Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fenplacering….

• Fenplacering….

Publicerad av roy på 30 juli, 2002 vid 16:51

Tjena,
    Jag har en Bic techno E-large med 40cm select-fena placerad i mitten, känns bra när jag kör med 6 – 7,5kvm men när jag slänger upp mitt 8,0 känns det lite som att man inte kan pressa på ordentligt, alldeles som om fenan inte är tillräckligt stor,
    kan man flytta fram / bak fenan några cm för att det ska kännas bättre eller blir det till att köpa en 43:a´ ??
    Roine

anonym-anvandare svarade 22 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    31 juli, 2002 vid 06:59

Att flytta bak fenan är ju en idé men det kanske inte blir så många millimetrar.

Det finns även anledning att kolla var du sätter mastfoten. Dina olika segel har förmodligen olika tryckpunkter.
    Låt oss för enkelhetens skull säga att de ligger mitt i riggen.
    Med en mastfotsplacering långt fram kommer du att luta riggen ganska mycket bakåt. Då hamnar tryckpunkten långt bak, troligtvis bakom fenan. Med mastfoten långt bak kommer du att hålla riggen mer upprätt varpå tryckpunkten hamnar längre fram. Tvärtemot vad en del kanske tror. Sen får du kanske andra effekter också med olika mastplaceringar men du kan ju t4esta att flytta bak fenan och bak med mastfoten.

trajl änd ärrår vettja

• kine

Medlem
    31 juli, 2002 vid 10:08

Tjena Roy,
    om inte tipset funkar så råkar jag ha en 43 fena som knappt är använd. hör av dig på kine55@spray.se om du är intresserad.

/henrik

• anonym-anvandare

Medlem
    31 juli, 2002 vid 19:47

Kör själv samma prylar och tyckte precis som du, flyttade då bak mastfoten till mitten ungefär och stropparna fram, och se det känndes bättre för mig! Kör ibland med en 44:a men det enda den ger är bättre höjd, med sämre fart!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fenplacering….

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.