Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Fenor
Taggad: racing
-
Fenor
Publicerad av anonym-anvandare på 27 oktober, 2002 vid 12:04Hej!
Som blivande formulatävlare, så undrar jag bara lite hur olika fenor beter sig. Styvhet osv…. Vilka fenor har funkat bäst för er? Vilka storlekar är lämpliga att ha? Tack för hjälpen!
/Willeboman svarade 22 år sedan 3 Medlemmar · 5 Svar -
5 Svar
-
En fena kan räcka första året du seglar. Då ska du ha en 70 xm som är max tillåten längd, för att kunna klara segel på 11-12,5 kvm.
Sen är det bra om du också en mindre fena typ 64-66 cm för att köra med 9-9,8 eller när det är mycket sjö, hjälper oehört med att hålla grejerna.När det gäller styvhet så kör de flesta i svenska cupen med medium. Dock om du är mycket tung kan det löna sig med hård.
Sen är det mycket en fråga om teknik och stil…
Men börjar du med en medium 70cm så tar du inga risker!
Oavsett i början är det mycket annat man måste lära sig, att utrusningen i sig är definitivt inte a och o.
-
Var så god!
Många tar i för mycket i början och tror att man måste ha samma grejer som top tre för att vara med över huvud taget.
Det är tvärtom, först ska man vara med och skaffa sig lite erfarenhet, sen kan man börja shopa seriöst! -
Ok Sebbe, mycket bra svar.
Du verkar ju ha koll på läget, vilken fena rekomenderar du att man ska sattsa på inför nästa tävlings säsong ?
Deboischei och C3 verkar ju vara omöjliga att få tag i, man vad är nästa alternativ ?
Curtis CNC custom, Hurricane custom, Select Custom, Techtonics,
eller steget under, Pro-limit, Tekknosport, Maui fin company, Nortshore, finns det fler alternativ ?Vad gäller för sverige? En smal snabb profil eller en något tjockare bredare som ger mer lyft?
Ni är ju många som segler i Stockholm så några bra erfarenheter måste ni ju ha samlat på er under säsongen.
En som försöker få klarhet i formula djungeln.
-
Som sagt ta inte i för mycket..
det beror mycket på din vikt och seglings stil.
Jag tycket att mina curtis race SB`s orginal fenor funkar mycket bra. 65 &70cm
Logga in för att svara.