Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › FENOR fenor FENOR
Taggad: racing
-
FENOR fenor FENOR
soundwave svarade 19 år, 6 månader sedan 11 Medlemmar · 20 Svar
-
Nej jag skulle tro att det du upplever som vingligt är att du håller på att pressa upp brädan i planing dvs brädan är på väg över “vågen” och blir pga det vinglig. I samma ögonblick som brädan planar så skall den bli stabil igen.
Jag har en annan fråga, när det brallar i och det börjar gå undan 20+ knop så har jag problem med att hålla kvar brädan på vattnet dvs brädan har en tendens att småhoppa på vågorna och jag har då lätt för att tappa trycket på bakfoten och då lyfter fenan brädan. Jag har fått tippset att flytta fram mastfoten lite, någon som har några andra tipps?
-
appropå bomhöjd, vad är lämpligast att ha när man är nybörjare? Jag tycker juh att lägre verkar lättare men jag vet inte varför och dessutom har jag hört att högre bomhöjd är bättre. Ni vet?
-
Som nybörjare tror jag att en relativt låg bomhöjd (typ mellan axel och haka på formula) är att föredra. Annars har man generellt sätt bommen rätt så högt (jag kör ca pannhöjd i lättvind) om det inte brallar i så mycket i formula. Vid hårdvind sänks bommen för att öka kontroll.
-
tack för det!
DEt är nog bäst att köra på låga höjder tills man blir litte säkrare, har dålig kontroll som det är
Logga in för att svara.