Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Fenskruv
-
Fenskruv
Publicerad av happyfish på 13 november, 2009 vid 08:14Har haft problem med fenskruvar som gängar ur och resulterar i tappade fenor. Även tappade skruvar i sig gör ju att man inte kan använda fenorna.
Vet någon här på Steffo var man kan få tag på tumgängad skruv som passar kitefenor? Eller är det så att vissa märken inte kör tumgängat?
Var på ”Tools” idag och de sålde inte längre sådant så det verkar vara svårt att få tag på. Finns det någon surfshop /dealer som säljer skruv?
//Tobias
nicolai svarade 15 år, 4 månader sedan 8 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
Vad jag vet har de flesta nu M6 el M5.
Prolimit hade en äldre ganska tunn fena som det var en ovanlig amerikans vvs gänga på.
Hittade skruven på Service huset i Umeå, men den butiken har tyvär upphört.
Enklast är nog att köpa nya om det inte är M gänga eller att gänga om de gamla om det går. -
Får se hur man gör. Det är Cabrinha som kör med tum-mått (någonstans ~4,5/16mm)
Blir kanske andra fenor i värsta fall men vore ju gott att kunna använda dem man har. -
Vi har nån konstig ca 6mm skruv med märklig stigning. Passar inte på cabs bara, men det kanske är den? skicka adress så skickar jag några
-
Har också några gamla fenor med tumgängor. Var även sådana på min picklefork och om jag inte minns fel levererades mina Ronix boots med tumskruvar.
Typen till mina gamla fenor och pickleforken heter UNC men jag kommer inte ihåg storleken tyvärr. Bör finnas i välsorterade järnaffärer (dvs inte bauhaus utan gamla hederliga järn/skruvhandlare).
Hur funkar det med svag loctite på fenor? förstör man gängorna eller tål dom det? Är ju inte ovanligt att fenor skruvar upp sig direkt.
-
kom på att jag skrivit vilka skruvar det är i nån annan gammal tråd så söker du hittar du nog.
-
Loctite är det bra att köra på med. Det kräver ju dock att man har lite skruvar kvar att sätta i hålen 😉
Bindingar är också tumgängade på något sätt och jag vet inte vad det var för mått men mina LF bindingar och dess skruv passade perfa i Cab. inserts.
För fenorna är hålen ca 4.5mm
Gadget, när kommer serieproduktionen av dina fenor igång 🙂
-
då är det så enkelt att amerikerna fortfarande håller fast vid sitt idiotiska tumsystem bara för att jävlas med resten av världen.
Så leta upp en skruvförsäljare som har koll på UNC gängor så är problemet löst. http://www.eniro.se är ett toppenställe att leta.
-
Jag har för mig att det är kvarts-tumsskruvar (UNC-gänga)
Finns på e-bay och antagligen på Ahlsell. -
sourra;588071 wrote:Jag har för mig att det är kvarts-tumsskruvar (UNC-gänga)
Finns på e-bay och antagligen på Ahlsell.Stämmer bra det är 1/4 UNC i många fenor.
Har nästan säkert på JF Marin i Limhamn beroende vilken längd och skalle annars fixar vi på ett par dagar.
Skriv vilken längd så ska jag kolla i morgon!
-
Brickan;588097 wrote:Stämmer bra det är 1/4 UNC i många fenor.
Har nästan säkert på JF Marin i Limhamn beroende vilken längd och skalle annars fixar vi på ett par dagar.
Skriv vilken längd så ska jag kolla i morgon!
Verkar ju vara UNC som gäller här förstår jag.
Tycker bara det är konstigt att det är 1/4 UNC som gäller när det borde vara typ 6,35mm (0.25″) . Det borrade hålet är för smalt för en M5 så det känns inte riktigt som det skulle passa.
-
happyfish;588133 wrote:Verkar ju vara UNC som gäller här förstår jag.
Tycker bara det är konstigt att det är 1/4 UNC som gäller när det borde vara typ 6,35mm (0.25″) . Det borrade hålet är för smalt för en M5 så det känns inte riktigt som det skulle passa.
Borra till 5mm och gänga med M6.
Om du gör,det var försiktig så att borren inte går för djupt.
Montera en stopp, borren brukar villa ”gänga” ner sig och spräcka fenan.
Gänga försiktigt. -
Vi har en massa olika fin skruv på nocomply. skicka ett mail så kan vi nog hitta nånting som passar.
Logga in för att svara.