Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fenbox för djup

• Fenbox för djup

Publicerad av jr555se på 8 september, 2013 vid 14:51

Starboard formula. Hurricane fena samt drake. Fenboxen är 5cm djupare än fenroten. Fick bygga på fenroten då fenan satte sig längre och längre ner.
    På min jp är det inte alls så.. Iaf inga 5cm..
    Brukar ni fylla ut boxen eller lägga ngt emellan?

-johan

jr555se svarade 11 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • alexasu

Medlem
    8 september, 2013 vid 21:28

Det råkar inte vara så att det är “deep tuttle” på starboarden?

edit: snabb googling gav: http://forums.boards.mpora.com/showthread.php/46401-Tuttle-v%E2%80%99s-deep-tuttle

• svenne

Medlem
    8 september, 2013 vid 22:08

Deep tuttle tar även tuttle-fenor, men eftersom de låser koniskt och inte mot botten gör minsta lilla ändring i tjocklek skillnad. Om fenskallen är någon tiondel tunnare än boxen så försvinner den ner.
    Tejp, plastic padding, grisfötter, glasfiber, mången har använt olika lösning på samma problem.

• pgvirtual

Medlem
    9 september, 2013 vid 05:59

Med andra ord: fyll ut fram och/eller bakkant på fenan så att den kilar fast i önskat läge (jämnt med botten).

Ifall du redan har byggt på fenroten uppåt mot däcket så börjar du med att ta bort den här “tillbyggnaden”!

• henryk

Medlem
    9 september, 2013 vid 14:51

E ju inget ovanligt med brädor som har deep tuttle box och levereras med vanlig tuttle fena.
    Känns ju läskigt att bara skruva dit den, är ju som att trycka ner en kil tills boxen spricker (även om den håller) Löste detta genom två elrör avsågade i rätt längd, som trycks ner i boxen i linje med skruvhålen, så att fenan bottnar. Rören har ju något större diameter än boxens bredd, så det sitter kvar, men kan lätta pillas ut, när jag använder en deeptuttlefena 🙂

• jr555se

Medlem
    9 september, 2013 vid 15:18

Henryk tack! Det ska jag nog göra. Jag håller med. Det är just den känslan jag inte gillar när man står där och drar åt jag litar inte på att gjutningen pallar lixom..
    Grisfötter? Haha.. Mjä får nog bli vp rör eller dylikt

Jp:n har deep tuttle och inte alls lika djup box. samt alla fenor jag har är deep…(köpte dem som det iaf) Därav den lilla frågeställningen om starboard kanske räknar med att de flesta formulaåkarna ändå fyller och fiffar för top prestanda… Vi snackar lixom deep deep tuttle =D dvs 12cm från brädans underkant till botten i hålet.
    Har iaf lagt på några lager väv och lite microballonger så nu sitter den ena bättre.
    Tack för alla svar!

• kinetic

Medlem
    9 september, 2013 vid 15:43

Jag har “så djup tuttle-box” som aktern tillåter på samtliga mina plankor (inga försänkningar för skruvskallarna, skall vara svagare påstås det…), har inga problem med vare sig det ena eller det andra…
    Klart man kan spräcka boxen, men jag undrar jag om inte gängorna ger sig innan, kolfiber är rätt starkt, mässingsmuttrarnas gängor rätt klena…
    Jag brukar skruva i mina fenor så de sitter stabilt, samt att fenans “bas” är i plan med botten, man behöver inte dra åt skruvarna så jättehårt för att fenan skall sitta kvar…

• jr555se

Medlem
    9 september, 2013 vid 16:50

Anledningen till det hela eg. Är att jag drog just så den satt. Men på långsam kryssen ut så slog fenan i en sten(gick supersakta) och när jag kom iland såg jag att ena fenskruven var lös då fenan bankats ytterligare in i boxen. Men jag köper att det nog inte hade hänt om passformen varit bättre på fenan. Men ändå.. =/

• jester

Medlem
    9 september, 2013 vid 17:49

@jr555se 715828 wrote:

Anledningen till det hela eg. Är att jag drog just så den satt. Men på långsam kryssen ut så slog fenan i en sten(gick supersakta) och när jag kom iland såg jag att ena fenskruven var lös då fenan bankats ytterligare in i boxen. Men jag köper att det nog inte hade hänt om passformen varit bättre på fenan. Men ändå.. =/

Det där kan knäcka en box om man har lite otur, blir stora krafter även i låga hastigheter. Kontrollera så att boxen fortfarande är hel.

• pgvirtual

Medlem
    10 september, 2013 vid 09:36

Fortfarande: Ingen Tuttle-fena bottnar någonsin i boxen, varken en “shallow Tuttle” fena i en vanlig box, eller en “Deep Tuttle” fena i en djup box. Djupet på boxen besäms av hur tjock brädan är, och resten justerar man med bultarnas längd.

Så är designen! Det är den stabilaste boxen du kan hitta. Lite pillrigt att passa till fenorna men annars alldeles utmärkt.

• henryk

Medlem
    10 september, 2013 vid 12:12

@PGVirtual 715856 wrote:

Fortfarande: Ingen Tuttle-fena bottnar någonsin i boxen, varken en “shallow Tuttle” fena i en vanlig box, eller en “Deep Tuttle” fena i en djup box.

Aha – hade jag ingen aaaaning om 🙂 Där ser man, måste genast kolla hur det ser ut på brädan där jag trodde deeptuttlefenan bottnade…. Annars måste jag genast tillverka små rörstumpar till den oxå 😉

Stabil box- javisst pga sitt djup, men inte jättesmart konstruktion ? (vilket iofs inte hindrar att den funkar). Har en starboard go eller likn där det medföljer en deeptuttle för segling med 10 kvadrat typ och en liten nybörjarfena för användning i kombination med utfällt centerbord… Den har ju fått stå ut med en del grundkänning när dottern kört med den, och kilar fast sig rejält när den tyckts en aning bakåt.. Det var då rörlösningen dök upp, funkade ju och har sen applicerats på min slalom…

• jr555se

Medlem
    10 september, 2013 vid 19:51

Håller med henryk. Men förstår din poäng Pgvirtual.. Måste kolla men när jag slipade mina select DeepTuttlefenor så vill jag minnas att en av dem bottnade (slipade nån halv mm för mkt) utan att åka ner flera cm i boxen detta på jp:n som inte är jättetunn därbak heller..men onekligen smalare än *boarden

Nåväl det är väl bara en konstruktionsgrej vissa har för att lättare få en box som sitter utan onödigt mkt material..om än märkligt..
    Inga sprickor är det i min iaf.

-johan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fenbox för djup

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.