Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fenan sitter lite löst! Vad ska jag göra?

• Fenan sitter lite löst! Vad ska jag göra?

Publicerad av anonym-anvandare på 1 augusti, 2002 vid 15:43

Ja har fått en litet problem som ja tror kan lösas….men JAG vet inte hur!

På min surfbräda sitter fenan lite löst. Det är en US-box. Har provat stoppa en utklippt alluminium platta som ja satte runt fenboxen…..men den va för tjock? Hur skajag göra? Fenan e original, men fenboxen har skadats lite ovanpå! Men vad kan jag göra för att den ska sitta bättre?

canoya svarade 22 år, 5 månader sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • ove226

Medlem
    1 augusti, 2002 vid 19:24

har du provat att klippe sönder en öl burk eller en läsk burk?
    det är hyfsat tunnt så det borde funka!
    du bara sätter den runt fen fästet och trycker ner i boxen!
    det funkar för mig!

• anonym-anvandare

Medlem
    1 augusti, 2002 vid 20:38

jag hade precis samma problem.Även lackskador på min spritt nya bräda.Jag kletade på en klick marinepoxy nere på fenan så att fenan ligger längsmed brädan när man drar åt skruven.

• anonym-anvandare

Medlem
    2 augusti, 2002 vid 08:16

Man ska enbart klistra tape eller använda aluminuim platta på den låga sidan, inte runt hela fenan.
    Då kommer du att se att det fungerar!

• anonym-anvandare

Medlem
    2 augusti, 2002 vid 09:31

Ja provade en polsk coca burk….den va kanske lite för tjock!
    Ska prova med en svensk…dom e lite tunnare!

Men jag satte aluminium platta runt fenboxen, för att fenan e lös både upp och mot sidorna! (röra fenan uppåt, sidorna) då den e fast skruvad till max!

Men ska jag bara sätta på sidorna? Observera att fenboxen e lite skada ovanpå! Kan detta göra att problemet uppstått?

• canoya

Medlem
    2 augusti, 2002 vid 12:31

Om fenan är lös uppåt/nedåt beror det förmodligen på att den del av fenan som skruven går genom är högre än kanten i fenboxen. Antingen kan du fila ned fenan (den yta där fyrkantsmuttern tar emot) så den blir lägre än kanten i boxen eller lägga något i botten på boxen ( jag har använt en bit tamp eller en liten pinne eller nåt annat man hittar på stranden). Nackdelen med den andra varianten kan vara att fenan kommer att sticka upp ur boxen lite vid skruven, men jag vet inte om det är nåt som påverkar seglingen märkbart.

Eller som Landsjölegenden Ragge sa när brorsan frågade om inte bucklan i andrasorteringsbrädan (SurfPartner OFF) påverkade seglingen: “Inget som DU märker, iallafall!”

//Håkan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fenan sitter lite löst! Vad ska jag göra?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.