• Publicerad av pjay2 på 17 oktober, 2012 vid 06:58

Hej,

Har en fråga kring vad det är för generella riktlinjer kring fenstorlek. Är det primärt seglets storlek eller brädans storlek/typ som styr?

Jag har i nuläget en relativt stor racingbräda (3.02) på ca 150 liter och två racingsegel – ett 6.5 Tushingham och ett 7.6 Maui. Till detta har jag en rak fena som mäter knappt 40cm. Behöver jag en större fena för det större seglet eller kan jag köra den fena jag har till båda?

Vanlig hälsning
    Patrik

andersbq svarade 12 år, 1 månad sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • andersbq

Medlem
    17 oktober, 2012 vid 07:02

Primärt bredden på brädan OFO (One Foot Off) som styr fenstorleken, och vad syftet är med seglingen (halvvind, slalom, speed etc). Sedan spelar vågorna roll också. Segelstorleken har ingen större betydelse. Om fenan funkar på din bräda idag, så fungerar den säkert även i fortsättningen, istort sett oavsett segel.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.