Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing fenor till olika brädor å segel????

• fenor till olika brädor å segel????

Publicerad av mattap på 20 februari, 2005 vid 18:30

Hallå!

Nu har man börjat fatta en del om denna komplicerade sport men fenorna är fortfarande ett mysterium för mig confused.gif. Fattar så pass mkt att man ska ha en större fena till ett större segel tongue.gifmen så mkt mer är det inte! Kan ni inte hjälpa mig med vilka storlekar jag bör ha till dessa kit! Dvs den utlimata kombinationen, fenor är ju svindyra så jag vill ha så få som möjligt men de ska ändå funka hyffsat bra! Kan tillägga att jag väger 72kg (om nu det spelar nån roll?)

Starboard Carve 123L, Segel 5,9-6,8-8,0
    JP FSW 86L, Segel 4,0-4,5-5,3-5,9

Det jag har är 38, 34, 25 & 22 fenor. Till vilka segel passar fenorna och bör jag komplettera med något?

Tack på förhand
    Mats

mattap svarade 19 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    20 februari, 2005 vid 18:41

Hej

Till min carve121 kör jag 38 fena till 7.0 och 8.0, 8.0nollan skulle jag dock vilja ha en större fena till..runt 42 cm kanske. sen har jag en 32 fena som jag kör 5,8 med, det tycker jag funkar bra. Hoppas det var till någon hjälp.

• donpedro

Medlem
    20 februari, 2005 vid 19:01

Beror ju lite på vilken slags segel och vilken typ av segling du kör. Fenstorleken beror också lite på fenshapen. Oj, det va kanske inte mycke till hjälp men iaf nåt o tänka på! wink.gif

• jakob_s

Medlem
    20 februari, 2005 vid 20:05

Carve
    5.9 33cm
    6.8 38cm
    8.0 44cm

FSW
    4.0 22cm
    4.5 24cm
    5.9 31cm

+/- 1cm på alla fenor..

Allt Enligt boards “online calculator” (för medelgod surfare med “rätt” tryck i seglet…
    http://www.boards.co.uk/equipment/finsize_calc.asp

• the_novice

Medlem
    20 februari, 2005 vid 20:17

Är det inte olika fenboxar på dom brädorna, dvs tuttle på carven och powerbox på FSW’en?
    En 42cm fena (jmf med one foot off på bräadan för max storlek) kan väl vara bra till carven och 8.0 för riktigt lätta dagar och även en kring 32-30 för 5.9 seglet, fast 30 kan kanske vara i minsta laget för den brädan. Kolla starboards katalog för fen rangen.

Till FSW och 5.9 kan det väl också vara bra med ngt kring 30-32 för lätta vindar och plattvatten…

Fenor är tyvärr ganska dyra men samtidigt väldigt viktiga (håll utkik efter extra-priser), tycker nog att fenan är minst lika viktig som brädan. Konstigt att det inte förekommer några testrapporter på fenor!

• danneman

Medlem
    20 februari, 2005 vid 22:26
  • mattap

Medlem
    20 februari, 2005 vid 22:34

Svar till:

Carve
    5.9 33cm
    6.8 38cm
    8.0 44cm

FSW
    4.0 22cm
    4.5 24cm
    5.9 31cm

[/ QUOTE ]

aha, så det jag skulle behöva komplettera med mao är en 44cm till 8,0 seglet och en 28 till 5,3 seglet. Då har jag allt utom möjligtvis en fena till 5,9 seglet på lilla brädan (Joo, det är olika fenboxar, såklart mad.gif)

Tack för länken, den var bra!!

• mattap

Medlem
    21 februari, 2005 vid 14:47

Dannek! Får jag fråga vad bilden föreställer som du bifogat och om det har något med fenor att göra?? tongue.gif

• the_novice

Medlem
    21 februari, 2005 vid 14:50

Ser ut som en knäckt fena från Select? med tuttle bas…

• mattap

Medlem
    21 februari, 2005 vid 15:39

förresten fins det olika Tuttle boxar? Står Tuttle på Starboards hemsida och jag har sett deep tuttle på nån annan sida! Är det samma system?

• the_novice

Medlem
    21 februari, 2005 vid 16:05

Deep tuttle är “djupare” i brädan dvs fenbasen är högre än för tuttle. I övrigt är måtten samma och en tuttle fena kan användas i en deep-tuttle box om använder längre skruvar (är så i original design på tex Starboard Hypersonic).

• danneman

Medlem
    21 februari, 2005 vid 20:58

Helt rätt den var c.a 50cm men det var för långt för Skitbay!

MattaP det var uträknaren jag syftade på! tongue.gif

• the_novice

Medlem
    22 februari, 2005 vid 08:51

Ja inte ens freestyle fenor klarar sig i fiskebäck. För framtida arkeologer kommer det väl se ut som en offringsplats av fenor till surfgudarna…

• mattap

Medlem
    22 februari, 2005 vid 09:04

jo, jag fattade det å tackar för uträknaren, den var super bra! laugh.gif jag fattade dock inte ett skvatt av vad bilden föreställde och nu när jag vet att det är en knäckt fena så fattar jag fortfarande inte, jag är rätt trög! wink.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing fenor till olika brädor å segel????

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.