• Publicerad av jr555se på 1 juli, 2013 vid 18:30

Har 2st select. En S11 och en S12. Men de har inte samma rake som originalfenan till min jp slw 92. Upplever även att nosen på brädan trycks ner ju fortare det går(vilket snabbt blir lite oskönt) har satt mastfoten längre bak iom detta och det hjälper en del dock jobbigare att få upp i plan såklart…
    jag undrar således.
    Kan jag gjuta på toppen av fenan för att ändra rake eller vad rekommenderar ni? (blir ju rätt mkt slipande)

Körde idag med deboichet 70cm som har samma rake som originalet och det är klart skönare 🙂 trots storchop

-johan

klang svarade 11 år, 4 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • herr-pelegrin

Medlem
    1 juli, 2013 vid 19:08

Proffsen kan nog ge Dig svar. Det finns säkert ett antal variabler som påverkar noslyftet, en kan kanske vara nedhalet. 70 cm låter väl stort. Vad har Du för segel till den fenan? Själv har jag valt att gå ned i fenstorlek o kör med 52 cm istället för 62 till 9.3 på 90:an och tycker att 52 fungerar perfekt.
    Annars är det väl mastfot o stroppar bak som kan vara lösningen,

• jr555se

Medlem
    1 juli, 2013 vid 21:06

Heh har fenan till min tolva eg. Men tycker den går så bra med tian att jag kör den istället för s12:an(61cm) som bromsar på ngt vis. Kollade igen och jag kommer inte mecka med att gjuta iom att det bara är s11(59cm) som är lite väl rak. Funkar bra på plattvatten. Men när det blir stökigt är den inget skoj.
    Bra att jag kollade känner jag. för då kan jag ju ta 61 istället. Har provat med 56 som är originalfenan och upplever att den behöver mkt tryck för att komma till sin rätt(läs mkt vind eller stroppar längst ut) Däremot ligger brädan helt klockrent när det är för mig 7m vindar.. Trodde det hade med seglet att göra men nu vet jag att Lite av det förmodligen har med fenan att göra =) har provat att gå lite djupare för att få lite mer fart men det var inte skoj.. (men bra benträning)
    Jag förstår att du går på mindre fenor. Det funkar säkert om man inte är så klumpig eller trycker på fenan som man ska (antar jag) . Men jag behöver lite hjälp att både ta höjd och inte tappa plan direkt.. I hålen som jag alltid lyckas hitta.. (har blivit bättre på att förutse och känna dem nu dock..
    Snart så.. Kanske jag oxå är mogen för formula =)
    -J

• herr-pelegrin

Medlem
    1 juli, 2013 vid 21:30

Med Din “tolva” borde Du helt klart vara mogen för Formula. Om jag varit yngre o inte så bekväm så hade jag nog haft Formula som alternativ.

Fenlängden i sig är intressant. Jag är lite förvånad att tidig planing o höjdtagning består trots kortare fena. Man kanske kan välja att gå ned under JP:s rekommenderade fenlängd. Sedan är det en annan femma vilken fena som är snabbast för SLW o mosvarande brädor…? Jag kan bara jämföra S 10 och F-Hot men vill testa lite till innan jag har en uppfattning. Det lutar dock åt att F-Hot är snabbare…

• klang

Medlem
    16 juli, 2013 vid 08:30

Du är helt klart redo för formula, super kul.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.