• Fenstorlek?

Publicerad av joschen på 12 april, 2008 vid 14:34

Jag har en freestylebräda på 108 liter. Kommer köra 5.4 till 7.0 på den. Där under går ja över till en vågbräda.
    Jag har en fena som är 30 cm nu.
    Bör ja köpa en till? och isf vilken storlek?
    kör inte så mkt freestyle utan tycker mer om att de är lättplanade och behåller planingen länge.

knodden svarade 16 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • knodden

Medlem
    12 april, 2008 vid 19:33

Mitt tips: skaffa en Weed-fena – storlek 10″.

En sån fena ger optimalt fäste och håller allt gräs borta, samt gör surf i grunda vatten till en barnlek!

Lycka till!

• oscar

Medlem
    14 april, 2008 vid 06:13

En weed-fena är ju sämre på allt än just att hålla sjögräset borta. Mitt tips är MFC goya freemove på 25 cm. Finns hos SP.

• joschen

Medlem
    14 april, 2008 vid 07:15

Det låter bättre tycker jag, eftersom ja i princip aldrig stöter på nåt sjögräs eller seglar grunt vatten..misstänker nån butiks-relation från Knödden!

men en 25 håller måtten för ett 5.4 ?

• dr-masse

Medlem
    14 april, 2008 vid 07:20

Japp, en 25 MFC Freemove fungerar lätt med 5.4. Mycket yta på den fenan, som även jag gillar. Faktum är att det även går att köra 7.0, men då är det lite annan teknik.

Stod dock och petade på en MFC Freestyle Pro häromsisten, såg fin ut den med. Men som allround freestyle fena är ju MFC Freemove en välkänd leverantör av fin fenprestanda.

• knodden

Medlem
    15 april, 2008 vid 22:37

En bra weed-fena är inte alls sämre på allt utom att jaga bort ogräs!

Den ger ett riktigt bra fäste i vattnet (spin-out-fri!) utan att man upplever den där “fenplaningskänslan”, dvs att brädan vill ställa sig på högkant. Detta beror på att fenans djup inte står i proportion till dess verkliga längd.

En vanlig rak fena har ju sitt längdmått = djupet, men så är det inte med en weed-fena!

Men det är klart – svängegenskaperna drabbas negativt en del – det erkänner jag!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.