Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Fenor?
-
culing;570564 wrote:Till Fanatic Falcon 90 bör du ha Select SL7 eller nogt liknande. Tectonics Falcon F1 30 är kalas på 90:an i hårdvind. Goldwing +32 cm funkar bra men inte bättre select SL7 som är betydligt billigare.
Fanatic rekomnderar just SL7:an.Mvh Pär
Pär,
Letar efter bra fenor till min falcon 90, har testat choco men får inte riktigt till det med dem. Kör SL7 i större storlekar på större bräda med bra resultat. Vilka storlekar av SL7 kör du till din falcon 90 samt med vilka segelstorlekar?
Tacksam för svar
Magnus
-
tbsurf;570551 wrote:vad snackar du om..? förtydliga gärna
och föresten vart kan man använda raka fenor för fortåkning i Sverige? nån som kan tala om det?Vad ska jag förtydliga? De där fenorna från R-A-D hade definitivt fillets och tidigare har jag bara sett det på fenorna som HOT postade bilder på. Inte på någon ända fena som gått att köpa över disk och jag tror inte jag sett det på nån customfena.
-
tbsurf;570551 wrote:vad snackar du om..? förtydliga gärna
och föresten vart kan man använda raka fenor för fortåkning i Sverige? nån som kan tala om det?Rasmus_W;570603 wrote:Vad ska jag förtydliga? De där fenorna från R-A-D hade definitivt fillets och tidigare har jag bara sett det på fenorna som HOT postade bilder på. Inte på någon ända fena som gått att köpa över disk och jag tror inte jag sett det på nån customfena.sorry mitt morgonhumör..
-
Rad ser ju radikala ut i alla fall, svårt å veta vad som händer om man inte testat den på riktigt (40 knop i 20 repor typ),misstänker att ingen har varit över 35 med den ännu.
Kan bli svårt med spinnouten om man inte har lite mer rake kanske på en speedfena, känns som att speedfenan på bilden verkar vara lagom till 8,0 typ.
Undrar vilken tjocklek den har.
Men vore ju kul att testa. -
RAD fenorna är utveckalde på/hos ett “större svenskt företag med resurser för att kontrollera hur fenorna beter sig vid olika strömningshastigheter”…Vad jag förstått så är de testade i nån slags “vattentunnel” där man observerat hur/var virvlar uppstår o sedan förfinat fenorna tills man fått de riktigt bra, finns säkert andra på konfen som vet mer exakt än jag, men det är så jag förstått det hela.
-
låter o ser ju ut som det är hot som ligger bakom rad fenorna
vem det nu är? -
Mården;570751 wrote:låter o ser ju ut som det är hot som ligger bakom rad fenorna
vem det nu är?Jag försökte hitta hans namn på rad-sajten men hittade bara Mattias Ryman. Kan ju såklart ändå vara så att han är inblandad.
-
Kite Fred;570499 wrote:Nu är jag äntligen på g att börja speeeeda och köra lite slalom, många år sen man körde vindsurfing.:smile:
Vilka fenor skall man skaffa? Märke?:confused2:
Tänkte mig 29 & 33. Var beställa?
Kommer snart att ha 90liters fanaticKF / SWE 12 ( nytt nummer, tidigare SWE 51)
Raka fenor =deboichet http://www.deboichetcustom.com/ om du har råd…
eller select
Sjögräs = lessacher kanske?
-
Deboichet funkar inte om man ska speeda.
Verkar onödigt att ha segelnummer 12 om man kanske ska tävla nån gång.
-
benke.;570777 wrote:Deboichet funkar inte om man ska speeda.
Verkar onödigt att ha segelnummer 12 om man kanske ska tävla nån gång.
Räckte till en fjärde plats för Daniel på ett av heaten på VM. Du vet, det heatet när han piskade Antoine… 🙂
-
Och min namne kom väl 3:a i samma tävling, fast totalt, även han med de franska fenorna.
-
Onödigt hur då?
Vem ar sagt hur mycket jag skall tävla? Har väl varit med på ca 100 tävlingar mellan 1988 och 2002.
Hade tidigare S-51 och före det s-987, men s-51 e taget. -
benke.;570710 wrote:Rad ser ju radikala ut i alla fall, svårt å veta vad som händer om man inte testat den på riktigt (40 knop i 20 repor typ),misstänker att ingen har varit över 35 med den ännu.
Kan bli svårt med spinnouten om man inte har lite mer rake kanske på en speedfena, känns som att speedfenan på bilden verkar vara lagom till 8,0 typ.
Undrar vilken tjocklek den har.
Men vore ju kul att testa.Rad:s vindsurfingbrädor på http://r-a-d.se/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=1&Itemid=2 ser ju inte lika radikala ut utan stora o tunga o passar nog 8,0 bra
Logga in för att svara.