• FEnstorlek

Publicerad av mes på 4 juni, 2009 vid 11:02

Hej,
    Jag testade Norra Näs igår eftersom det var för nordligt i Apel och jag körde 5.0 med 27 cm MFC på min Goya One L. Jag undrar om jag borde en mindre fena för 4.5 och 5.0? Fick många gippar med spinout när jag vara överriggad. Jag orkade iof inte hålla seglet ordentligt.
    Det var förresten läbbigt grunt…jag kunde bara köra knappt halvvägs innan jag var tvungen att vända. Korta repor är iofs bra för träningen…
    Någon har tips på bra fena till brädan och 4.5-5.0?
    🙂

oscar svarade 15 år, 5 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • dr-masse

Medlem
    4 juni, 2009 vid 12:35

Du kan väl kasta i närmast vilken hygglig vågfena, kanske lite rakare, på runt 23 för det där i boxen.

Finns ju en massa att välja på…

En (öh, fyra är det visst…) fena som jag har just nu och verkligen gillar är MFC K-one. Den 23:an borde sitta fint i den där brädan du har.

• mes

Medlem
    4 juni, 2009 vid 13:37

Thx!
    Ska leta mindre fena asap.
    🙂

• stinger

Medlem
    4 juni, 2009 vid 13:50
    dr Masse;550977 wrote:
    En (öh, fyra är det visst…) fena som jag har just nu och verkligen gillar är MFC K-one. Den 23:an borde sitta fint i den där brädan du har.

Hur går K-one i icke-vågförhållanden?
    Jag har en Exocet Xwave 93 där orginalfenan på 23cm känns lite liten med 5.7. Jag funderar på MFC Freewave 28 eller just MFC K-one 27. Jag tycker K-one ser klart roligare ut men det blir ju mest B&J på Roxen…

• surfen

Medlem
    4 juni, 2009 vid 23:33
    stinger;551001 wrote:
    Hur går K-one i icke-vågförhållanden?
    Jag har en Exocet Xwave 93 där orginalfenan på 23cm känns lite liten med 5.7. Jag funderar på MFC Freewave 28 eller just MFC K-one 27. Jag tycker K-one ser klart roligare ut men det blir ju mest B&J på Roxen…

Kör rätt mycke med mina Xwave och till dom brädorna kör jag Choco fins onshore vågfena GRIP 22 och 24cm, partisk är jag men det är riktigt fin fena för den brädan. Gillade även dom tidigare MFC fenorna synd att dom inte gjordes i G10 så man kunde slipa på dom när stenarna kom för nära.
    Sen kan jag bara hålla med dig om original fenan, den kan man ha till smörkniv mycke mer duger den inte till.

surfen

• stinger

Medlem
    5 juni, 2009 vid 10:41

Ursäkta Mes att jag kapade din tråd här men ämnet är ju iaf samma (fast tvärtom…)

Tack för förslag på fena Surfen, har kollat lite på Choco också och med tanke på att du kör samma bräda som jag borde det vara klockrent. Känns som G10 är ett måste, delvis därför jag blev sugen på K-one istället för Freewave.

• dr-masse

Medlem
    8 juni, 2009 vid 17:01

Jag skulle inte tveka att skruva i en större K-one i en fsw bräda. Håller helt med om G10, smäller man på sten lite då och då är det helt nödvändigt. Dock – det finns fenor i G10 som är väldigt tunna i spetsen, den går sönder totalt om man går på ganska lite. K-one håller dock som en normal G10 fena.

• stinger

Medlem
    10 juni, 2009 vid 08:51

http://mauisurfreport.blogspot.com/2008/03/mfc-k-one-fin-review.html

Hittade en recension på MFC-fenan… Jaha Choco eller MFC, blir nog bra vilken som, ole dole doff…

• oscar

Medlem
    10 juni, 2009 vid 09:35

Jag kör med Choco Grip och tycker dom är väldigt sköna.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.