• Publicerad av carl-r på 11 september, 2009 vid 16:56

Jag håller på och grunnar på det här med fena till RRD ’78-an.
    (Den är 54 bred och o.f.o. 35)

Jag har 2 tuttlebox-fenor som följde med. En smal bakåtsvept sak som är 29 cm och en bred rak slalomfena som är 36. Den senare lär väl vara för stor va?

6.0 lär väl inte vara nåt problem med 29’an, men frågan är om det ens är ide att testa med 6.7? Kommer brädan att lossna direkt eller knappt ens plana?

Jag hade tänkt annars att gå på select’s rekommendation för 55 bred bräda: 31 cm. (32 freeride)

Min andra fundering är om fenboxen. Det är deep tuttle och när jag har kollat på selects fenor så ser de lite speciellla ut i framkanten. Det är en smal kant där. Det känns kanske inte helsmart att ha en smal kant att belasta boxen med när inget tar emot i botten?

Om prognosen är bra på söndag så kanske jag borde ta mig till nyköping, men det enda jag kan få tag i längder runt 31-32 tills dess är tekknosports t-zone-fenor för freeride.

kinetic svarade 15 år, 6 månader sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • kinetic

Medlem
    11 september, 2009 vid 17:44

Hm…På den ”gamla goda tiden” körde jag 32cm fena på min Kinetic 272 (272 lång, 52 bred,85 liter, OFO ca 34) upp till 7.3 utan besvär. Släppte inte det minsta…Jag skulle testa med 29:an först, kommer nog funka helt OK till 6.7, dock lär du plana senare än med en större fena (typ 32cm)

Edit: 28 cm ”blade fena” till 7.3 på en 55.5 cm bred bräda (OFO ca 35) gick bra väl uppe i fart, dvs det krävdes att seglet var i sitt övre vindregister… Jag tycker man skall testa innan man dömmer ut vissa kombo i förväg…Det har hänt tex att jag ibland gått ut med segelstorlekar som jag inte ens själv tror att jag klarar av att hålla, o trots det har det visat sig att det går…Samma saker med fenor, jag har tex kört 28cm ultratunn Lessacher B+F rake 30 till 7.6 på min nya bräda, visst var det känsligt för sidtryck men när man väl fått upp farten ordentligt gick det utmärkt…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.