till att även innefatta ett 5.3 och ett 4.4 segel. Frågan är då vilken fena jag bör komplettera med.

Vill helst undvika att köpa 2 fenor, annars skulle MFC freewave i 25 samt 23 cm troligen vara det optimala. Skulle tro att 25 blir för stor för 4.4 och 23 för liten för 5.3?

Ett alternativ är prolimit hybrid, en freewave fena, i 24 cm. Kommer denna även att funka till 4.4 eller behövs en ännu mindre fena?

En annan idé är att satsa på en MFC On Shore Goya i 22.5 alt. 23.5 cm. Kan någon av dessa passa till de båda mindre seglen?

Till saken hör att jag väger knappt 70 kilo och är relativt ny med mindre brädor, har seglat formula tidigare. Därför kommer jag än så länge inte köra någon riktig vågridning utan mest plattvatten o chopp med lite hopp.

Tacksam för svar

surfen svarade 17 år, 6 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • endy

Medlem
    7 maj, 2007 vid 12:39

Lite lurigt det där, för det första kan man säga att 4,4 är okej att segla så länge det inte blir allt för stökigt (stora vågor/chop)
    Du är rätt inne på det vad det gäller fenstorlekar, om du måste välja en så får du kompromissa på ena hållet, bästa vore att välja två.

Tänk på vad du ska segla mest, antagligen 5,3, välj en fena som håller den aningen bättre än 4,4, det kan du alltid komplettera med senare.

Jag skulle valt en 23:a, finns en del att välja på men en sådan freewave/hybrid är ett bra val.

• surfen

Medlem
    7 maj, 2007 vid 17:28

Kör du insjö? Mälaren, Hjälmaren.
    Satsa på en större fena till 6,4m².
    Kör en Goya FW95, till det störe seglet 6.5m² använder jag en MFC Liquid32cm
    Planar upp direkt och behåller farten mellan byarna, perfekt fena för choppigt vatten och små vågor, tar samtidigt bra höjd med bra fart. Till 5,3m² kan du köra med originalfenan, fungerar bra ned till 4,7m². Till det minsta seglet skulle jag köpa till ytterligare en mindre fena 22-23cm gärna vågfena, för blåser det 4,4m² så blir det faktiskt även vågor på dom större insjöarna också….
    Snåla inte in på fenor, billig penning för att påverka surfingen mer än du tror.

Väger själv 77kg..

• emilvikingstrand

Medlem
    7 maj, 2007 vid 17:36

köp en våg fena i den storleken! goya os är skit go, men kan bli lite stor på 4.4 eftersom den har så mycket profil. kolla in 23cm mfc fpt istället.

• johnnyrainbow

Medlem
    7 maj, 2007 vid 22:05

Tack för svaren, klargör en del. Har blivit förändringar i min linje och kommer nu köra 6.4, 5.5, 5.0, 4.4. Nästa säsong investerar jag i nyare segel och räknar då med att ha 6.7, 5.5, 4.5 då de nya seglen har större vindregister.

Antar också att det blir värt att satsa på 2 extra fenor. Vore det bästa då en 25 cm MFC freewave och en 22-23 cm vågfena? Läste om MFC ftp, och den verkar intressant, men har bara hittat den med us-box, finns den även med powerbox? Någon som annars har förslag på en bra vågfena med powerbox som passar 4.4-4.5?

• surfen

Medlem
    8 maj, 2007 vid 05:48

@johnnyrainbow 381632 wrote:

Tack för svaren, klargör en del. Har blivit förändringar i min linje och kommer nu köra 6.4, 5.5, 5.0, 4.4. Nästa säsong investerar jag i nyare segel och räknar då med att ha 6.7, 5.5, 4.5 då de nya seglen har större vindregister.

Antar också att det blir värt att satsa på 2 extra fenor. Vore det bästa då en 25 cm MFC freewave och en 22-23 cm vågfena? Läste om MFC ftp, och den verkar intressant, men har bara hittat den med us-box, finns den även med powerbox? Någon som annars har förslag på en bra vågfena med powerbox som passar 4.4-4.5?

Tyvärr så blir detta inlägg en upprepning.
    Med den linjen köp till en större fena (32-34cm) till ditt stora segel, så du får flera timmar på vattnet med planing, Kör upp till 7,0m² på den brädan med en 34cm fena MFC Liquid, inga problem eftersom jag är rätt lätt av mig, med 7,0 segel så är det rätt och slätt en ren freeride med rätt fena. 28cm fenan behåller du till dit 5,0-5,5m² segel. Dom dagar det blir lite stökigt på vattnet med 5,0m² seglet så sätter du på en mindre fena för att ta tillbaka kontrollen av prylarna. Men som det sagts tidigare så tycker nog jag att du ska köpa till en wave fena runt 22cm med lite bredare bas(onshore), som du använder då det är bra tryck i vind och våg.
    Men glöm inte köpa en större fena först för att ta dagarna med vind runt 6-7m/s du kommer inte att ångra dig……

En bra wave fena i mitt tycke är JÜRGEN HÖNSCHEID Onshore fanns i storlekarna 19-25cm.

http://www.surfersworkshop.se/index.php?page=shop&prod_type=0&category=84

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fena till Goya Freewave 95

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.