• Publicerad av Oregistrerad på 10 april, 2006 vid 13:32

    Hej! hur står fena ska man ha till 7.2 segel
    och frestyle bräda..(tungviktare som vill plana)

    poppo svarade 18 år, 5 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    10 april, 2006 vid 13:36

    Eftersom det är en freestyle-bräda… Testa en lite kraftfullare free-move fena runt 30-32. Det brukar funka rättså bra. Om det är en mer traditionellt freeride-fena kan du nog gå upp mot 38-40 utan problem.

    Men jag körde länge free-move (Maui Fin Company Goya Freemove) runt 30 som lättvindsfena för freestyleplankan och tyckte det fungerade riktigt bra.

  • s

    Medlem
    10 april, 2006 vid 15:04
    Oregistrerad wrote:
    Hej! hur står fena ska man ha till 7.2 segel
    och frestyle bräda..(tungviktare som vill plana)

    Större än 26-28cm har du nog inte behov av. Jag skulle valt en 24-25cm men om du är lite tyngre så kommer du utöva mer kraft så då skulle jag ta lite större. Men egentligen belastas inte fenan så mycket i freestyle.

    MFC Freemove är en bra fena. Smal som gör att man är snabb från “kant till kant” då man skall göra trick. Dessutom är den ganska snabb.
    Det enda negativa med den är att den är så tunn i spetsen och jag alltid har en benägenhet att segla för nära land – de blir alltid en centimeter kortare efter tre-fyra sessions… :cool2:

    /Staffan

  • poppo

    Medlem
    10 april, 2006 vid 17:39

    Pöjkarna skriver väldigt olika svar ovan beroende på att de avser två olika typer av segling. För freestyletrixande – lyssna på Staffan, för freeride på freestyleplanka (vilket f.ö. är fel användningsområde om du frågar mig..) lyssna på Masse.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.