Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing fenans betydelse

• fenans betydelse

Publicerad av enkel på 7 maj, 2004 vid 13:34

När jag var ute för ett tag sedan var det lite för lite drag i 6,0 så jag riggade glatt om till 7,5 och tänkte nu jädrar. Men dömm av min förvåning så tyckte jag inte att jag fick någon vidare planing med det heller, trots att jag kända att vinden hade kraft nog.

Det skall tilläggas att jag körde på orginalfena 32cm och 112 liters freeride bräda som utan vidare skall klara så stort segel.

Det måste alltså vara fenan.
    Är fenan så enormt viktig? Och varför talar man bara om längden. Bredden måste ju ha betydelse, men kanske framförallt icke planade?

Någon som kan ge en vettig förklaring?

Kanske någon har tips på vad jag skall ha för fena, kanske någon som har en till salu rent ut av? När jag gjorde beräkningar på nätet landade det kring 40. Powerbox tror jag det är. crazy.gif

the_novice svarade 20 år, 8 månader sedan 8 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • philippos

Medlem
    7 maj, 2004 vid 14:18

Jag kör med 36cm fena till min 7,5. Den kan ibland också kännas lite liten så 40 cm är nog ganska lagom.

• roy

Medlem
    7 maj, 2004 vid 15:09

jag kör med en 40cm till 6-7.0 sen har jag en 44cm till min 8.0

• brutus

Medlem
    7 maj, 2004 vid 15:22

om jag fattat rätt så kan jag inte ha större fena på min bräda (även med 7.0:a) än ca 35 cm, då brädan inte är bredare än 64 cm. Så måste väl anpassa fenans längd till brädans bredd oxå?!?
    skulle gärna skaffa en större fena om jag planar tidigare pga den, men vete 17 om jag borde…
    Har varit uppe här förr med frågor om OFO mått o sånt, men nå’n som kan svara så man förstår…
    /Martin

• watertouch

Medlem
    7 maj, 2004 vid 17:15

Oj, du kan köra betydligt längre än så. OFO-måttet brukar vara en lagom måttstock på “standardfenlängden”.

• supasonic

Medlem
    7 maj, 2004 vid 18:44

Jag kör med en gammal coursebräda, den är 62 bred och jag kör med 48cm fena som längst till min 9.0:a det går _grymt_ bra smile.gif med 6,5 kör jag 42cm på samma bräda. Om du inte skall manövrera så kan du slänga på duktigt med fena!!! Det är bara en stark bakhand och bestämd fot som krävs.

.s

• brutus

Medlem
    8 maj, 2004 vid 08:29

aha?
    Verkar som ja va ute o cyklade här, när jag skulle vart ute o surfat, hehe
    hmm, ska nog testa runt 40 cm i alla fall till 7.0an. men min 34cm går gott på 6:0 – mindre…
    tackar för det, mina små ljus i mörkret! wink.gif
    /m

• enkel

Medlem
    8 maj, 2004 vid 17:26

Jaha, så om jag vill ha tidig planning och bra fart rakt fram skall jag slänga på så stor fena som är rimligt? Ett par cm större än vad som är “lagom” alltså?

Hade varit kul att höra fler kommentarer om fenstorlekar med dem segelstorlekarna. Vad säger speednissarna?

Och kan jag växla mellan olika fenor vid olika vindstyrkor med samma segel och få ut mer av segelregistret?

• the_novice

Medlem
    8 maj, 2004 vid 18:03

Är ingen speednisse men det går definitivt bra att köra med olika fenstorlekar till en viss segelstorlek, och man får ut mycket mer vind range från varje segel. Större fena ger tidigare planing och börjar man känna sig överriggad kan man först prova med en mindre fena till samma segel. Till 7.5 segel kör jag tex med 44, 40 och 36 cm fena beroende på vindstyrka (freeride bräda 65 cm bred, kommer inte ihåg OFO måttet)

• markram

Medlem
    8 maj, 2004 vid 18:08

3st fenor bör man ha för att få störstya möjliga register med en bräda cool.gif.
    Mindre vind=större fena, plattvatten= att man kan köra med större fena utan att brädan blir “orolig” confused.gif.
    Du planar tidigare med större fena och tar lite mer höjd samt. minskar toppfartspotentialen något(känner du att du pallar seglet, men brädan är orolig, byt till mindre fena.
    Själv byter jag fena oftare än segel (segel kan ju trimmas olika).
    Inga hack är acceptabla i framkanten på fenan(jämför det att köra roadracing med halvtomma däck på bana, man kan helt enkelt inte stå på med dålig/skadad fena).
    Kolla om du kan låna en fena av polare och upplev skillnaden.
    Det kommer att sluta med att du har en driva fenor grin.gif

• enkel

Medlem
    11 maj, 2004 vid 12:02

Upp igen!

Men tre fenor, det blir en jädrans massa kronor det.
    Men vissa fenor kör man väl visserligen till fler segel. Men ändå! shocked.gif

Fler synpunkter och kommentarer!

• the_novice

Medlem
    11 maj, 2004 vid 12:22

Tre fenor till varje bräda är väl ganska lagom eller kanske minimum?
    Om du har original fenan till din bräda så ligger den väl ofta ungefär i mitten (eller mindre) av det fenspann som passar brädan och då skaffar man sig en större och en mindre. Vill man sedan testa olika utformning på fenan så blir det ett par st till (behöver inte bli så dyrt om man håller sig till begagnade).

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing fenans betydelse

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.